Essve svarade så här.

Det som förmodligen hart hänt är att skruven som är av härdat kolstål, går av p g a att det är för mycket ”stress” som den utsetts för i detta trädäck. D v s rörelserna i trädäcket blir för stora. Härdat stål är starkt men ganska stumt och när det böjs med i de rörelserna som trädäcket har (i form av att väder och vind som får det att svälla och torka in om vart annat) så går de av. Rostfri skruv (som ej härdas) är mjukare och kan ta upp dessa rörelser mycket bättre.
Dessutom beroende på hur konstruktionen under däcket är byggt så är blir trallen än mer eller mindre rörlig. D v s är konstruktionen byggt med nergjutna plintar och fäst i husets fasad med bärlina så finns det något som begränsar konstruktionens rörelser, men många däck byggs med så kallad flytande konstruktion där den vilar på trädgårdsplatter/lecablock ovan mark och då rekommenderar vi alltid rostfri trallskruv till trädäcket.

Det är svårt att svara på hur mycket skruv som redan har börjat gå av men jag skulle tro att det bästa ni kan göra nu för att agera innan mer skruv går av är att byta ut den mot rostfri skruv. Ett tips när förzinkad skruv ska demonteras som suttit ett tag i trä (träfibrer och zink gifter sig något/växer ihop) är att först dra åt ett kvarts varv så fibrerna släpper och sedan ska det gå bättre att skruva ur skruven.

Jag bifogar en länk här till vår proffsguide ”Infästning & Skruv” där du förhoppningsvis kan få lite bra tips:

http://essve.se/files/2018/03/Proffsguide-Infästning-och-skruv_4087.pdf

Hoppas att det löser sig med ert trädäck!

Johan

Kundservice, ESSVE

• Gilla
vapppe
  • Laddar…
Ja!
T.o.m. ESSVE rekommenderar inte vanlig trallskruv om där är rörelser i trallen t.ex. sväller på vinter/vår torkar på sommarn som all trall gör!
Läs sidor 26-29 i ovanstående länk.

Den billiga skruven är till för trall inomhus under tak. Men varuhusen konkurrerar bara med priset. Dom talar inte om att den är olämplig utomhus.

Jag använder
HDS Systemskruv
• Rostfri A4
• För dolt montage
• För alla miljöer
• Används endast tillsammans
med monteringsverktyget och specialbits.

1 kr billigare från en konkurent.
Förpackning med rostfria A4 terrasskruvar på en trätrall bredvid en synlig spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lilla märket under burken är vad som syns. Tidigt i våras när snöslasket håll på att töa och rinna bort var sprickan helt ihop idag vid midsommar är den >8 mm, det är 3:e sesången för trallen som är 145 x 34 mm

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja!
T.o.m. ESSVE rekommenderar inte vanlig trallskruv om där är rörelser i trallen t.ex. sväller på vinter/vår torkar på sommarn som all trall gör!
Läs sidor 26-29 i ovanstående länk.
Var hittar du den rekommendationen? För t.ex. Corrrseal C4 står inget sådant?

F
Bricco Bricco skrev:
Essve svarade så här.

Det som förmodligen hart hänt är att skruven som är av härdat kolstål, går av p g a att det är för mycket ”stress” som den utsetts för i detta trädäck. D v s rörelserna i trädäcket blir för stora. Härdat stål är starkt men ganska stumt och när det böjs med i de rörelserna som trädäcket har (i form av att väder och vind som får det att svälla och torka in om vart annat) så går de av. Rostfri skruv (som ej härdas) är mjukare och kan ta upp dessa rörelser mycket bättre.
Dessutom beroende på hur konstruktionen under däcket är byggt så är blir trallen än mer eller mindre rörlig. D v s är konstruktionen byggt med nergjutna plintar och fäst i husets fasad med bärlina så finns det något som begränsar konstruktionens rörelser, men många däck byggs med så kallad flytande konstruktion där den vilar på trädgårdsplatter/lecablock ovan mark och då rekommenderar vi alltid rostfri trallskruv till trädäcket.

Det är svårt att svara på hur mycket skruv som redan har börjat gå av men jag skulle tro att det bästa ni kan göra nu för att agera innan mer skruv går av är att byta ut den mot rostfri skruv. Ett tips när förzinkad skruv ska demonteras som suttit ett tag i trä (träfibrer och zink gifter sig något/växer ihop) är att först dra åt ett kvarts varv så fibrerna släpper och sedan ska det gå bättre att skruva ur skruven.

Jag bifogar en länk här till vår proffsguide ”Infästning & Skruv” där du förhoppningsvis kan få lite bra tips:

[länk]

Hoppas att det löser sig med ert trädäck!

Johan

Kundservice, ESSVE
Bra så men om det nu var så att du skruvade i skiten för tre veckor sen så borde dom ta mig fan ta lite ansvar för sin överprisade skitprodukt. Det minsta dom borde erbjuda är top notch A4. Annars kan du ju betala mellanskillnaden på C4 och A4 så kan ESSVE stå för snickaren som kommer dit och byter ut den. Stå på dig för katten, man blir ku förbannad när man ser sånt.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Bra så men om det nu var så att du skruvade i skiten för tre veckor sen så borde dom ta mig fan ta lite ansvar för sin överprisade skitprodukt. Det minsta dom borde erbjuda är top notch A4. Annars kan du ju betala mellanskillnaden på C4 och A4 så kan ESSVE stå för snickaren som kommer dit och byter ut den. Stå på dig för katten, man blir ku förbannad när man ser sånt.
Det är ju inte Esswe som gjort fel utan eventuellt återförsäljaren. Esswe skriver om A2/A4 i länken ovan "Klarar rörelse i konstruktion och virke som vrider sig tack vare mer följsamt stål.". De avråder ju inte från C4 dock i altanbyggen, men ska man ta det extremt långt avråder de ju inte heller för spik. Om

Om återförsäljaren rekommenderat C4 till altanbyggen under bar himmel kan man nog hävda att de gjort fel, men Esswe har jag svårt att se.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Men då kanske inte skruven ska heta "trallskruv" utan på sin höjd "trallskruv för skyddade miljöer"?

• Gilla
evut2 och 5 till
  • Laddar…
Du har lagt trallen utan mellanrum, ett råd som tyvärr allt för ofta figurerar på det här forumet.
Då går skruven av, lägg en morakniv mellan bräderna nästa gång du lägger trall så slipper du byta skruvarna efter hand.

Jag hade samma problem med Jetting Screws. Reklamerade på lokala bygghandeln och de tog upp saken med sin leverantörskontakt. Det slutade med att jag fick en stor låda med skruv hemskickad. Butiksvärde säkert runt 3000 kr

Har för övrigt haft samma problem med skruv från Gunnebo. Gemesamt är att de går av i skiktet mella trall och bärlina. Tror inte jag har så stora rörelser men det ser dessutom ut som att skruvarna är kemiskt angripna. Man får komplettera där brädorna lossnar då och då, men visst är det lite surt.

F
L Leif i Skåne skrev:
I ESSVE egen guide sida 29 längst ner till höger står det " till trä som rör sig är härdad stålskruv inte lämpligt.

[länk]
Det är ju så dumt så man baxnar. Vilket virke skulle det då vara som inte rör sig hade du tänkt dig? Jag håller fö med 13th Marine, det är obehagligt obegåvat att kalla skruven trallskruv öht. Och om man skiter i att bläddra sig fram till sidan 29 (vilket i sig är skitenödigt för att välja en skruv) utan nöjer sig med ESSVEs beskrivning av Corrseal trallskruv som lyder: ”Essve Trallskruv Classic är avsedd för montering av trallvirke etc, mot träregel utomhus.” Så kan man tycka att det borde vara ett fullt fungerande alternativ. Och dyrt med och då kan man ställa höga krav.

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
F
J Jotsat skrev:
Det är ju inte Esswe som gjort fel utan eventuellt återförsäljaren. Esswe skriver om A2/A4 i länken ovan "Klarar rörelse i konstruktion och virke som vrider sig tack vare mer följsamt stål.". De avråder ju inte från C4 dock i altanbyggen, men ska man ta det extremt långt avråder de ju inte heller för spik. Om

Om återförsäljaren rekommenderat C4 till altanbyggen under bar himmel kan man nog hävda att de gjort fel, men Esswe har jag svårt att se.
Jag skiter i vad ESSVE skriver om A2/A4. ESSVE skriver om Corrseal: Essve Trallskruv Classic är avsedd för montering av trallvirke etc, mot träregel utomhus.

Jag tycker det räcker ganska långt.

• Gilla
Guldspaden och 2 till
  • Laddar…
Jag påpekade till Essve att om det är trallskruv som inte funkar som trallskruv så borde man ange på förpackningen vad de absolut inte ska användas till eftersom folk inte kommer bläddra till sidan x på en hemsida för att läsa detta. De säger de informerar om detta överallt förutom... på produktens förpackning. Så praktiskt..

Fick detta svar.

”Nej det skrivs inte ut varningstexter på skruvförpackningarna. Det går inte att skriva dit allt som är dåligt för produkten på etiketterna men däremot i all vår tryckta kommunikation så framgår det att det är viktigt att följa virkesleverantörens rekommendationer för distans mellan trallbrädorna och att produkten används till stabila konstruktioner.

Vi försöker lotsa kunder till rätt sorts skruv för rätt typ av jobb via våra proffsguider, information i byggvaruhusen, på webben, filmer i vår Youtubekanal,
i kundservice mm men det är den som bygger som i slutändan har ansvaret att bygga korrekt och välja rätt material för ändamålet.

Du har ju såklart all möjlighet att göra en reklamation till dit där du köpt in materialet. Kanske har råden inte blivit korrekta. Återförsäljaren kan ihop med vår representant göra ett besök och besiktiga trädäcket och se vad som blivit fel. Men vänd dig i s f till ÅF så kan en utredning påbörjas.”

• Gilla
vapppe och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I ESSVE egen guide sida 29 längst ner till höger står det " till trä som rör sig är härdad stålskruv inte lämpligt.

[länk]
Det där är ju mer än lovligt dumt. ALLT trä rör sig.

J
F fsn skrev:
Jag skiter i vad ESSVE skriver om A2/A4. ESSVE skriver om Corrseal: Essve Trallskruv Classic är avsedd för montering av trallvirke etc, mot träregel utomhus.

Jag tycker det räcker ganska långt.
Essve har ingenting att göra med det dock. Avtalet som köparen har är mot säljaren (kvitto styrker avtalet), inte mot den som sålde till säljaren. Vissa tillverkare kan såklart välja att själva ha en praxis för att stärka sitt varumärke, men det är ingenting du som konsument behöver bry dig om eller ens kan kräva.

Men fråga Essve kan man ju göra, vilket personen redan gjort. Jag håller med om att det inte är tydligt från tillverkaren dock

mexitegel mexitegel skrev:
Det där är ju mer än lovligt dumt. ALLT trä rör sig.
Exakt. Trallskruv som inte kan användas på trall som rör sig. Borde verkligen inte få kallas trallskruv. Alla vet att trall rör sig, inomhus som utomhus. Känns som man friskriver sig från ett välkänt problem.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.