Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Solhem i Spånga är däremot billigt men då har du också Sveriges värsta områden hundra meter bort så du får investera i skottsäker bil och västar åt familjen.
Nej. jag känner till området mycket väl. Visst inträffar det brott där, det har varit inbrott på sommaren i något hus då och då osv. Som jag tror du får räkna med i princip i alla omrdåen. Det finns 3 - 4 000 villor i Solhem. Omrdået är lugnt, och känns tryggt. Såpass få "utomstående" som rör sig i området att de sticker ut och observeras, oavsett hudfärg.

Det har varit något knivrån för 5 år sedan, något mord precis utanför Solhem för några år sedan (kan ha varit 10 år sedan). Det är relativt långt till "värstingområdena" och inga naturliga "genomfartsstråk" till värstingområden. Du kanske tänker på Solhöjden? Det området ligger avsevärt närmare Tensta, men ändå lite Off mot det området. Men backen upp (mot det äldre Solhöjden) från stationen har under perioder haft ett knivrån varannan timme, på en sträcka av 100m.

• Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Vi tittade på flera hus i Solhem, finns otroligt fina sekelskifteshus där (bla huset i den gamla filmen drömkåken med Björn Skifs), vi har haft bekanta som bott i bromsten som ligger lite närmare tensta. Även Duvo kollade vi på nåt hus i, lite dyrare men mer "stadskänsla" i närheten. Bromma-områdena kollade vi aldrig då man får ett litet 30-talshus på ett ganska off område i bromma för samma pris som en rejäl sekelskifteskåk. Kanske är det lite hippare personer som bor i bromma, lite lugnare men betydligt dyrare.

Fast jag tror TS strukit många områden då varken pendeltåg funkar för hen och finns ett osäkert område på några kilometers avstånd så stryks det också.

Närheten till stan i duvbo/solhem är positiv. Negativt är att jag tror inte det finns så mycket "natur och vatten" där.

Värt att kolla på för barnfamiljer är också vilka skolor som finns.

Jag tror söderförorter är bättre lämpade för cykling in till stan (om man räknar söder som stan).

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej. jag känner till området mycket väl. Visst inträffar det brott där, det har varit inbrott på sommaren i något hus då och då osv. Som jag tror du får räkna med i princip i alla omrdåen. Det finns 3 - 4 000 villor i Solhem. Omrdået är lugnt, och känns tryggt. Såpass få "utomstående" som rör sig i området att de sticker ut och observeras, oavsett hudfärg.

Det har varit något knivrån för 5 år sedan, något mord precis utanför Solhem för några år sedan (kan ha varit 10 år sedan). Det är relativt långt till "värstingområdena" och inga naturliga "genomfartsstråk" till värstingområden. Du kanske tänker på Solhöjden? Det området ligger avsevärt närmare Tensta, men ändå lite Off mot det området. Men backen upp (mot det äldre Solhöjden) från stationen har under perioder haft ett knivrån varannan timme, på en sträcka av 100m.
Centrala Solhem ligger 500-1000 meter från Rinkeby och Tensta. Sveriges två värsta områden. Bor man i Solhem och tar t-banan gör man det från Tensta. Ska du låta dina barn åka där? Lycka till med det.

Med tanke på närheten till city så är det otroligt billiga villor där. Du kan ju fundera en stund på varför.

Men jättekul för dig att du gillar området. Då kan du ju fynda villa för knappt halva priset av vad det kostar i alla andra områden på samma avstånd från stan.

• Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Centrala Solhem ligger 500-1000 meter från Rinkeby och Tensta. Sveriges två värsta områden. Bor man i Solhem och tar t-banan gör man det från Tensta. Ska du låta dina barn åka där? Lycka till med det.

Med tanke på närheten till city så är det otroligt billiga villor där. Du kan ju fundera en stund på varför.

Men jättekul för dig att du gillar området. Då kan du ju fynda villa för knappt halva priset av vad det kostar i alla andra områden på samma avstånd från stan.
Fulbromma (förlåt uttrycket) ligger ungefär lika avigt till, plus att man får ducka för att inte få landningsställen i nacken. Jag känner folk som bor där också och vad jag förstår är det betydligt mer stölder och stök där än i Sollentuna där jag bor, som du förkastat pga Malmvägen.

Tyvärr tror jag det är stök på många ställen, men tack och lov tror jag det är mindre farligt än du kentvirulent verkar tro.

Utvecklingen är dock trist. Tyvärr tror jag fler områden kommer försämras.

Mellan Tensta och Bromsten finns vad jag minns bara en enda bilväg. Jag tror det är så av en anledning.

Det finns ju en omdiskuterad bro mellan Tensta (?) och Ursvik. Jag tror den inte gav upphov till mer kriminalitet...

Jag tror också stöket kan vara ganska lokalt, dvs att gå på kommunnamn blir fel. Tex Bromma kan vara både super lungt och exklusivt eller väldigt sunkigt och stökigt.

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Tittar man på eniro's karta så är det 1,5 km fågelvägen mellan Solhem och tunnelbanestationen i Tensta. Det finns ingen möjlighet att ta sig över järnvägen just där utan man måste ta sig via Spånga osv. Sträckan blir då nästan 3 km. Det är en viss skillnad mot 500 - 1000 m för den som uppskattar fakta.

• Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
Bromma är bra men ligger lite illa till. Bekant som bor där och vart stök pga tillresta ungdomsgäng. Lätt att ta sig till Bromma. Danderyd o Täby ligger mer skyddade tack vare E4 och sjöarna.

P PS74 skrev:
Bromma är bra men ligger lite illa till. Bekant som bor där och vart stök pga tillresta ungdomsgäng. Lätt att ta sig till Bromma. Danderyd o Täby ligger mer skyddade tack vare E4 och sjöarna.
Vänta bara till de förlängt roslagsbanan till t-centralen, så ska nog buset orka åka ut längs den linjen åxå...
J Josth skrev:
Tittar man på eniro's karta så är det 1,5 km fågelvägen mellan Solhem och tunnelbanestationen i Tensta. Det finns ingen möjlighet att ta sig över järnvägen just där utan man måste ta sig via Spånga osv. Sträckan blir då nästan 3 km. Det är en viss skillnad mot 500 - 1000 m för den som uppskattar fakta.
Det var också min slutsats när vi kollade på hus där, att det är svårt att ta sig på bra sätt mellan områdena.

Till bromsten från tensta / rinkeby går att ta sig till fots / moppe / elspark - men inte på rimligt sätt med bil... Till Solhem så är spåret och diverse vägar så att det inte är lätt varken med bil eller till fots. Om det hindrar buset vet jag inte, då jag inte har nån personlig erfarenhet av området.

Jag har för mig jag läst att vår gamle moderata stadsminister växte upp i bromsten på kanten på ängen / fotbollsplanen som delar områdena, spelade i tensta tigers och att de fick sina grejor snodda av folk som löpte över planerna.

J JohanLun skrev:
Till bromsten från tensta / rinkeby går att ta sig till fots / moppe / elspark - men inte på rimligt sätt med bil...
Om elsparkar eller för den delen gående kan ta sig över blir det problem. Det måste vara oerhört krångligt för all slags rörelse även om man försöker gena över järnvägsspår osv.

spikplanka spikplanka skrev:
Om elsparkar eller för den delen gående kan ta sig över blir det problem. Det måste vara oerhört krångligt för all slags rörelse även om man försöker gena över järnvägsspår osv.
Jo, därav tror jag bromsten är lite stökigare än solhem... Korsa ett tågspår är nog rätt knepigt.

Trots detta tror jag KentVirulent överdriver kriminaliteten i dessa villaområden.

För barn tror jag ett större problem (än vilket tunnelbana eller pendeltåg de delar med andra förorter) vilka skolor som finns.

Man ska väl också tänka på att alla boende i tensta - rinkeby inte är kriminella. Snarare tvärt om tror jag... Ett fåtal är det. I skolan räcker det med få individer som "stökar".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trots detta tror jag KentVirulent överdriver kriminaliteten i dessa villaområden.
Problemet är att en enda incident kan få ödesdigra konsekvenser. Och sannolikheten ökar eftersom klientelet ökar över tid och når olika kritiska massor.
Därför bör stöket vara på en minimal nivå övh. En annan positiv effekt med det är att personer som kan orsaka problem sticker ut mycket snabbare.

J JohanLun skrev:
För barn tror jag ett större problem (än vilket tunnelbana eller pendeltåg de delar med andra förorter) vilka skolor som finns.
Hur tror du barn uppfattar att sitta med dominanta och labila gängkriminella på väg för att träffa kompisar i stan? Skolorna är ett problem ovanpå detta. Men val av friskolor eller kommunala med rätt upptagningsområde verkar lösa den biten.

J JohanLun skrev:
Man ska väl också tänka på att alla boende i tensta - rinkeby inte är kriminella. Snarare tvärt om tror jag... Ett fåtal är det.
Det räcker med ett fåtal ruttna äpplen för att förstöra alltihop. Sedan är problemet att du och dina barn vet inte vem som får ett aggressionsutbrott för någon påhittad förseelse.
Och oavsett, om du vet att grupp 1 har en risk för våld på 10% och grupp 2 har en risk på 1% så är valet inte så svårt?

Lite kan jag tänka att KentVirrelent tycker bara täby eller danderyd duger. Många bor i tensta och har sina barn i skolor där.

Sett i ett större perspektiv bör det vara av största vikt att se till att stökiga områden blir bättre, annars komemr det ofelbart att spridas även till områden som är OK idag.

Sen är de flesta egoister och väljer ett så tryggt område med så bra skolor som det bara går med de ekonomiska förutsättningar man har...

Bodde i radhus område förrut.Ja att barn leker mellan husen är dock en period mellan barnen är typ 2-6 år. Samt är nog vädligt beroende av radhusområde och grannar man få, nackdelen är ju den om grannarna är kassa i ett radhusområde så är de så nära på och är mer av en faktor... Flera familjer som ska komma överens på ett mindre område leder ofta till konflikter, men har man tur så vist.

Prio ett är för oss barnens skola och säkerhet, sekundärt är mer yta och större trädgård

Bor man i Solhem och tar t-banan gör man det från Tensta.
Fast det gör ingen!! Pendeltågen från Spånga station går med nästan samma turtäthet som T-banan, med färre stopp in till staden. Vill man absolut åka T-bana gör man det från Vällingby istället. Beroende på vilken del av Solhem man utgår ifrån så är det närmare till Vällingby T bana än till Tensta, men som sagt normalt gäller pendeltåg.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Fast det stämmer inte. Jag har tunnelbana till jobbet, cyklar till Hötorget på 20min. Massor av barn på gatan(30km/h) och absolut inget kaosområde (om du inte menar lösa katter och rådjur). Väldigt bra skolor osv.
Du behöver inte betala några 15miljoner här för ett hus i beboligt skick. 13 får du ett i tipp topp skick. 9-10 för ett dödsbo där man antagligen skulle vilja bygga ut om man har två barn
Haha Stockholm är verkligen säreget, du får det att låta som att 9-13 miljoner är sjyssta priser för villor :D. Och det är det kanske också, i Stockholm, i förhållande till utbud/efterfrågan. Men ändå sjukt :D.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det gör ingen!! Pendeltågen från Spånga station går med nästan samma turtäthet som T-banan, med färre stopp in till staden. Vill man absolut åka T-bana gör man det från Vällingby istället. Beroende på vilken del av Solhem man utgår ifrån så är det närmare till Vällingby T bana än till Tensta, men som sagt normalt gäller pendeltåg.
När tonåringarna ska hem från krogen går inte Pendeln. Ska du låta tonårsdottern ta blåa linjen till Tensta på nätterna?

Barnen i Solhem blandas med barnen från Rinkeby/Tensta. Risken att de börjar prata med bruten svenska är stor. Har själv träffat kids som växer upp i villor i Spånga som pratar ”ortensvenska”

Ska man gå till Vällingby C från Solhem är det en bra bit. 3-4 km.

Ovan faktorer gör att Solhems villapriser är på vraknivå jämfört med i princip alla andra områden lika nära stan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.