11 648 läst · 201 svar
12k läst
201 svar
Villa kontra radhus
Så är det väl i praktiken redan.J JohanLun skrev:
Med tanke på kapitalet och kontaktnätet i Danderyd tror jag inte att de kommer att tillåta att det sker utan man kommer att upprätta någon slags grindvakter för hela området direkt, eller indirekt.J JohanLun skrev:
Segregationen skyddar barnen från förnedringsrån och annat aggressivt beteende.J JohanLun skrev:
Jo, jag förstod att det var det du menade och jag har tagit del av de officiella sammanställningar som gjorts av sådan statistik. Därför blev jag nyfiken vilket underlag du lutar dig mot när du kommer till en helt annan slutsats. Länk? Namn på utredning, rapport, sammanställning? Källa?spikplanka skrev:Observera var, när och modus operandi när det inträffar rån, knivskärningar, skjutningar, mord, sprängningar, hemrån, grov misshandel osv. Plottar man detta på en karta och ser trender över tid så kan man börja dra statistiska slutsatser.
Det inträffar i andra områden också men inte med samma intensitet som för västerort.
Ha ha ha.F fsn skrev:
Ja, men det dricks väldigt sparsamt och knarkas inte, så ser det inte ut hos ungdomarna som inte är bilburna.
Och dom lär sig extremt mycket, så lite får man offra som förälder.
Saftiga priser, så är det inte här. Kanske inte nu men när jag köpte 2008 kostade det strax över 1 miljon. Jag har bott här och har nära till jobbet sen dessKentvirulent skrev:
Fast det stämmer inte. Jag har tunnelbana till jobbet, cyklar till Hötorget på 20min. Massor av barn på gatan(30km/h) och absolut inget kaosområde (om du inte menar lösa katter och rådjur). Väldigt bra skolor osv.Kentvirulent skrev:
Du behöver inte betala några 15miljoner här för ett hus i beboligt skick. 13 får du ett i tipp topp skick. 9-10 för ett dödsbo där man antagligen skulle vilja bygga ut om man har två barn
Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Nej, 15 miljoner och uppåt är väl typ Ålsten, Höglandet, Äppelviken etc.jakobsbygge skrev:Fast det stämmer inte. Jag har tunnelbana till jobbet, cyklar till Hötorget på 20min. Massor av barn på gatan(30km/h) och absolut inget kaosområde (om du inte menar lösa katter och rådjur). Väldigt bra skolor osv.
Du behöver inte betala några 15miljoner här för ett hus i beboligt skick. 13 får du ett i tipp topp skick. 9-10 för ett dödsbo där man antagligen skulle vilja bygga ut om man har två barn
Läget läget läget - de tre viktigaste. Flytta till radhuset i drömområdet och gör bostadskarriär om ett par år = byt upp er till större/villa om det är det ni vill. Barnen behöver närhet och kompisar nu, tillgången och mindre bilberoende kommer också att gynna er under de åren. Hustrun får stå ut ett par år utan stor trädgård. För övrigt har du fått massor med tips kring rätt tänk vid radhusköp.Kentvirulent skrev:Tack.
En stor fördel jag ser är att radhuset ger access till ”drömområdet”. I det område vi bor idag hade vi helt bytt område om ekonomin blir mycket bättre. Om vi bor i radhuset och ekonomin utvecklas kommer vi byta upp oss i det området och slipper byta skolor, vänner etc åt barnen.
För 5 år sen var jag helt inställd på att 180 kvm i ett ”ok” område lätt trumfar 125 kvm i ”drömområdet”
Nu när jag bor på 150+40 kvm så märker jag att detta nog inte stämmer.
Att ha närmre till allt och mycket mer saker att göra i närområdet och inte behöva åka bil till precis allt är helt enkelt värt mer än space och stor tomt. Men det bottnar nog i att så fort vädret är fint vill vi ändå bara åka till landstället så vi ”njuter” inte lika mycket av en villa som vi nog annars skulle gjort.
Där vi bor nu ”finns inget” så pass nära att man kan cykla till det i princip. Bara en mataffär och en pizzeria. I området med radhuset finns det flera restauranger, bagerier, cafeer, köpcentrum etc på cykelavstånd. Vore trevligt att kunna cykla till saker med barnen när de blir äldre
Vi älskar också att resa och hur fint ett hus än är vill vi inte prioritera bort det.
Det största hindret är dock att frugan vill ha en stor tomt att fixa med..
Lycka till!
Jo men ett dödsbo behöver man ofta blåsa och det kostar ett par miljoner. Visa mig ett hus för 13 i ”tipp topp skick” i ett bra område där du kan cykla till Hötorget på 20 min. Låter otroligt intressantjakobsbygge skrev:Fast det stämmer inte. Jag har tunnelbana till jobbet, cyklar till Hötorget på 20min. Massor av barn på gatan(30km/h) och absolut inget kaosområde (om du inte menar lösa katter och rådjur). Väldigt bra skolor osv.
Moderator
· Stockholm
· 52 479 inlägg
Kan inte direktpeka. Men jag tror att i områden som Vasalund i Solna, Duvbo i Sunbyberg (lite mer än 20 minuter cykling). Villorna runt Ulvsundavägen i Bromma, nära Alvik (man vill nog in något kvarter från vägen) så kan du hitta ungefär det.Kentvirulent skrev:
Jag tar dessa områden för att jag har viss kännedom om dem. Annat område där du definitvt kan klara den budgeten är Solhem i Spånga, men då får du kanske träna lite mer på cyklingen till Hötorget.
Även Bromma kyrka området, där tror jag att du får lägga dig i överkant av budgeten. Jag gillar området, men tycker att det ligger lite Off i förhållande till tunnelbana/pendeltåg.
Du hittar inte villor runt Ulvsunda i toppskick för de pengarna. Villor i OK skick lär du hitta runt 12-13 där. Men 20-30 tals hus kräver ju också en jävla massa pengar för att underhålla även om de är i bra skickH hempularen skrev:Kan inte direktpeka. Men jag tror att i områden som Vasalund i Solna, Duvbo i Sunbyberg (lite mer än 20 minuter cykling). Villorna runt Ulvsundavägen i Bromma, nära Alvik (man vill nog in något kvarter från vägen) så kan du hitta ungefär det.
Jag tar dessa områden för att jag har viss kännedom om dem. Annat område där du definitvt kan klara den budgeten är Solhem i Spånga, men då får du kanske träna lite mer på cyklingen till Hötorget.
Även Bromma kyrka området, där tror jag att du får lägga dig i överkant av budgeten. Jag gillar området, men tycker att det ligger lite Off i förhållande till tunnelbana/pendeltåg.
Solna och Sumpan är i min värld inga trygga områden. Skulle aldrig komma på tanken att köpa där med allt stök runt knuten.
Bromma Kyrka går bort pga avstånd till T-bana.
Solhem i Spånga är däremot billigt men då har du också Sveriges värsta områden hundra meter bort så du får investera i skottsäker bil och västar åt familjen.