D debbo skrev:
Lite nyfiken på hur Essves CorrSeal fungerat som konstruktionsskruv, tänk 6x80 och uppåt i storlek, har kört med dom bla. på sommarens altanbygge.
Är ju inte alls lika utsatta som trallskruven.
Använde även MFT, MFT2000, deras C4 kommer den vara mer ever lasting tro?

Vill även påpeka att Essves CorrSeal ankarskruv är så mycket trevligare än MFT's ankarskruv, ligger man snett med bitsen, blir MFT smulor.
Både deras konstruktionsskruv och ankarskruv fungerar bra. Även deras ”hex”. Det verkar alltså som det är just själva trallskruven som måste vara rostfri. Men essve generellt är ett säkert kort
 
  • Gilla
debbo och 1 till
  • Laddar…
Använde Camo A4-skruv för dold infästning av lärktrall för knappt tre år sedan. Behövde få upp ett par plank för ett projekt men då gängade väldigt många skruv ur. Dessa skruv vill jag helst inte köpa igen. Svindyra även till butikernas inköpspris.
Har någon annan liknande erfarenheter eller har jag haft otur?

Så nu när jag ska lägga en till trall blir jag nyfiken på om ni har något annat bra förslag på dold trallskruv i A2 som kanske fungerar bättre. Fungerar kanske någon annan skruv med Camo Marksman?

Det önskas dold infästning så ni behöver inte försöka övertala till något annat. :)
 
P Pilgrimen skrev:
Använde Camo A4-skruv för dold infästning av lärktrall för knappt tre år sedan. Behövde få upp ett par plank för ett projekt men då gängade väldigt många skruv ur. Dessa skruv vill jag helst inte köpa igen. Svindyra även till butikernas inköpspris.
Har någon annan liknande erfarenheter eller har jag haft otur?

Så nu när jag ska lägga en till trall blir jag nyfiken på om ni har något annat bra förslag på dold trallskruv i A2 som kanske fungerar bättre. Fungerar kanske någon annan skruv med Camo Marksman?

Det önskas dold infästning så ni behöver inte försöka övertala till något annat. :)
Kanske dessa bilder kan hjälpa för att se likheten med de skruv Camo är avsedda för, annars är Fast monteringsverktyg billigt mot konkurenterna och klarar 95-145mm
Etikett på en förpackning med FAST trallskruv, 4,8x60 mm, rostfri, korrosivitetsklass C5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskruv bredvid en tumstock som visar längden på skruven för att jämföra med Camo-skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pilgrimen
  • Laddar…
Ok, en summering från den tråden ger ditt råd:
FAST 4,8x(Längd som passar tjockleken på trallen du önskat) A4 rekommenderar du att montera varannan balk istället för varje och att skruva för hand utan jigg. Om jag tolkar det fel får du gärna rätta mig.
Helt utan förborrning tolkar jag det som.

Har någont testat FAST-skruven i en CAMO? 0,6 mm tjockare men samma bits så det känns inte orimligt att det ska kunna funka med den. Skruven liknar ju i övrigt mer Essves variant.

Rostfri är jag helt med på. Dock så fyller väl inte A4 någon större funktion jämfört med A2 om man inte har krångligare förhållanden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag betala under 2000kr för mina 1000st med extra bits och tralljigg levererade till dörren.
Så att leta billigare A2 blir svårt.
 
  • Gilla
Pilgrimen
  • Laddar…
Jag skruvade utan verktyg dolt montage ii varannan bjälke, = 1/2 antalet skruv. Visst finns det något ställe man hör ett ”klonk” men det inget som stör. Kolla i länken ovan i #153.
Ja betalade 1,50 st för skruven A4 60 mm.
 
  • Gilla
Pilgrimen
  • Laddar…
Jag la ca 50 kvm 34x145 trall med MFT 4,8x75 A4 dold skruv och var riktigt nöjd med dem. Ett par stycken gick av då de drog i en hård kvist, men det var också väntat.
Däremot var verktyget från MFT helt värdelöst. Det har en sjukt stark fjäder som ska hålla verktyget mot trallen när man skruvar och det gör att det blir trögt att dra bort det och det smäller rejält när den väl lossnar. Då det krävdes att man fick lirka fram och tillbaka för att få bort det gjorde till slut att en av "vinkeljärnen" som ska ner i springan mellan trallen gick av. Bytte till Essves tok-dyra verktyg som fungerade betydligt bättre, men skruven sliter otroligt mycket på verktyget. Tycker att man för 1400 kr kan få ett verktyg helt i verkstadsstål istället för plast och aluminium. Dessutom gick 4 bits av innan jag var klar. Hade velat testa Camo, men det verktyget var slut i affären då jag skulle byta. Handtaget känns mer naturligt att använda på det.
 
D debbo skrev:
Kanske dessa bilder kan hjälpa för att se likheten med de skruv Camo är avsedda för, annars är Fast monteringsverktyg billigt mot konkurenterna och klarar 95-145mm
[bild] [bild]
Vad märkligt att gängningen går åt olika håll uppe och nere på skruven. På mina är det bara olika gänghöjd på dem för att dra in brädan. Hur ska de där fungera?
 
Det fungerar utmärkt, dras in fint.
 
ingenmansland Lucas Lilja skrev:
Vad märkligt att gängningen går åt olika håll uppe och nere på skruven. På mina är det bara olika gänghöjd på dem för att dra in brädan. Hur ska de där fungera?
Tja, säkert något genomtänkt med resning, bla bla bla.
Ska man dra upp en skruv, gäller det att ha tyngd på trallen!

FAST verktyg i plast är nästan som nyskick, använt samma bits hela tiden.
Är väldigt snäll mot trät när det är tight som det blir på lite snea plankor.
 
D debbo skrev:
Tja, säkert något genomtänkt med resning, bla bla bla.
Ska man dra upp en skruv, gäller det att ha tyngd på trallen!

FAST verktyg i plast är nästan som nyskick, använt samma bits hela tiden.
Är väldigt snäll mot trät när det är tight som det blir på lite snea plankor.
Med lite eftertanke så kan tänka mig att de är gjorda för att de inte ska skruvas ut med tiden. De motsatta spåren tar väl emot då och låser fast den.
 
Det har du rätt i att de motsatta spåren hindrar skruven från att skruvas ut när plankan försöker resa sig. Men sådana skruvar används även till annat, golvlister t ex. Så jag tror att tanken är i huvudsak att kompensera för att skruvhuvudet är så litet. Det krävs extra dragkraft mot plankan när skruvhuvudets krage mot plankan är så obefintlig och den får man från extra gängan.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Jag köpte av fabrikatet Niroxal från Tyskland. Nu hade jag iofs lite udda krav på det som jag använde som trallskruv, men kvalitén på de skruvar (8x140) jag köpte för att fästa trallbrädorna var klart tillfredsställande. Så därmed gissar jag att deras 5x60 trallskruv (som är riktig trallskruv till skillnad mot den skruv som jag köpte) också håller fin kvalité. Dock inte A4-klass, men som några har varit inne på tidigare i tråden, att om fallet är sådant att du kan tänka dig A2 så kanske dessa kan vara ett alternativ:
https://www.ebay.de/itm/TX-Terassen...940205?hash=item1cf163e5ad:g:rJIAAOSwD71gdF0W
 
Lånar en gammal tråd! Är det vettigt att köra en trallskruv avsedd för dolt montage som en vanlig skruv, alltså rakt ner uppifrån?
En silverfärgad skruv med spårskalle och grov gängning, troligen för trä eller byggmaterial, vit bakgrund.
Syftet skulle vara att få en mindre skruvskalle men ändå kunna demontera hyfsat enkelt vid behov. Jag tänker dessutom att lösningen med gäng med lägre stigning under skallen borde ge mycket bättre grepp och klämkraft än en konisk skalle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.