11 640 läst · 201 svar
12k läst
201 svar
Villa kontra radhus
Där har vi en vinnareJ JohanLun skrev:
Har för mig jag läste om stora utbyggnadsplaner för T-bana i väst-östlig riktning norr om city för flera år sedan. Samtidigt skulle kommunerna bygga rejält som motprestation eller något sådant. Finns det några planer på ny spårtrafik inom staden som inte är realiserad ännu?
Utmärkt med bil i norra ängby? Möjligtvis om man jobbar norrut. Brommaplansrondellen och ulvsunda är ju en p plats varje eftermiddag, vardag som helg.Kentvirulent skrev:Ptja. Jämför Norra Ängby med att bo i typ i typ Gribbylund i Täby. Eller Typ Trollbäcken i Tyresö. Alla ”bra” områden.
Men i Norra Ängby går du till t-banan och har snabb access till city. Det är asmeckigt i de andra områdena. Du har ingen spårtrafik där och att ta sig till city tar en bra bit över timmen dörr till dörr. Släpar du dig till Roslagsbanan i Täby går den mkt mindre frekvent än T-banan och ”bara” till Tekniska.
I Norra Ängby har du natur i judarnskogen, en 4H gård med fantatisk lekplats, kafe, bageri, badhus, tennisplaner, 4-5 olika restaurangalternativ, Ängbybadet i Mälaren. ALLT på kort gångavstånd.
I Norra Ängby bor du helt utmärkt med en bil. Inga problem.
I Gribbylund eller Trollbäcken finns typ en svettig pizzeria eller två att gå till och inte ett smack kul på gångavstånd från kåken. Du måste ta bilen till ALLT och att leva med 1 bil är helt omöjligt.
Även barnen blir ”cut off” på ett helt annat sätt. Om de ska gå på gymnasiet i stan och börjar 08.00 får de åka hemifrån 06.15 för att hinna.
Jag har full förståelse för att en likartad villa i Norra Ängby kostar över 50% mer än i ovan områden.
Det är just jidder med grannar och ffa lyhördhet jag är rädd för.P Pin skrev:
Utmärkt med att bara ha EN bil. Alltså man klarar sig på en bil pga lokaltrafiken och t-banan. Bor man i Täby eller Tyresö finns ingenting på gångavstånd och livet blir outhärdligt utan 2 bilar.L Lekmanna skrev:
De små kåkarna i Bromma har oftast bara 1 bil. Varenda villa i sagda Tyresö eller Täby har 2.
Förhoppningsvis löser dock kringleden mycket av trafikproblemen in mot stan.
Stockholm och Tirana i Albanien är de enda huvudstäderna i europa som leder all genomfartstrafik igenom city
Redigerat:
Samtidigt är det helt omöjligt att planera.spikplanka skrev:
Visst jobbar man på Universitetet så går det utmärkt att bo i typ Vallentuna och ta tåget.
Men om man får ett nytt jobb i typ Solna? Då har du byten och ska tajma bussar etc om du inte kör. Räkna med typ 1 timme och 15 min enkel resa. Ska du köra och lämna barnen vid 8 hamnar du i helvetesköerna
Bor du i Danderyd eller Bromma finns det garanterat direktbussar utan större problem. Annars kan man köra på typ 10-15 min
Bor du nära en t-bana blir livet så mycket lättare och du blir så mycket mer flexibel.
Ja, herrn har tvärsäkra åsikter om det mesta - till och med kvaliteten på pizzeriorna i varje villakvarter i förorten. Men han har uppenbarligen inte den koll som man får om man faktiskt levt i Bromma. För egen del ha jag både bilpendlat och åkt kollektivt in till stan från Bromma och vet hur det är. Det tar för övrigt ett bra tag att ta sig in till stan även med grön linje så när jag bodde där fick jag inte alls känslan av att vara nära city, men då hade jag tidigare bott på Kungsholmen så var väl lite bortskämd.L Lekmanna skrev:
Läs inläggen jag skriver. Jag menar att det RÄCKER med en bil i Bromma. Det gör det inte i förorter längre ut.C Conqvist skrev:Ja, herrn har tvärsäkra åsikter om det mesta - till och med kvaliteten på pizzeriorna i varje villakvarter i förorten. Men han har uppenbarligen inte den koll som man får om man faktiskt levt i Bromma. För egen del ha jag både bilpendlat och åkt kollektivt in till stan från Bromma och vet hur det är. Det tar för övrigt ett bra tag att ta sig in till stan även med grön linje så när jag bodde där fick jag inte alls känslan av att vara nära city, men då hade jag tidigare bott på Kungsholmen så var väl lite bortskämd.
Eh Brommaplan-Odenplan tar 13 min. Är det ett ”bra tag”? 🤣
Det är väl i sådana stunder man uppdaterar sin vinst/förlust kalkyl med att bo i Stockholm..Kentvirulent skrev:
För det är inte bara knepig kollektivtrafik utan höga bostadskostnader, trängsel och kriminalitet mm.
Vi bor i Hässelby med två barn. Vi använder bara bilen på helgerna och någon gång då och då i veckorna. Jobbar i kista och elcyklar, tar 30 min från min ytterdörr till min kontorsplats. Bil kan ta dubbelt så lång tid de tider jag åker till och från jobbet. Buss samma sak.Kentvirulent skrev:
Frugan arbetar en km bort.
Jag har själv valt bort jobb i stan pga, pendlingen, stress och massa folk.
Vi hade gärna bott i ett tryggare område men vi känner rätt spontant att inget här i Stockholm som vi har råd med känns helt 100, de hittade ju en handgranat i Hägernäs t.ex.
Vi har dock funderingar på att flytta från Stockholm helt och hållet.
Redigerat:
Två barn som spelar fotboll så kommer du ha match i Högdalen och Stocksund eller liknande förorter samtidigt samma lördag, inte bara en helg utan nästan varje.Kentvirulent skrev:
Se till att barnen spelar plockepinn med grannen istället för sport så kan du klara dig med en bil, annars behövs två var du än bor.
Kan det vara att tomterna är så små att man bara får plats med en bil?
Överlag är hela norrort, Täby, Vallentuna, Åkersberga väldigt tryggt och lugnt men då är man off. Å andra sidan tycker jag även Hässelby är totalt off.L Lekmanna skrev:Vi bor i Hässelby med två barn. Vi använder bara bilen på helgerna och någon gång då och då i veckorna. Jobbar i kista och elcyklar, tar 30 min från min ytterdörr till min kontorsplats. Bil kan ta dubbelt så lång tid de tider jag åker till och från jobbet. Buss samma sak.
Frugan arbetar en km bort.
Jag har själv valt bort jobb i stan pga, pendlingen, stress och massa folk.
Vi hade gärna bott i ett tryggare område men vi känner rätt spontant att inget här i Stockholm som vi har råd med känns helt 100, de hittade ju en handgranat i Hägernäs t.ex.
Vi har dock funderingar på att flytta från Stockholm helt och hållet.
Tycker det är fantastiskt att komma in till stan varje dag. Kör jag tidigt är jag inne på 21 min. Men det är barnlämnartiden som gör allt bökigt på morgonen. På eftermiddagen kvällen är det tjock tom efter 18. Att komma in till staden och ljuset på vinterhalvåret och slippa det värsta mörkret är skönt.
Skulle bara ta ett jobb i Kista om det var tvunget för att mata familjen. Fruktansvärt område och centrum. Bolagen lämnar nu en masse. Tom Ericsson funderar på att flytta pga upplevd otrygghet.
https://finansnytt.se/fler-foretag-lamnar-kista/
Jag tror och hoppas att norrortsleden kommer lösa en hel del.
Om man inte uppskattar Sthlm, inte har starka sociala band eller avancerad karriär här är der nog bättre att bara bo någonannanstans.
Ja Hässelby är off, det håller jag med om. Men det spelar ingen roll för oss i dagsläget. Jag tycker bara det är jobbigt inne i stan med allt folk.Kentvirulent skrev:Överlag är hela norrort, Täby, Vallentuna, Åkersberga väldigt tryggt och lugnt men då är man off. Å andra sidan tycker jag även Hässelby är totalt off.
Tycker det är fantastiskt att komma in till stan varje dag. Kör jag tidigt är jag inne på 21 min. Men det är barnlämnartiden som gör allt bökigt på morgonen. På eftermiddagen kvällen är det tjock tom efter 18. Att komma in till staden och ljuset på vinterhalvåret och slippa det värsta mörkret är skönt.
Skulle bara ta ett jobb i Kista om det var tvunget för att mata familjen. Fruktansvärt område och centrum. Bolagen lämnar nu en masse. Tom Ericsson funderar på att flytta pga upplevd otrygghet.
[länk]
Jag tror och hoppas att norrortsleden kommer lösa en hel del.
Om man inte uppskattar Sthlm, inte har starka sociala band eller avancerad karriär här är der nog bättre att bara bo någonannanstans.
Ja jag har hört att bolagen lämnar Kista pga otrygghet, men jag vet inte, den otryggheten är inget jag märkt av. Tycker jag ser mer drogpåverkade personer de få gånger jag är inne i stan.
Problemet för oss blir när barnen blir så pass stora att de rör sig längre bort från vårt trygga radhus och villakvarter där vi bor, och kanske åker till Hässelby gård. Då kanske vi behöver överväga att flytta, men även om vi skulle haft råd att flytta till t.ex norra Ängby som du pratar så gott om, så är det lika långt till Hässelby gård därifrån som vi har nu... Där har man dessutom Brommaplan, där knarket flödar.
Just närheten till hemska Råcksta, Vällingby C och Grimsta är ju vad som drar ned Norra Ängby för mig och vad som gör tex Nora i Danderyd eller Enebyberg så attraktivt. Eller den bättre delen av Bromma. På köpet får man landets bästa skolor till barnen.L Lekmanna skrev:Ja Hässelby är off, det håller jag med om. Men det spelar ingen roll för oss i dagsläget. Jag tycker bara det är jobbigt inne i stan med allt folk.
Ja jag har hört att bolagen lämnar Kista pga otrygghet, men jag vet inte, den otryggheten är inget jag märkt av. Tycker jag ser mer drogpåverkade personer de få gånger jag är inne i stan.
Problemet för oss blir när barnen blir så pass stora att de rör sig längre bort från vårt trygga radhus och villakvarter där vi bor, och kanske åker till Hässelby gård. Då kanske vi behöver överväga att flytta, men även om vi skulle haft råd att flytta till t.ex norra Ängby som du pratar så gott om, så är det lika långt till Hässelby gård därifrån som vi har nu... Där har man dessutom Brommaplan, där knarket flödar.
Du kan inte jämföra Hässelby Gård med Brommaplan. Brommaplan är en knutpunkt där det finns en del stök. Men de boende där är högst normala. Hässelby Gård är klassat som ett utsatt område med våld, mord och våldtäkter i stora lokala gäng.
https://www.mitti.se/nyheter/hasselbyvallingby-kvar-som-utsatt-omrade-6.91.191347.e936a15ebe
https://www.mitti.se/nyheter/hasselbyborna-om-det-dodliga-valdet-6.27.38689.18dca62633