6 709 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Vilket decibel från FTX har ni i sovrum och hur upplevs det?
Har FTX aggregat och det är olika (inte stor skillnad men ändå) ljudnivå i sovrummen, beroende på hur långa kanalerna är. Just i huvudsovrummet är det närmast och där bedömer jag det ljudnivån till 2 enligt din skala.
Har levt med ljudet i 10 år, och vi sover gott, men tveklöst så finns ljud i bakgrunden, så jag funderar faktiskt på att installera fler eller bättre ljuddämpare på denna kanal. Men det är inte så pass störande så jag har tagit tag i saken ännu.
Har levt med ljudet i 10 år, och vi sover gott, men tveklöst så finns ljud i bakgrunden, så jag funderar faktiskt på att installera fler eller bättre ljuddämpare på denna kanal. Men det är inte så pass störande så jag har tagit tag i saken ännu.
1.
Men jag måste verkligen anstränga mig för att höra det.
Men jag måste verkligen anstränga mig för att höra det.
1 och bara på kvällen när allt annat är helt tyst och avslaget. Om jag står nära ett av donen och koncentrerar mig.
Vi smällde in en ftx i vårt 100 år gamla hus och det har verkligen varit bra för miljön. Luktade huggorm i huset i vi köpte. ”Självdrag” med igensatta ventilationshål.
Jag noterar att det är visst brus när det är sovdags. Känns som en jävla blås och luftomsättning. Testade nu med mobilens decibelmätare när jag nattar ett av barnen och sitter då närmare ftxaggregatet än egna sovrummet. Upplever som mer ljud. 29-30 hamnar jag på. Tycker den låter mer än vad som skulle vara rimligt men vad vet jag?
kanske ha lägre blås när det är dags o sova? Ventilationsgubbar gick och mätte in hur stor volym respektive rum har för att avgöra omsättningen av luften. Luften är som en dröm i källaren jämfört med innan. Vi har iof också dränerat runt huset så inte bara ftx som gynnat kvaliten.
Enligt TS notering skulle jag ge 2 på dagarna och 2,5 när det är dags att sova.
ska göra en mer genomtänkt analys och stänga av aggregatet för att mäta skillnaden på hur mycket ljudnivån höjs med i vårt hus..
Hur har det gått för dig TS, kommit vidare i frågan?
Jag noterar att det är visst brus när det är sovdags. Känns som en jävla blås och luftomsättning. Testade nu med mobilens decibelmätare när jag nattar ett av barnen och sitter då närmare ftxaggregatet än egna sovrummet. Upplever som mer ljud. 29-30 hamnar jag på. Tycker den låter mer än vad som skulle vara rimligt men vad vet jag?
kanske ha lägre blås när det är dags o sova? Ventilationsgubbar gick och mätte in hur stor volym respektive rum har för att avgöra omsättningen av luften. Luften är som en dröm i källaren jämfört med innan. Vi har iof också dränerat runt huset så inte bara ftx som gynnat kvaliten.
ska göra en mer genomtänkt analys och stänga av aggregatet för att mäta skillnaden på hur mycket ljudnivån höjs med i vårt hus..
Tack för svar! Återkom gärna!Z Zeke_Varg skrev:Vi smällde in en ftx i vårt 100 år gamla hus och det har verkligen varit bra för miljön. Luktade huggorm i huset i vi köpte. ”Självdrag” med igensatta ventilationshål.
Vi har projekterat med ftx-firma och väntar på att de ska beställa prylarna, men det lär vara lång leveranstid.
Tyvärr kommer aggregatet stå i källaren i rummet precis under vårt sovrum, men det fanns ingen annanstans som vi kan ha det på pga hur huset är byggt. Så det är bara hålla tummarna för att det inte låter för mycket.
Det är iaf markståendes och ska stå på vibrationsdämpande platta.
Vi har vårat aggregat på vinden. Tror det blev bra. Vi har totalrenoverat huset (ja, inte klart än men…) så ventilationsrören är dragna och dolda fint men det var en del jobb med det. Inget ljud alls ute från in/utblås. Vi gick upp en storlek på aggregatet också för att den inte ska gå så nära sitt max. Kanske kan hjälpa för att inte få för högt ljud. Sen har vi förberett med en pluggad utgång för vinden om vi någon dag väljer att inreda den. Då har vi marginal för utbyte av den luften.P peter.linkan skrev:Tack för svar! Återkom gärna!
Vi har projekterat med ftx-firma och väntar på att de ska beställa prylarna, men det lär vara lång leveranstid.
Tyvärr kommer aggregatet stå i källaren i rummet precis under vårt sovrum, men det fanns ingen annanstans som vi kan ha det på pga hur huset är byggt. Så det är bara hålla tummarna för att det inte låter för mycket.
Det är iaf markståendes och ska stå på vibrationsdämpande platta.
Testade att ta decibel i rummet utanför sovrummet där jag inte hörde något alls från vent och det skilde sig bara en decibel. Känns konstigt men det kanske inte är mer eller så är mätaren inte tillförlitlig.
Redigerat:
Bra fixatZ Zeke_Varg skrev:Vi har vårat aggregat på vinden. Tror det blev bra. Vi har totalrenoverat huset (ja, inte klart än men…) så ventilationsrören är dragna och dolda fint men det var en del jobb med det. Inget ljud alls ute från in/utblås. Vi gick upp en storlek på aggregatet också för att den inte ska gå så nära sitt max. Kanske kan hjälpa för att inte få för högt ljud. Sen har vi förberett med en pluggad utgång för vinden om vi någon dag väljer att inreda den. Då har vi marginal för utbyte av den luften.
Testade att ta decibel i rummet utanför sovrummet där jag inte hörde något alls från vent och det skilde sig bara en decibel. Känns konstigt men det kanske inte är mer eller så är mätaren inte tillförlitlig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vet någon vilket material handfatet är gjort av. Från 1980 talet.
Badrum -
Vilket metalltrådsfilter till Franke 622-10
Kök -
Laga slang, skottkärra, med lapp från gammal cykelslang, vilket lim?
Övrigt husrelaterat -
Vilket kryp kan detta komma ifrån?
Övrigt husrelaterat -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård