432 823 läst · 1 374 svar
433k läst
1,4k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Ja faktiskt.Jonatan79 skrev:
Hon är den som känt av pendlandet mest då jag jobbade i Norge de första 3 åren. Hon tycker däremot det är synd nu när vi har så fint. Men med tanke på hur vi planerat det nya så är hon jätte peppad
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 298 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 298 inlägg
Bäst du köper en dammfälla/ luftrenare så hon inte tappar peppen när du börjar damma igen.Ramnemark skrev:
Första frågan:
Jag var först inne på att lägga vattenburen golvvärme på ovanvåningen, dels för att få bort radiatorerna och dels för att man får en justering på temperaturen i varje rum. Men iom att det är betongbjälklag så finns inte riktigt det alternativet då man inte kan höja golvet med 3-4cm.
Så då hittade jag Termoställdon från MMA som jag tänkte styra via Rumstermostater från LK.
Frågan är om detta är ett bra alternativ?
I vårt förra hus så hade vi radiatorer överallt och det blir lite svårt att styra centralt (via VP eller FV) då källaren behöver värme året om och det helt enkelt är skönt om det är självjusterande.
Vad tror ni om detta? Är det ett bra alternativ?
Jag var först inne på att lägga vattenburen golvvärme på ovanvåningen, dels för att få bort radiatorerna och dels för att man får en justering på temperaturen i varje rum. Men iom att det är betongbjälklag så finns inte riktigt det alternativet då man inte kan höja golvet med 3-4cm.
Så då hittade jag Termoställdon från MMA som jag tänkte styra via Rumstermostater från LK.
Frågan är om detta är ett bra alternativ?
I vårt förra hus så hade vi radiatorer överallt och det blir lite svårt att styra centralt (via VP eller FV) då källaren behöver värme året om och det helt enkelt är skönt om det är självjusterande.
Vad tror ni om detta? Är det ett bra alternativ?

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Ligger golvet direkt på betongbjälklaget då?
Jag tror mer på att justera in flödena och styra på VP istället för termostater. Innan vi rev bort alla element så körde jag utan termostater och styrde via VPn.
Vi har dock aldrig kört värme i källaren på sommaren, men det beror väl på att vi inte hunnit renovera den, håller ändå 18-19 grader där nere typ.
Jag tror mer på att justera in flödena och styra på VP istället för termostater. Innan vi rev bort alla element så körde jag utan termostater och styrde via VPn.
Vi har dock aldrig kört värme i källaren på sommaren, men det beror väl på att vi inte hunnit renovera den, håller ändå 18-19 grader där nere typ.
Det är en fjärrvärmepanna och jag vet inte hur bra den justerar. Det funkar inte speciellt bra i huset vi har nu (VP). Jag vill ha rumsgivare i alla rum så det inte går åt mer fjärrvärme än vad det behövs.richardtenggren skrev:
Ligger golvet direkt på betongbjälklaget då?
Vi har dock aldrig kört värme i källaren på sommaren, men det beror väl på att vi inte hunnit renovera den, håller ändå 18-19 grader där nere typ.![]()
Jag har inte rivit upp golvet än så det kan bli golvvärme om det är uppreglat, men jag tror inte det är det.
18-19 grader räcker inte då husdjuren är känsliga, och frugan är frusen. Vi behöver snarare runt 22. Sen behöver källaren torka ut med...

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Det kan ju krävas en hel del justeringar, har ingen erfarenhet av fjärrvärme men det bör inte spela någon roll ändå.
Jag tror du slösar mer med termostater än att optimera systemet utan termostater, men det finns ju folk med bra koll här
Jag visste att vårt bjälklag var av betong, tänkte att det var uppreglat ovanpå, så fick en överraskning när jag insåg att det bestod av en tunn betongplatta med ingjutna bärande reglar när jag börjat riva.
Men smidigt för rördragning 
Vi kommer köra typ 21 grader i källaren när den är klar, men tycker 19 grader är rätt okej nu när vi har ~10 ute. Vår källare är torr efter dränering
Jag tror du slösar mer med termostater än att optimera systemet utan termostater, men det finns ju folk med bra koll här
Jag visste att vårt bjälklag var av betong, tänkte att det var uppreglat ovanpå, så fick en överraskning när jag insåg att det bestod av en tunn betongplatta med ingjutna bärande reglar när jag börjat riva.
Vi kommer köra typ 21 grader i källaren när den är klar, men tycker 19 grader är rätt okej nu när vi har ~10 ute. Vår källare är torr efter dränering
Förutom kostnaden för termostater känns det inte som det kan gå åt mer energi åt att använda ett system som begränsar energin när den är överflödig? I många hus med centralstyrd värme är det oftast för kallt, men i vårt nuvarande hus så accepteras inte kyla av min bättre hälft vilket gör att det oftast är för varmt istället.richardtenggren skrev:
Det kan ju krävas en hel del justeringar, har ingen erfarenhet av fjärrvärme men det bör inte spela någon roll ändå.
Jag visste att vårt bjälklag var av betong, tänkte att det var uppreglat ovanpå, så fick en överraskning när jag insåg att det bestod av en tunn betongplatta med ingjutna bärande reglar när jag börjat riva.Men smidigt för rördragning
![]()
Det finns även en Luft/Luft i vardagsrummet och vi tänkte komplettera med en i källaren. Dels får man lite rotation på luften och skulle elen av någon anledning vara billigare än fjärrvärmen så är det ju en bonus.
Plus ev AC på ovanvåningen
Delar av källaren ska dräneras men där är ett burspråk, ett uterum, en mur och en källartrapp så det blir nog bara mot framsidan tyvärr. Tänkte köra med luftade golv och väggar för att torka ut ytterligare
Vi har att göra i den nya trädgården, men potentialen är enorm. Gräset är typ 25 cm högt nu och buskarna hänger över gångarna men det får vänta tills gamla huset är fotat 
Ja, det var lite att ” bita” i. Till och med dammen är grön medans gräset har lagt sig och blivit gult. De ”fina gula blommorna” i gräsmattan hoppas jag att du tar bort fråga på så snabbt som möjligt. Om ni nu har tillträde till huset, för stoppar man maskrosornas spridning tidigt på våren så underlättar det framöver.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Bo i tält året om
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: målning!
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Socialt & Projekt