Det går nattbussar till Solhem från både Rissne T och Brommaplan T. Inga problem att ta sig hem på natten bara man kollar tidtabellen.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
När tonåringarna ska hem från krogen går inte Pendeln. Ska du låta tonårsdottern ta blåa linjen till Tensta på nätterna?
Du inser väl att en stor del av klientelet i centrala Stockholm och på krogarna är ungefär samma som du är rädd att dottern ska möta. De lär ju spendera en hel del av pengarna de tjänat på sin kriminalitet på just krogarna, Så ska dottern vara lite tryggare är det nog utegångsförbud som gäller på kvällarna.

• Gilla
Karin Svensson5 och 5 till
  • Laddar…
När barnen är gamla nog att gå på krogen är de ju inte barn längre.. och förhoppningsvis kan de då flytta till eget boende

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Annars känns det som att man kan betala ganska många taxi resor hem om man bor lite längre ut och sparar någon miljon i inköpspris

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
När tonåringarna ska hem från krogen går inte Pendeln. Ska du låta tonårsdottern ta blåa linjen till Tensta på nätterna?

Barnen i Solhem blandas med barnen från Rinkeby/Tensta. Risken att de börjar prata med bruten svenska är stor. Har själv träffat kids som växer upp i villor i Spånga som pratar ”ortensvenska”

Ska man gå till Vällingby C från Solhem är det en bra bit. 3-4 km.

Ovan faktorer gör att Solhems villapriser är på vraknivå jämfört med i princip alla andra områden lika nära stan
Det låter mer som landet är något för er.
Knappt något folk av 'fel sort' som verkar vara ett problem (?), låg andel skjutningar och annat otyg.
Visst du har ju inte många grannar och kanske 5 km till service utbud, vilket inte är långt i min värld. Men vi är olika och tur är väl det.
Det är en ge och ta situation som allt annat här i livet.
Annars får du väl slå ett slag för ett 'gated community' med eget ATG-ombud...

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
jakobsbygge
I ibrakadabra skrev:
Haha Stockholm är verkligen säreget, du får det att låta som att 9-13 miljoner är sjyssta priser för villor :D. Och det är det kanske också, i Stockholm, i förhållande till utbud/efterfrågan. Men ändå sjukt :D.
Jag vet. Det känns som monopolpengar ibland. Min bror köpte sitt hus i norrland för 1/30 av vårt hus :)

H hempularen skrev:
Fast det gör ingen!! Pendeltågen från Spånga station går med nästan samma turtäthet som T-banan, med färre stopp in till staden. Vill man absolut åka T-bana gör man det från Vällingby istället. Beroende på vilken del av Solhem man utgår ifrån så är det närmare till Vällingby T bana än till Tensta, men som sagt normalt gäller pendeltåg.
L lbgu skrev:
Du inser väl att en stor del av klientelet i centrala Stockholm och på krogarna är ungefär samma som du är rädd att dottern ska möta. De lär ju spendera en hel del av pengarna de tjänat på sin kriminalitet på just krogarna, Så ska dottern vara lite tryggare är det nog utegångsförbud som gäller på kvällarna.
Sant och det finns skit i alla områden, även i Bromma, var en knivskärning i Åkeshov senast för någon vecka sedan.

Menar inte att vara oförskämd, men det känns som du fokuserar på att bo i ett högstatusområde med rätt postnummer, men inte riktigt har ekonomin för det. Bla. baserat på att du t.ex. räknar bort hela Västerort (förutom utvalda delar av Bromma). Jag tror inte det är ovanligt att tänka som du, vilket är ett skäl till att priserna i dessa områden blir orimligt höga. Tittar du lite närmare på Västerort hittar du många lugna, fina och trygga områden utöver "findelarna" av Bromma. Därmed inte sagt att dessa är billiga, men du får i alla fall mer boende för pengarna.
Jag har själv bott både på tre adresser på Kungsholmen, i Bromma och i Spånga under åren i trevliga områden på alla dessa ställen och skulle med det i bagaget avråda från att snöa in för snävt på specifika områden för du missar många bra alternativ då.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Suck. Sicket bullshit. Som tonåring kan du bara vara hemma och hänga hos en tjejkompis och bli sen.

Sen om du tror att det är lika otryggt att hänga på en proppad nattklubb som att som tjej traska runt mitt i natten i Tensta C så går det inte att ta dig på allvar

Suck. Sicket bullshit. Som tonåring kan du bara vara hemma och hänga hos en tjejkompis och bli sen.
Nu skrev du ju själv om resan från krogen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Menar inte att vara oförskämd, men det känns som du fokuserar på att bo i ett högstatusområde med rätt postnummer, men inte riktigt har ekonomin för det. Bla. baserat på att du t.ex. räknar bort hela Västerort (förutom utvalda delar av Bromma). Jag tror inte det är ovanligt att tänka som du, vilket är ett skäl till att priserna i dessa områden blir orimligt höga. Tittar du lite närmare på Västerort hittar du många lugna, fina och trygga områden utöver "findelarna" av Bromma. Därmed inte sagt att dessa är billiga, men du får i alla fall mer boende för pengarna.
Jag har själv bott både på tre adresser på Kungsholmen, i Bromma och i Spånga under åren i trevliga områden på alla dessa ställen och skulle med det i bagaget avråda från att snöa in för snävt på specifika områden för du missar många bra alternativ då.
Har absolut inga problem med att ha råd med ett fräscht radhus i Danderyd/Bromma. En stor villa blir för tajt. Därmed att jag överväger radhus i Bromma/Danderyd stället för en stor villa i tex delar av Täby eller Sollentuna (som heller inte är problematiskt ekonomiskt)

Otrolig livskvalitet att komma närmre stan och slippa pendling

Har absolut inga problem med att ha råd med ett fräscht radhus i Danderyd/Bromma. En stor villa blir för tajt. Därmed att jag överväger radhus i Bromma/Danderyd stället för en stor villa i tex delar av Täby eller Sollentuna (som heller inte är problematiskt ekonomiskt)
Äppelviken/Smedslätten/Ålsten/Nockeby är trevliga områden.

K Kane skrev:
Äppelviken/Smedslätten/Ålsten/Nockeby är trevliga områden.
Verkligen. Helt otroligt bra. Men finns få radhus utöver per-Albin husen som är lite väl dyra. Men i Ulvsunda tex finns radhus runt 8 msek.

Sen handlar det inte alls om status. Är helt ointresserad av tex Lidingö eller Saltis pga pendlingen tex

K Kane skrev:
Nu skrev du ju själv om resan från krogen.
Jo men bara ett exempel.

Varför tror du priserna i Solhem är så väldigt låga jämfört med andra villaområden? KAN det vara pga man blir granne med Sveriges värsta områden?

Oskick Oskick skrev:
Det låter mer som landet är något för er.
Knappt något folk av 'fel sort' som verkar vara ett problem (?), låg andel skjutningar och annat otyg.
Visst du har ju inte många grannar och kanske 5 km till service utbud, vilket inte är långt i min värld. Men vi är olika och tur är väl det.
Det är en ge och ta situation som allt annat här i livet.
Annars får du väl slå ett slag för ett 'gated community' med eget ATG-ombud...
Varför det? Har ju flera områden jag skulle trivas hur bra som helst i. Frågan är radhus kontra villa i område som är lite mer off.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.