Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mittbygg skrev:
Snyggt! Vad kör du för spottar? Ska själv börja sätta belysning men har lite svårt att få överblick över vad jag behöver. Ett tips skulle ge rivstart! Snyggt jobbat i övrigt också! / Magnus
Tackar.
Jag kör spottarna SG Jupiter Outdoor (Svarta) med ljuskällor från Xerolight. Det var 3 års garanti på ljuskällorna annars hade jag nog kört med Osram eller Phillips.
På sidorna av huset kör jag SG Metro.

All belysning styrs via ett skymningsrelä liknande detta.

Även vägguttaget som sitter vid fönstret är kopplat på utebelysningen så att julbelysning eller liknande även tänds via skymningsreläet :)

Tillägg:
Pollaren i rabatten är från Markslöjd och heter Kurt :)

Redigerat:
  • Gilla
Mittbygg och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Ramnemark skrev:
... med ljuskällor från Xerolight. Det var 3 års garanti på ljuskällorna annars hade jag nog kört med Osram eller Phillips.
Det kanske blir svårt att nyttja garantin eftersom de uttryckligen skriver att den, oavsett armatur, inte får användas utomhus... :surprised:

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
Det kanske blir svårt att nyttja garantin eftersom de uttryckligen skriver att den, oavsett armatur, inte får användas utomhus... :surprised:
Det är ändrat sedan jag beställde. Föräldrarna har samma och på alla deras spottar har linsen ramlat ut. Så jag har fått dubbel uppsättning av dem i ersättning. Texten är ändrad då typ alla ljuskällorna tappar linsen efter ett par månader ute. Jag limmade dit den igen och har 10 extra lampor :)

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Idag har jag flytspacklat lite. Blev lite för lite men hade inte mer hemma. Jag funderar på vad jag ska göra fallet med mot dörren? Det ska falla ca 1,5cm på 27cm. Så det är ganska brant. Går det med Kiilto flytspackel eller bör man göra det med något annat?
Feedback önskas :)

Ofullständigt flytspacklat golv nära dörröppning, visar lutning och otillräcklig mängd spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Snabbslipsats typ Weber 318 som man drar av.
[länk]
Precis vad jag letar efter :).
Tackar :)

M
Ramnemark skrev:
Tackar.
Jag kör spottarna SG Jupiter Outdoor (Svarta) med ljuskällor från Xerolight. Det var 3 års garanti på ljuskällorna annars hade jag nog kört med Osram eller Phillips.
På sidorna av huset kör jag SG Metro.

All belysning styrs via ett skymningsrelä liknande detta.

Även vägguttaget som sitter vid fönstret är kopplat på utebelysningen så att julbelysning eller liknande även tänds via skymningsreläet :)

Tillägg:
Pollaren i rabatten är från Markslöjd och heter Kurt :)
Tack för utförligt svar och lite heads up gällande xerolight. //Magnus

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men varför fall?

Jonatan79 skrev:
Dum fråga kanske, men varför fall?
För att dörren inte går att höja mer, och med golvvärmen i hallen så bygger det 1,5 cm högre än tröskeln. Inte optimalt, men jag tycker det är snyggare med fall än en rak kant med 1,5 cm nivåskillnad :). Dörren sitter så högt den kan, jag fick ju bygga om taket för att den tog i :/

Redigerat:
Ajdå, 1,5cm på 27 är ganska mycket. Har du provlagt klinkers med den lutningen ?

Nej det har jag inte provat, men jag har ju inte något alternativ så det blir så. Vi får se när jag lägger klinkersen :)

• Gilla
erik_orebro
  • Laddar…
Mjo, en kant vid dörren och jämt klinker = mindre jobb. Du kan lägga kanten en bit in och sätta dit en rundad list.

Större risk att snubbla? Detta känns som en mycket bättre lösning

Alla runda kakelkister är för ytterhörn. Hittar inga grejer för att det ska bli snyggt. Det blir ju bara lutning åt ett håll och brytningen blir rätt i fogen så jag tror det blir snyggast?

Redigerat:
Nej, lär inte bli snubbelrisk. Jag tänkte på en trälist. Är rädd att det kommer se eller kännas muppigt med fall där.

Tror du inte det känns muppiggare med en trälist mitt i golvet som kommer se ut som fan efter allt trampande med skor? Jag funderade på en Alu-list men hittade ingen lösning som blev bra. Fallet kommer ju knappt synas, det är en platta närmast dörren....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.