E Ergo16 skrev:
Fått för mig att A4 är starkare än A2 mot påfrestningar i sidled. De är lite lite bättre helt enkelt. Men jag kan ha fel.
skulle kanske överväga syrafast om jag skruvar nära havet, västkusten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Egentligen ja, den allmänna rekommendationen här i tråden är att undvika CorrSeal-behandlade skruvar och använda A2 eller A4 skruvar, men se upp för tjockleken då rostfria skruvar är lättare att dra av än vanliga stålskruvar (vid samma diameter).

En liten rättelse till det intressanta inlägget [länk] :
A står för austenitiskt inte autentiskt, kallat efter en brittisk metallurg Robert-Austen. Det har med stålets kristallstruktur att göra (ferrit -> austenit). Skillnaden mellan A2 och A4 är att A2 är Cr-Ni-stål medan A4 är Cr-Ni-Mo-stål
Tack, jag tror minsann att tryckfelsnisse eller autocorrection varit framme. Jag såg inte att det blev fel.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.

Köp INTE Essves skruv. Det är bara skit, skruvade 40 m2 trall, 40% har gått av efter 1 år.
 
optimum
M Mystik skrev:
Köp INTE Essves skruv. Det är bara skit, skruvade 40 m2 trall, 40% har gått av efter 1 år.
Vilken typ av skruv och vilken dimension av trall?

Jag har enbart positiva erfarenheter av Essve A2 och A4 men endast privat förbrukning.
Är det härdad skruv till kraftig trall förstår jag om du fått problem.

Essve är dyrare än de flesta andra men bygger man själv har man redan sparat in på arbetskostnaden mm så det gör inget med högre pris tycker jag.
 
E Ergo16 skrev:
Precis. Corrseal är kass.

Glömde nämna att det är 28x120 jag ska ha.

Vilken skruv skulle du ha valt?
Leta rätt på en återförsäljare som saluför trallskruv från Arvid Nilsson, Toppkvlite' samt ett outstanding miljökoncept www.arvidnilsson.se Skärmdump av Arvid Nilsson hemsida med slogan och information om fästelement för byggbranschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P perwahlin skrev:
Har c:a 150 kvm 22*95, spikad 1975. Lite svajig är den och 80-90% av spiken har gått av men altanen håller ihop ändå. Virket börjar dock bli lite muggigt redan efter 45 år. Kompletterat med några kvm för c:a 15 år sedan, skruvad med det som var billigast då. Alla skruv gick av efter mindre än 10 år och har bytts ut. Men nu är det dags att byta ut hela rasket och det blir 34*120 eller 34*145 med rostfri skruv, har ej bestämt om det ska var 55 eller 75 mm.
Efter viss tvekan (kostnaden) har jag lagt 34x145 som ny altan. Valde dold skruvning. Är verkligen nöjd med utseendet. Du kan inte ha 55 skruv till 34 virke.
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
M Mystik skrev:
Köp INTE Essves skruv. Det är bara skit, skruvade 40 m2 trall, 40% har gått av efter 1 år.
Precisera gärna vad du skruvat och med vilken modell/strl.

Som att säga att Volvo är skitbil!
 
optimum optimum skrev:
Vilken typ av skruv och vilken dimension av trall?

Jag har enbart positiva erfarenheter av Essve A2 och A4 men endast privat förbrukning.
Är det härdad skruv till kraftig trall förstår jag om du fått problem.

Essve är dyrare än de flesta andra men bygger man själv har man redan sparat in på arbetskostnaden mm så det gör inget med högre pris tycker jag.
Många har en budget vid altanbygge (+utsatt läge) och då håller inte det resonemanget. Jag rekommenderar en billig A4 (t ex Heco) framför en dyr C4 eller annat (t ex Essve)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
D Dr Jumping Jack skrev:
Många har en budget vid altanbygge (+utsatt läge) och då håller inte det resonemanget. Jag rekommenderar en billig A4 (t ex Heco) framför en dyr C4 eller annat (t ex Essve)
Håller med. Skulle aldrig skruva trall med härdad trallskruv oavsett fabrikat.
Essve har även en tråkig historia med härdad skruv där de hade fått kvalitetsproblem. Troligen väte i materialet som gör att de går av.

A2 eller A4 beroende på om det är hemma (inlandet) eller A4 vid stugan på Västkusten.
 
E Ergo16 skrev:
Nja. Har jag svårt att tro. Försöker undvika både Byggmax och Biltema när det kommer till just trallskruv. Så mycket jobb nerlagt och så snålar man på det viktigaste.
Åtminstone Biltemas rostfria är urkass. Går ofta av, när man skall skruva ut igen. Min hund hade lyckats klämma in sig under altan och kom inte ut, så jag fick skruva ur en del skriv för att lossa några trall. Pga av den låga kvalitén på biltemas trallskruv, blev detta ett stort arbete, då nästan hälften av all skruv gick sönder.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Detta är kalkyl som finns på detta forum

Material totalt 25.000 kr.
Om man sedan väljer dyrare skruv så antag att det beloppet ökar med 1000-2000 kr så är det inget speciellt med hela kostnaden.
Tar man in hantverkare så anges det till 80.000 kr så då är riktig skruv en skitsak. (65.000 kr efter ROT)

Essve eller annan kvalitetsskruv hade jag givetvis valt.

Kostnadsspecifikation med poster för byggmaterial inklusive plintar, stomme, trall och skruv med totalt 25 000 kr.

https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-altan-eller-tradack
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Detta är kalkyl som finns på detta forum

Material totalt 25.000 kr.
Om man sedan väljer dyrare skruv så antag att det beloppet ökar med 1000-2000 kr så är det inget speciellt med hela kostnaden.
Tar man in hantverkare så anges det till 80.000 kr så då är riktig skruv en skitsak. (65.000 kr efter ROT)

Essve eller annan kvalitetsskruv hade jag givetvis valt.

[bild]

[länk]
Trots att flera här avråder från Essve pga dåliga erfarenheter?
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Trots att flera här avråder från Essve pga dåliga erfarenheter?
Essve A2 och A4 har jag aldrig sett något problem med kvalitén
Har du uppgifter om sådant så fram med dem.

Deras härdade har jag läst om att de haft kvalitetsproblem men det var några år sedan.
 
optimum
  • Gilla
debbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Här är länk till Essves problem


[länk]


Väte problem finns inte på rostfria skruvar
Ok, men det visar att dyrast inte alltid är bäst. Min erfarenhet och många andras här i tråden visar att billigare rostfria skruv är väl så bra. Men man gör ju som man vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.