J Josth skrev:
Täby centrum ligger aningen närmare Sergels torg än Hässelby villastad. Du verkar tänka på Täby kyrkby längre norrut när du pratar om Täby? Titta på Eniros kart.
Bilvägen.

17,1 km från Täby C.

13,3 km från Hässelby Gård.

16,3 km från Hässelby Villastad till Sthlm C.

jakobsbygge
J JohanLun skrev:
Du verkar ju rätt bestämd vilka områden som är bra. Jag har varit ett fåtal gånger hos bekanta jag inte umgås aktivt med som bor i Nora och Enebyberg. Jättebra områden, men väldigt trist arkitektur (även om det finns några pärlor här och där).

Det är nog helt enkelt så att antingen betalar man rätt mycket för ett ganska normalt hus och kan bo i ett område som är väldigt lugnt och inte har något utsatt område nära. Eller betalar man mycket för ett område med bra kommunikationer, men då är det inte lika lugnt. Ytterst få områden har både lugnt och extremt bra kommunikationer, så givetvis blir det ännu dyrare där. Om man lägger till att det ska vara stora tomter och fin arkitektur så blir det villor som jag tror man kan säga inte är möjliga att köpa för löntagare, inte ens de som tjänar extremt bra (om vi undantar VD, finansfolk med bonusar osv utan räknar vanliga tjänstemän och mellanchefer).

Att hitta ett hus på 180kvm, 5-min promenad till t-bana och 13 minuter till tex odenplan, långt från "stökiga områden" och allt detta för ca 13 miljoner, och då ska det vara topprenoverat. Gär nog inte...
Nockebyhov…

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Läs inläggen jag skriver. Jag menar att det RÄCKER med en bil i Bromma. Det gör det inte i förorter längre ut.

Eh Brommaplan-Odenplan tar 13 min. Är det ett ”bra tag”? 🤣
Samma restid som från Spånga station med pendeln då, men det var ju ett "obeboligt" område vill jag minnas. Återigen fattar jag inte vad det är du vill "diskutera" i forumet? Du har ju tvärsäkra åsikter om precis allt och kan och vet allt bäst samt invändningar mot alla andras synpunkter så vad är poängen? Vill du njuta av dina egna åsikter i offentligheten?
Köp du ett radhus i Bromma så ska du se att det blir bra... Over & out.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 5 till
  • Laddar…
Hässelby ligger 5 km närmre T-centralen än Täby och har bättre kommunikation med tunnelbana. Efter klockan 12 har Täby nattbuss som går typ 1 gång i timmen.

Täby består fö också till typ 80-90% enkom av 70-80 tals kåkar.

Hässelby är billigt pga det är ett utsatt område folk vill hålla sig borta från.

Politikerna i Täby och Danderyd har sett till att kommunerna i princip inte har hyresrätter. Det håller buset borta. Sollentuna tex har ett stort område med billiga slitna hyreshus och då har du stöket där direkt.

Hyresregleringen gör också att de populäraste områden behåller sin homogenitet.
Så har vi det faktum att Täby är en egen kommun med låg skatt, inte en del av Stockholm.

Täby har en något bättre bilväg in till stan än från Hässelby 60 km/h och typ tio rondeller och trafikljus

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det är match på nån plan 2 km från en söderorts tbana så känns det sådär att en 9 åring ska åka dit själv 1.5 timme och en promenad. Samåkning kan jag hålla med om är bra, oftast är det nån som hänger med, men alla föräldrar har inte två bilar, ibland ingen, vilket gör att några kör mer än andra.

Jag tror också ungarna idag är mer curlade. Det är svårt att vara föräldern som alltid ber andra om att ta deras barn eller be dem åka själva om nästan alla andras föräldrar hänger med. Fotboll är det ofta så att matcher är med "nya" personer man inte känner föräldrarna och vet var de bor eftersom dim blandar lagen till olika matcher.

Vårt äldsta barn tränar en sport där vi fått till bra samåkning så där fyller vi alltid bilen, dock är det träning flera dagar i veckan, så det blir ändå ganska mycket åka.

Men givetvis skulle det gå utan bil.

Jag har dock uppfattat att TS inte gärna sätter barnen själva på pendeln. Då blir det nog två bilar om man har två barn som båda tränar fotboll, hockey, ridning mm. och om det ska gå enkelt även om man bor i Äppelviken...
Just matcher brukar det bli skjuts till om det är borta och inte nästgårds. Men ofta är det fler föräldrar som turas om. Träningar cyklar/går dom till eller buss om det är en bit bort. Är väldigt glad slippa två bilar och ännu gladare att vi inte behöver pendla bil till jobb.

Kretikos Kretikos skrev:
Just matcher brukar det bli skjuts till om det är borta och inte nästgårds. Men ofta är det fler föräldrar som turas om. Träningar cyklar/går dom till eller buss om det är en bit bort. Är väldigt glad slippa två bilar och ännu gladare att vi inte behöver pendla bil till jobb.
Absolut, jag ville bara belysa att två bilar kan behövas även där kommunikationer är bra, och tvärtom också. Det är väldigt individuellt.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så har vi det faktum att Täby är en egen kommun med låg skatt, inte en del av Stockholm.

Täby har en något bättre bilväg in till stan än från Hässelby 60 km/h och typ tio rondeller och trafikljus
29,93% mot 30,36%. Försumbar skillnad.

Ja Täby har motorväg men det står stilla under rusning.

Kan dock bli bättre när kringleden är klar

Kretikos Kretikos skrev:
Två bilar är en jävla kostnad. Räkna med minst 7000 kr per månad för en större säker bil där två barnstolar ryms. (Ink ALLT. Drivmedel, service, tvätt, parkeringar, värdeminskning etc)

Det motsvarar räntekostnad på 4 msek vid 3% ränta per månad.

Mao har du samma månadskostnad på en villa i Hässelby köpt för 6 msek och två bilar som du har på en villa i Norra Ängby köpt för 10 msek men med en bil i familjen.

BirgitS
Jag känner ett par som bor i Täby, strax norr om Enebyberg, sen 90-talet och de har hela tiden bara haft en bil. Båda har jobbat innanför tullarna.

Men egentligen borde jag inte skriva något eftersom du väl som vanligt kommer med ett otrevligt svar.

• Gilla
  • Älska
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
29,93% mot 30,36%. Försumbar skillnad.

Ja Täby har motorväg men det står stilla under rusning.

Kan dock bli bättre när kringleden är klar
Det var annorlunda förr, och det kan bli annorlunda igen. Du är väldigt fokuserad på nuläget.

Ja från Hässelby kommer det att gå undan när tunnlarna blir klara

Två bilar är en jävla kostnad. Räkna med minst 7000 kr per månad för en större säker bil där två barnstolar ryms. (Ink ALLT. Drivmedel, service, tvätt, parkeringar, värdeminskning etc)

Det motsvarar räntekostnad på 4 msek vid 3% ränta per månad.

Mao har du samma månadskostnad på en villa i Hässelby köpt för 6 msek och två bilar som du har på en villa i Norra Ängby köpt för 10 msek men med en bil i familjen.
Flytta till ännu bättre delarna av Bromma för 14 miljoner och ha ingen bil i hushållet.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var annorlunda förr, och det kan bli annorlunda igen. Du är väldigt fokuserad på nuläget.

Ja från Hässelby kommer det att gå undan när tunnlarna blir klara
Ja skatten var länge lägre i Sthlm

P Pin skrev:
Flytta till ännu bättre delarna av Bromma för 14 miljoner och ha ingen bil i hushållet.
Faktiskt ett alternativ. Känner faktiskt till två kändisar som bor i småhus i Bromma utan både bil och körkort

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja skatten var länge lägre i Sthlm
Var det inte tvärtom? Lägre i Täby?
Hursomhelst blir det nog högre i Stockholm i framtiden

P Pin skrev:
Var det inte tvärtom? Lägre i Täby?
Hursomhelst blir det nog högre i Stockholm i framtiden
Täby och Sthlm har legat väldigt tätt i årtionden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.