11 640 läst · 201 svar
12k läst
201 svar
Villa kontra radhus
Så är det, och i Norra Ängby så är det lika långt till både Hässelby gård och Brommaplan.Kentvirulent skrev:Just närheten till hemska Råcksta, Vällingby C och Grimsta är ju vad som drar ned Norra Ängby för mig och vad som gör tex Nora i Danderyd eller Enebyberg så attraktivt. Eller den bättre delen av Bromma. På köpet får man landets bästa skolor till barnen.
Du kan inte jämföra Hässelby Gård med Brommaplan. Brommaplan är en knutpunkt där det finns en del stök. Men de boende där är högst normala. Hässelby Gård är klassat som ett utsatt område med våld, mord och våldtäkter i stora lokala gäng.
[länk]
[länk]
Jag säger inte att det är bättre läge där där vi bor, men att betala nästan dubbelt så mycket och ändå ha lika långt till de utsatta områdena är inget jag överväger.
Utöver områdena du beskriver så får man dessutom närmre till just Kista, rinkeby, Hallonbergen, bullret från Bromma flygplats.Kentvirulent skrev:Just närheten till hemska Råcksta, Vällingby C och Grimsta är ju vad som drar ned Norra Ängby för mig och vad som gör tex Nora i Danderyd eller Enebyberg så attraktivt. Eller den bättre delen av Bromma. På köpet får man landets bästa skolor till barnen.
Du kan inte jämföra Hässelby Gård med Brommaplan. Brommaplan är en knutpunkt där det finns en del stök. Men de boende där är högst normala. Hässelby Gård är klassat som ett utsatt område med våld, mord och våldtäkter i stora lokala gäng.
[länk]
[länk]
Du verkar ju rätt bestämd vilka områden som är bra. Jag har varit ett fåtal gånger hos bekanta jag inte umgås aktivt med som bor i Nora och Enebyberg. Jättebra områden, men väldigt trist arkitektur (även om det finns några pärlor här och där).Kentvirulent skrev:
Det är nog helt enkelt så att antingen betalar man rätt mycket för ett ganska normalt hus och kan bo i ett område som är väldigt lugnt och inte har något utsatt område nära. Eller betalar man mycket för ett område med bra kommunikationer, men då är det inte lika lugnt. Ytterst få områden har både lugnt och extremt bra kommunikationer, så givetvis blir det ännu dyrare där. Om man lägger till att det ska vara stora tomter och fin arkitektur så blir det villor som jag tror man kan säga inte är möjliga att köpa för löntagare, inte ens de som tjänar extremt bra (om vi undantar VD, finansfolk med bonusar osv utan räknar vanliga tjänstemän och mellanchefer).
Att hitta ett hus på 180kvm, 5-min promenad till t-bana och 13 minuter till tex odenplan, långt från "stökiga områden" och allt detta för ca 13 miljoner, och då ska det vara topprenoverat. Gär nog inte...
Skillnaden är att i Norra Ängby behöver du aldrig sätta din fot i Hässelby Gård. Bor du i villa i Hässelby är du mer eller mindre tvungen att gå dit varje gång du ska ta t-banan.L Lekmanna skrev:
Eller så lär man ungarna åka kollektivt eller cykla. När jag var liten var det aldrig med några föräldrar på fotbollsträningen. Och var det bortamatch på något otillgängligt ställe så trängde alla in sig i tränarens + några föräldrars bilar. Man blir inte direkt förvånad när man läser att det förekommer att föräldrar kräver att få närvara på deras avkommors anställningsintervjuer.J JohanLun skrev:Två barn som spelar fotboll så kommer du ha match i Högdalen och Stocksund eller liknande förorter samtidigt samma lördag, inte bara en helg utan nästan varje.
Se till att barnen spelar plockepinn med grannen istället för sport så kan du klara dig med en bil, annars behövs två var du än bor.
Kan det vara att tomterna är så små att man bara får plats med en bil?
Nja bara om du bor i villastans del som ligger nära Hässelby gård. I övrigt är det buss till Vällingby c alternativt Barkarby station för byte in mot stan. Och för många närmre att gå till Hässelby strand som är betydligt lugnare än gård (har varit så sedan områdena byggdes)Kentvirulent skrev:
Fast att behöva ta buss och byta är ju värdelöst som jag ser det. Man vill ha spårtrafiken på gångavståndP Pin skrev:
Om det är match på nån plan 2 km från en söderorts tbana så känns det sådär att en 9 åring ska åka dit själv 1.5 timme och en promenad. Samåkning kan jag hålla med om är bra, oftast är det nån som hänger med, men alla föräldrar har inte två bilar, ibland ingen, vilket gör att några kör mer än andra.L lbgu skrev:Eller så lär man ungarna åka kollektivt eller cykla. När jag var liten var det aldrig med några föräldrar på fotbollsträningen. Och var det bortamatch på något otillgängligt ställe så trängde alla in sig i tränarens + några föräldrars bilar. Man blir inte direkt förvånad när man läser att det förekommer att föräldrar kräver att få närvara på deras avkommors anställningsintervjuer.
Jag tror också ungarna idag är mer curlade. Det är svårt att vara föräldern som alltid ber andra om att ta deras barn eller be dem åka själva om nästan alla andras föräldrar hänger med. Fotboll är det ofta så att matcher är med "nya" personer man inte känner föräldrarna och vet var de bor eftersom dim blandar lagen till olika matcher.
Vårt äldsta barn tränar en sport där vi fått till bra samåkning så där fyller vi alltid bilen, dock är det träning flera dagar i veckan, så det blir ändå ganska mycket åka.
Men givetvis skulle det gå utan bil.
Jag har dock uppfattat att TS inte gärna sätter barnen själva på pendeln. Då blir det nog två bilar om man har två barn som båda tränar fotboll, hockey, ridning mm. och om det ska gå enkelt även om man bor i Äppelviken...
Det får du inte i Hässelby Villastad. Å andra sidan är det en bra bit till de sämre delarna.Kentvirulent skrev:
Det är ju historiskt så att tunnelbanan går från höghusområde med större sociala problem.
I det mindre perspektivet är även avsaknad av systembolag något som gör att du slipper stök från alkisar.
Alkisar är i 99% av fallen totalt harmlösa. Det är ortenriddarna som är besvärliga.P Pin skrev:
Snittvillan i Hässelby kostar enligt hemnet 6,3 msek. Det är oerhört billigt med tanke på avståndet till city.
Varför tror du att villorna i Täby som ligger längre från stan snittar runt 10 msek?
I de urbana delarna av Vallentuna och Åkersberga är villorna betydligt dyrare och då är du halvvägs till Norrland
Redigerat:
Håller med om alkisarna, och det var det jag hoppas att jag skrev nyss.Kentvirulent skrev:Alkisar är i 99% av fallen totalt harmlösa. Det är ortenriddarna som är besvärliga.
Snittvillan i Hässelby kostar enligt hemnet 6,3 msek. Det är oerhört billigt med tanke på avståndet till city.
Varför tror du att villorna i Täby som ligger längre från stan snittar runt 10 msek?
I de urbana delarna av Vallentuna och Åkersberga är villorna betydligt dyrare och då är du halvvägs till Norrland
Det är lite vanskligt att jämföra snittpriser. I Vallentuna och Åkersberga tror jag tomterna generellt är större. Kanske även husen. Sedan beror det på vilka byggår dom är mest förekommande. Nya hus eller 100 år gamla brukar vara dyrare än 80-tal.
Men Hässelby ligger väl inte nära city? Det är 15 km till Kungsholmen och 20 till Östermalm. Det som är intressant är väl avståndet i tid och då är det som sagt buss och sedan pendel eller gröna linjen med 20 stationer. Med bil bergslagsvägen och Drottningholmsvägen - 20 min off peak och i värsta 2-3 ggr det. Fullt möjligt med cykel eller elcykel drygt en halvtimme till city.
Sedan tror jag inte man ska se enbart på ögonblicksbilden idag utan hur det blir om 5, 10 eller 20 år. Jag är rädd att eländet sprider sig snabbt till de områden du anser trygga idag. Och flyttar du långt ut på landet slipper du ortenriddare men omges av andra typer av problem och brist på bra skolor.
Hässelby ligger 5 km närmre T-centralen än Täby och har bättre kommunikation med tunnelbana. Efter klockan 12 har Täby nattbuss som går typ 1 gång i timmen.P Pin skrev:Håller med om alkisarna, och det var det jag hoppas att jag skrev nyss.
Det är lite vanskligt att jämföra snittpriser. I Vallentuna och Åkersberga tror jag tomterna generellt är större. Kanske även husen. Sedan beror det på vilka byggår dom är mest förekommande. Nya hus eller 100 år gamla brukar vara dyrare än 80-tal.
Men Hässelby ligger väl inte nära city? Det är 15 km till Kungsholmen och 20 till Östermalm. Det som är intressant är väl avståndet i tid och då är det som sagt buss och sedan pendel eller gröna linjen med 20 stationer. Med bil bergslagsvägen och Drottningholmsvägen - 20 min off peak och i värsta 2-3 ggr det. Fullt möjligt med cykel eller elcykel drygt en halvtimme till city.
Sedan tror jag inte man ska se enbart på ögonblicksbilden idag utan hur det blir om 5, 10 eller 20 år. Jag är rädd att eländet sprider sig snabbt till de områden du anser trygga idag. Och flyttar du långt ut på landet slipper du ortenriddare men omges av andra typer av problem och brist på bra skolor.
Täby består fö också till typ 80-90% enkom av 70-80 tals kåkar.
Hässelby är billigt pga det är ett utsatt område folk vill hålla sig borta från.
Politikerna i Täby och Danderyd har sett till att kommunerna i princip inte har hyresrätter. Det håller buset borta. Sollentuna tex har ett stort område med billiga slitna hyreshus och då har du stöket där direkt.
Hyresregleringen gör också att de populäraste områden behåller sin homogenitet.