optimum optimum skrev:
Här är länk till Essves problem


[länk]


Väte problem finns inte på rostfria skruvar
Lite humor att dom återkallade just CorrSeal i hink med måtten 5x90, varför skulle inte alla andra ha problem, dom ställer väl inte om maskiner och stålblandning för just det måttet ocv till hink

Essve har fått mycket skit för att dom kallar CorrSeal för utomhusmiljöer, när den bara duger till viss utomhusmiljö, utsatt miljö som ex. marin, hänvisar dom till A2, ett snäpp efter de flesta andra
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ok, men det visar att dyrast inte alltid är bäst. Min erfarenhet och många andras här i tråden visar att billigare rostfria skruv är väl så bra. Men man gör ju som man vill. :)
Var är fakta om att Essve rostfria går av?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Var är fakta om att Essve rostfria går av?
Det vet jag inte. Har aldrig påstått det. Har bara sagt att dyrast inte alltid är bäst.
När det gäller rostfritt så är billigare märken tillfyllest. Det vittnar både jag och andra om i tråden. :)
 
optimum
D debbo skrev:
Lite humor att dom återkallade just CorrSeal i hink med måtten 5x90, varför skulle inte alla andra ha problem, dom ställer väl inte om maskiner och stålblandning för just det måttet ocv till hink

Essve har fått mycket skit för att dom kallar CorrSeal för utomhusmiljöer, när den bara duger till viss utomhusmiljö, utsatt miljö som ex. marin, hänvisar dom till A2, ett snäpp efter de flesta andra
Det problem de hade är kopplat till väteförsprödning
Det uppstår om man misslyckas med väteutdrivning vid ytbehandlingen.
Process: Tillverkning, härdning och ytbehandling
Stål som härdas och sedan ytbehandlas kan få risk för väteförsprödhet.
Alltså baden man använder för ytbehandling "driver" in väte i stålet och ska värmebehandlas så man för ut vätet . Kallas väteutdrivning. Om man slarvar med den processen så kan väte bli kvar.
Slarv är fel koncentration på baden, för kraftig ström vid hantering i baden eller för tjock ytbehandling före väteutdrivning.

Varför jag kan detta är att vissa produkter vi tillverka är härdade och vi har ibland problem med just att de kan bli spröda.
Vi kör ytbehandlingen i två steg, ett tunnare först som klarar att släppa igenom väte och värms upp till 200 grader i 10 timmar. Därefter slutliga lagret ytbehandling. Lägger vi på full tjocklek direkt blir vi inte av med vätet. (stängs inne)
Dessutom blir ytbehandlingen ful av temperaturen. Vanligen zink eller zink-nickel.
Eller om man slarvar och lägger på för tjockt första lager. Eller fel temperatur och inte rätt tid. Det finns ett antal fel man kan göra. Dessutom kan man köra med olika temperatur och tid och träffade på andra parametrar vi besök hos ytbehandlare i Kina. De var vana med 4 timmar och 250 grader. Hade varit helt fel med våra produkter. Vilken tid för trallskruv vet jag inte. Men jag har sett sådana ytbehandlas i anläggningar i Kina.

De kritiska komponenterna testas vid ankomstkontroll via stickprov hos oss.
Alltså kan man köra flera olika partier ur samma material och sedan härda dem och ytbehandla och om något parti blir fel hanterat så kan man få problem.
Kör man med för hög temperatur så driver man givetvis ut vätet men anlöper stålet så härdningen förstörs.

Alltså Essves produktion har haft problem vilket är farligt för varumärket och speciellt och det kommer ut på marknaden.
Problem med väte hos oss kan orsaka allvarliga skador och risk att någon avlider av skadorna.

Hoppas det gav lite mer om problemområdet. Finns kanske någon metallurg här som tycker det var väldigt förenklat och det är det också.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det vet jag inte. Har aldrig påstått det. Har bara sagt att dyrast inte alltid är bäst.
När det gäller rostfritt så är billigare märken tillfyllest. Det vittnar både jag och andra om i tråden. :)
Det var du som påstod du hade argument för att de var kass.
"Trots att flera här avråder från Essve pga dåliga erfarenheter?"

Gå inte på andras tyckanden utan skapa dig en egen bild av vad som gäller.
Jag har enbart positiv erfarenhet av Essve.
Ja de kan kännas onödigt dyra men de lägger nog ned en hel del på att vara bland de bästa.

Precis som det företag jag jobbar på. Vi är långt ifrån billigast tillhör toppskiktet prismässigt men bland världens bästa produkter. Vissa helt klart bäst. Lägger dock rätt mycket pengar på forskning, produktutveckling och testverksamhet.
Samt en väldigt fin produktionsanläggning med maskiner i toppklass. Ja då blir det inte billigt men bäst och det är vad de flesta proffskunder uppskattar.
 
Varför härdar man skruv? För att den ska skära bättre i trät?
De flesta härdprocesser sänker sträckgränsen och brottgränsen och gör att tex skruv lättare går av.
 
optimum optimum skrev:
Detta är kalkyl som finns på detta forum

Material totalt 25.000 kr.
Om man sedan väljer dyrare skruv så antag att det beloppet ökar med 1000-2000 kr så är det inget speciellt med hela kostnaden.
Tar man in hantverkare så anges det till 80.000 kr så då är riktig skruv en skitsak. (65.000 kr efter ROT)

Essve eller annan kvalitetsskruv hade jag givetvis valt.

[bild]

[länk]
Det gäller en altan på 100m2. Man kan räkna 30 skruv per m2. Det blir 3000 skruv. Om man svänger förbi Byggmax och köper 12 st lådor 250 st 4.2x55 A4 så kostar dom 1980.- tar du istället vägen förbi Beijer kostar Essve 5268.-(samma storlek A4). Alltså 3300.- mer. Inte alla tycket det är en skitsak.
 
Nissens
D Dr Jumping Jack skrev:
Det gäller en altan på 100m2. Man kan räkna 30 skruv per m2. Det blir 3000 skruv. Om man svänger förbi Byggmax och köper 12 st lådor 250 st 4.2x55 A4 så kostar dom 1980.- tar du istället vägen förbi Beijer kostar Essve 5268.-(samma storlek A4). Alltså 3300.- mer. Inte alla tycket det är en skitsak.
Eftersom Byggmax skruv gör jobbet så är det ju 3300:- i sjön...
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det var du som påstod du hade argument för att de var kass.
"Trots att flera här avråder från Essve pga dåliga erfarenheter?"

Gå inte på andras tyckanden utan skapa dig en egen bild av vad som gäller.
Jag har enbart positiv erfarenhet av Essve.
Ja de kan kännas onödigt dyra men de lägger nog ned en hel del på att vara bland de bästa.

Precis som det företag jag jobbar på. Vi är långt ifrån billigast tillhör toppskiktet prismässigt men bland världens bästa produkter. Vissa helt klart bäst. Lägger dock rätt mycket pengar på forskning, produktutveckling och testverksamhet.
Samt en väldigt fin produktionsanläggning med maskiner i toppklass. Ja då blir det inte billigt men bäst och det är vad de flesta proffskunder uppskattar.
Alltså, flera här har beskrivit sina erfarenheter av Essves skruv, jag och flera andra har beskrivit Byggmax skruv, och den har överraskat mycket positivt.
Eftersom jag med 15 års erfarenhet av Byggmax skruv vet att den är väldigt bra, varför skulle jag då pröva en mycket dyrare skruv? Av ett fabrikat flera dessutom sagt varit problematisk?
Märkligt att du säger att jag inte skall gå på andras erfarenhet, utan skall skaffa mig en efen bild. Det är ju precis det jag gjort. Och det du inte har gjort. Testa Byggmax skruv så får du en betydligt billigare skruv som gör jobbet. :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Det finns rostfri trallskruv (även i a4 kvalite är jag ganska säker på) 4,8x55, tex essve. Den drar man inte av i tryckimpregnerad furu. Jag använde 4,8 x 75 i ek till en brygga men drog då av vissa.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Alltså, flera här har beskrivit sina erfarenheter av Essves skruv, jag och flera andra har beskrivit Byggmax skruv, och den har överraskat mycket positivt.
Eftersom jag med 15 års erfarenhet av Byggmax skruv vet att den är väldigt bra, varför skulle jag då pröva en mycket dyrare skruv? Av ett fabrikat flera dessutom sagt varit problematisk?
Märkligt att du säger att jag inte skall gå på andras erfarenhet, utan skall skaffa mig en efen bild. Det är ju precis det jag gjort. Och det du inte har gjort. Testa Byggmax skruv så får du en betydligt billigare skruv som gör jobbet. :)
Jag anser det är fel att sprida dåliga saker om ett fabrikat som haft problem med kvalitet och troligen är löst för länge sedan.
Jo det händer att jag använder skruv av andra fabrikat med lyckat resultat men när det gäller krävande konstruktioner väljer jag alltid de med högre kvalitet. Det finns oftast en klar koppling mellan pris och kvalitet.
Alla tillverkare får någon gång problem med kvalitet. På företaget där jag jobbar har vi då och då kvalitetsproblem men betyder inte att allt är kass och för alltid. Vi löser problemen seriöst och kompenserar kunderna och ser till att samma problem aldrig uppstår igen på den produkten. Troligen har Essve lärt sig en del om hur de säkrar upp det problemet.
Dock trodde jag inte proffs använder skruv av kvalitet man förknippar med Jula, Byggmax eller Biltema.
 
optimum
D Dr Jumping Jack skrev:
Det gäller en altan på 100m2. Man kan räkna 30 skruv per m2. Det blir 3000 skruv. Om man svänger förbi Byggmax och köper 12 st lådor 250 st 4.2x55 A4 så kostar dom 1980.- tar du istället vägen förbi Beijer kostar Essve 5268.-(samma storlek A4). Alltså 3300.- mer. Inte alla tycket det är en skitsak.
Beijer har endast priser som passar proffs med stora rabatter.
Jag köper mina Essve på en lokal firma med vettiga priser.
När jag byggde uterum blev det en hel del skruv och då fick jag som privatperson ändå 20% rabatt.
Deras ordinarie priser var lägre än det lägsta jag hittade på nätet för Essve.
Jo totalt blev det nog någon typ 1000 kr mer men skitsak för ett helt uterum med ny altan.
Dessutom var det en del konstruktionsskruv vilka jag inte tror är så vanliga hos andra.
Kanonbra skruv för att dra ihop kraftigare konstruktioner

Jo jag såg priset för sådan på Beijer, typ dubbla priset mot vad jag betalade.

Kollade nu Essve ET 6,5x130
K-Rauta = 379 kr per paket (100 st)
Beijer = 589 kr per paket. (100 st)

Ja jämför du kvalitetsskruv på Beijer med annat fabrikat på Byggmax så skiljer det en hel del.
Jo jag kollar upp priser på det jag köper till mina privat byggprojekt mycket väl för det är mina pengar.

Edit: Nej det var inte på K-Rauta jag köpte skruven. Den lokala firman ligger något lägre och gav dessutom rabatt.
Det lönar sig att kolla upp priserna så kan även privatpersoner få bra kvalitet till vettiga priser.
Men man väljer givetvis själv vad man vill ha.

En Essve konstruktionsskruv för kraftiga byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
Nissens
optimum optimum skrev:
Beijer har endast priser som passar proffs med stora rabatter.
Jag köper mina Essve på en lokal firma med vettiga priser.
När jag byggde uterum blev det en hel del skruv och då fick jag som privatperson ändå 20% rabatt.
Deras ordinarie priser var lägre än det lägsta jag hittade på nätet för Essve.
Jo totalt blev det nog någon typ 1000 kr mer men skitsak för ett helt uterum med ny altan.
Dessutom var det en del konstruktionsskruv vilka jag inte tror är så vanliga hos andra.
Kanonbra skruv för att dra ihop kraftigare konstruktioner

Jo jag såg priset för sådan på Beijer, typ dubbla priset mot vad jag betalade.

Kollade nu Essve ET 6,5x130
K-Rauta = 379 kr per paket (100 st)
Beijer = 589 kr per paket. (100 st)

Ja jämför du kvalitetsskruv på Beijer med annat fabrikat på Byggmax så skiljer det en hel del.
Jo jag kollar upp priser på det jag köper till mina privat byggprojekt mycket väl för det är mina pengar.

Edit: Nej det var inte på K-Rauta jag köpte skruven. Den lokala firman ligger något lägre och gav dessutom rabatt.
Det lönar sig att kolla upp priserna så kan även privatpersoner få bra kvalitet till vettiga priser.
Men man väljer givetvis själv vad man vill ha.

[bild].
Nu är ju inte Heco dålig kvalitet som du ständigt antyder... det är bra kvalitet till ett betydligt lägre pris än Essve...
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag anser det är fel att sprida dåliga saker om ett fabrikat som haft problem med kvalitet och troligen är löst för länge sedan.
Jo det händer att jag använder skruv av andra fabrikat med lyckat resultat men när det gäller krävande konstruktioner väljer jag alltid de med högre kvalitet. Det finns oftast en klar koppling mellan pris och kvalitet.
Alla tillverkare får någon gång problem med kvalitet. På företaget där jag jobbar har vi då och då kvalitetsproblem men betyder inte att allt är kass och för alltid. Vi löser problemen seriöst och kompenserar kunderna och ser till att samma problem aldrig uppstår igen på den produkten. Troligen har Essve lärt sig en del om hur de säkrar upp det problemet.
Dock trodde jag inte proffs använder skruv av kvalitet man förknippar med Jula, Byggmax eller Biltema.
Ok, du har ju tydligen bestämt dig för att Essve är bäst. Jag VET att tex Heco är riktigt bra kvalitet, skulle nu Essve vara ännu bättre så är det overkill. Heco håller minst lika länge som trallen, bättre än så behöver det inte vara.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför härdar man skruv?,
För att det skulle vara helt omöjligt att göra en fungerande träskruv lik den vi har idag utan härdning. Med det sagt så är jag övertygad om att härdningsprocessen/materialet är långt ifrån perfekt när det gäller skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.