12 722 läst · 201 svar
13k läst
201 svar
Villa kontra radhus
Om man är intresserad av lägre skatter på sikt och att blockera för buset genom att hyresrätter inte etableras så kanske det är mer intressant att kika på demografi i form av inkomst och utbildning. Också om många går i pension samtidigt.
Den bas ger vad som röstas in i kommunen.
Den bas ger vad som röstas in i kommunen.
Om vi bortser helt från var i Stockholm du vill bo så är det alltid bra att göra en lista över vilka behov/önskemål man har i familjen. Du har ju nämnt ett par behov som närhet till tunnelbana, bra skolor, möjliga lekkamrater i området och närhet till restauranger. Men hur ser det ut med hobbies och liknande för er vuxna? När barnen hamnar i skolåldern så rasslar det till med aktiviteter och skjutsningar, helgerna kommer blockeras av diverse matcher och andra aktiviteter. Det innebär att ni knappt kommer hinna se lantstället under en tioårsperiod och att era hobbies kommer behöva klämmas in på kvällarna. Om man som jag gillar att sticka så ställer det inga krav på boendet men om man vill mecka med bilar eller påta i trädgården så behöver den möjligheten finnas på hemmaplan under de här åren.
En sak du återkommer till är ljus, både dagsljus och upplyst utomhusmiljö. Det här påverkar uppenbarligen dig och då är det ingen höjdare med ett radhus med små 80-talsfönster. Du kommer vilja flytta rätt snart.
Sätt er ner tillsammans du och frun och lista era behov, praktiska behov men även själens behov. Sen får ni en mycket tydligare kravspec och har lättare att hitta ett boende som faktiskt funkar för er i längden. Ni kanske behöver ett gavelradhus med fönster åt tre håll och mellanstor trädgård. Eller så säljer ni lantstället och har pengar till en villa i Enebyberg. Men utgå från samtliga behov när ni bestämmer er, inte enbart närhet till tunnelbana.
En sak du återkommer till är ljus, både dagsljus och upplyst utomhusmiljö. Det här påverkar uppenbarligen dig och då är det ingen höjdare med ett radhus med små 80-talsfönster. Du kommer vilja flytta rätt snart.
Sätt er ner tillsammans du och frun och lista era behov, praktiska behov men även själens behov. Sen får ni en mycket tydligare kravspec och har lättare att hitta ett boende som faktiskt funkar för er i längden. Ni kanske behöver ett gavelradhus med fönster åt tre håll och mellanstor trädgård. Eller så säljer ni lantstället och har pengar till en villa i Enebyberg. Men utgå från samtliga behov när ni bestämmer er, inte enbart närhet till tunnelbana.
Mälarhöjden är nog ett av de finaste och lugnaste villaområdena i hela Stockholm enligt min mening, väldigt centralt också och nära vattnet, men kanske aningen dyrt? Finns några radhus där.Kentvirulent skrev:Inte förtjust i söderort om jag ska vara ärlig. Det skjuts och sprängs uppgångar till höger och vänster. En god vän flyttade precis från Gubbängen (ändå en del av Enskede) till norrort just av denna anledning och han tycker det är dag och natt.
De fina områden i söderort som ligger närmre stan har alla stök väldigt nära sig som jag ser det.
Visst det är säkert fint och tryggt i Saltis, Tyresö strand, värmdö etc men då är man låångt från stan.
Det är fördelen med norrort. Det finns inga utsatta områden (om man inte räknar Malmvägen i Sollentuna)
Jag gillar Lidingö, Bromma, och Djursholm också. Gamla Enskede tycker jag däremot är lite överskattat.
Håller med dig om Saltis, Värmdö, Nacka, Vaxholm osv. Det är alldeles för långt bort om man gillar lite puls och vill ha raka spåret in till stan. Passar kanske bättre som pensionär.
Ja Mälarhöjden i sig är rätt fint men tycker inte omgivningarna är lika trevliga som andra områden i samma prisklssE Erik JS skrev:Mälarhöjden är nog ett av de finaste och lugnaste villaområdena i hela Stockholm enligt min mening, väldigt centralt också och nära vattnet, men kanske aningen dyrt? Finns några radhus där.
Jag gillar Lidingö, Bromma, och Djursholm också. Gamla Enskede tycker jag däremot är lite överskattat.
Håller med dig om Saltis, Värmdö, Nacka, Vaxholm osv. Det är alldeles för långt bort om man gillar lite puls och vill ha raka spåret in till stan. Passar kanske bättre som pensionär.