fredagsdrinken fredagsdrinken skrev:
Lånar en gammal tråd! Är det vettigt att köra en trallskruv avsedd för dolt montage som en vanlig skruv, alltså rakt ner uppifrån?
[bild]
Syftet skulle vara att få en mindre skruvskalle men ändå kunna demontera hyfsat enkelt vid behov. Jag tänker dessutom att lösningen med gäng med lägre stigning under skallen borde ge mycket bättre grepp och klämkraft än en konisk skalle.
Ja, det funkar. Får som du säger en väldigt liten skalle, drar du ner den några millimeter så ”försvinner” den i princip när trät sväller/rör sig.

Jag har skruvat med dolda skruvar, dvs i sidan av brädan, men det funkar inte närmast fasaden. Där har jag skruvat rakt uppifrån.
 
fredagsdrinken fredagsdrinken skrev:
Lånar en gammal tråd! Är det vettigt att köra en trallskruv avsedd för dolt montage som en vanlig skruv, alltså rakt ner uppifrån?
[bild]
Syftet skulle vara att få en mindre skruvskalle men ändå kunna demontera hyfsat enkelt vid behov. Jag tänker dessutom att lösningen med gäng med lägre stigning under skallen borde ge mycket bättre grepp och klämkraft än en konisk skalle.
Skruvar för dolt montage är ju lite dyrare, så om man ändå köper dom, så varför inte skruva dom dolt?
Man blir så nöjd efteråt:)
Tror det är marginell skillnad på att demontera dom, då båda fallen dras dom ner 2-3mm i trallen och med tiden blir svårare att skruva upp, då själva träet blir som ett motstånd.

Större risk för små stickor om du kör rakt uppifrån.

Har du någon trall du vet att du behöver demontera för åtkomst årligen skulle jag på den/dom köra större skallar.
 
fredagsdrinken fredagsdrinken skrev:
Lånar en gammal tråd! Är det vettigt att köra en trallskruv avsedd för dolt montage som en vanlig skruv, alltså rakt ner uppifrån?
[bild]
Syftet skulle vara att få en mindre skruvskalle men ändå kunna demontera hyfsat enkelt vid behov. Jag tänker dessutom att lösningen med gäng med lägre stigning under skallen borde ge mycket bättre grepp och klämkraft än en konisk skalle.
Essve har den typen av skruv både för dolt och vanligt montage, Essdeck Max. De har lite annan utformning men är billigare än HDS-skruven.

ESSVE%20ESSDECK%20Trallskruv.jpg
Vilken av dem som är bäst för vilket montagesätt överlåter jag åt andra att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.