5 317 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Vilken trådlös router?
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Tror att vi glider lite från ämnet. Nu kör jag lite efter hur jag har planerat det.
Trådlös bör ju inte användas vid nerladdning. Där bör så långt det går användas kabelförbindelse. Helst kopplat via switch direkt kopplad från uttag från splittern. Brandvägg och dyligt kan då köras på den stationära. Den bärbara kommer att användas för arbete, viss media såsom korta filmsnuttar osv. Här bör det rakt av duga med ett 300Mb Wan.
Så även om troghputen inte är så hög, så kommer det alldeles säkert att snurra på bra. Det kommer inte att vara så många samtidiga användare. Och där det krävs hög hastighet lokalt så kommer det att vara kabelanslutet. Detta mellan NAS servrar och mediaspelaren.
D-Links 802.11N har jag hört om. Många säger som dig att den är bra. Jag har däremo fått en lite dålig erfarenhet av just D-Link. Kanske bör jag omvärdera.
Trådlös bör ju inte användas vid nerladdning. Där bör så långt det går användas kabelförbindelse. Helst kopplat via switch direkt kopplad från uttag från splittern. Brandvägg och dyligt kan då köras på den stationära. Den bärbara kommer att användas för arbete, viss media såsom korta filmsnuttar osv. Här bör det rakt av duga med ett 300Mb Wan.
Så även om troghputen inte är så hög, så kommer det alldeles säkert att snurra på bra. Det kommer inte att vara så många samtidiga användare. Och där det krävs hög hastighet lokalt så kommer det att vara kabelanslutet. Detta mellan NAS servrar och mediaspelaren.
D-Links 802.11N har jag hört om. Många säger som dig att den är bra. Jag har däremo fått en lite dålig erfarenhet av just D-Link. Kanske bör jag omvärdera.
Ja det var väl det jag försökte beskriva och Mr Bengtsson kanske håller med oss på den punkten också?mats_o skrev:Att klara standard switchfunktion är som sagt inget problem. En ftp eller hhtp session som drar all banddbredd är inte heller något problem men prova att lägga in en 30 regler i brandväggen och sen ha 30 connections åt olika hål så kommer inte prestandan i de billigare burkarna att vara i närheten av 100Mbit längre. Har testat otaliga och det funkar bara inte.
Håller med dig om din kopplingstanke.StellanKarlgren skrev:Tror att vi glider lite från ämnet. Nu kör jag lite efter hur jag har planerat det.
D-Link är en billighetsleverantör. Det innebär att de ibland gör dåliga saker, och ibland tekniskt bra saker, som tyvärr inte håller. Men ibland också bra saker för rimliga pengar. Jag har som många andra haft en del problem med D-Link, men inga allvarliga sedan jag gick över till deras GBit-teknik. Ett par problem har jag löst genom att köpa spänningskonverterare på Clas Ohlson, för att D-Links spänningsaggregat är underdimensionerad och inte håller i längden.
Om deras router håller i långa loppet är svårt att säga i förväg. Men den fiungerar perfekt för mig, mot både Lenovo, HP och ACER, så jag hoppas det var rätt val för mig.
--- Mats ---
Vi är tydligen alla överens om att vanlig trafik på 1 GBit klarar även de billiga switcharna.mats_o skrev:Att klara standard switchfunktion är som sagt inget problem. En ftp eller hhtp session som drar all banddbredd är inte heller något problem men prova att lägga in en 30 regler i brandväggen och sen ha 30 connections åt olika hål så kommer inte prestandan i de billigare burkarna att vara i närheten av 100Mbit längre. Har testat otaliga och det funkar bara inte.
Jag hör inte till de lyckliga som har 100 MBIT full duplex in och ut ur villan. Bara 20 MBit. Så för mig är lösningen som jag skrev innan att ha en switch som hanterar trafiken i huset, och bara släppa Internet-trafiken vidare till routern. På det sättet uppstår inte behovet att routern skall kunna hantera 100 MBit, bara 20MBit, och det orkar den med. Någon gång får kanske även jag 100 MBit full duplex ut, och då får jag säkert nya bekymmer.
--- Mats ---
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Hastigheten det gäller nu för tillfället blir 100/10. Inom sinom tid kommer även fast IP och en webbserver att installeras. Allt för att köra egna applikationer på. Och då går jag upp till 100/100. Men då pratar vi att installera en lite mer påkostad variant av router.
Lyckost. Det innebär att du har lite mer att ta tillvara på än jag. Bifogar min koppling hemma, som jag tror i princip kan hjälpa dig med (separering i delar tillåter enheterna att hinna med, dels genom att ha snabb trafik för sig, dels genom att ha lastkrävande hantering för sig. Switchar och Wireless är som sagt D-Link. Körde förr med 3-COM, men numera tror jag att D-Link räcker till och ger bättre pris.StellanKarlgren skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
--- Mats ----
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
NI har så rätt, det är självklart så att det är brist på drivrutiner för nätverkskortet gällande vista 64-bit inte annat!
När N-standarden slår igenom riktigt måste väl drivrutiner släppas också!
Bara vänta då...
Tack för svaren återigen!
/J
När N-standarden slår igenom riktigt måste väl drivrutiner släppas också!
Bara vänta då...
Tack för svaren återigen!
/J
Det är supporten för Vista 64 och för XP 64 som är dålig, inte att N-standarden inte slagit igenom på riktigt. Titta på antivirus, antispyware, nätverkslösningar, brandväggar, skrivarsupport, ... det är mycket som inte når Vista 64 och XP 64-användare. Leverantörerna har inte riktigt ställt upp på dessa två Microsoft-varianter.jonas_b skrev:
--- Mats ---
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 982 inlägg
Apples Airport Extreme funkar utmärkt med både Windows och Mac OS X. 802.11n draft och 3 portar Gigabit Ethernet.
Har ett antal kunder som uppskattar möjligheten att koppla alla USB-skrivare till USB-porten (via extra USB-hubb). Noll konfiguration med Bonjour installerat i Windows. Den kan också dela ut USB2-diskar på båda nätverken för Windows och OS X.
http://www.apple.com/airportextreme/
Har ett antal kunder som uppskattar möjligheten att koppla alla USB-skrivare till USB-porten (via extra USB-hubb). Noll konfiguration med Bonjour installerat i Windows. Den kan också dela ut USB2-diskar på båda nätverken för Windows och OS X.
http://www.apple.com/airportextreme/
Kan också rekommendera Apple Airport Extreme, av samma anledningar som ovan.
Att den dessutom är ursnyggt designad och stabil som pansar är ju inte direkt fel heller
Bästa routern jag haft, och 802.11n är inte så dumt, bra mkt snabbare än 802.11g. Nätverket har hursomhelst full kompatibilitet med G-standarden om du har några datorer som kräver det
Att den dessutom är ursnyggt designad och stabil som pansar är ju inte direkt fel heller
Bästa routern jag haft, och 802.11n är inte så dumt, bra mkt snabbare än 802.11g. Nätverket har hursomhelst full kompatibilitet med G-standarden om du har några datorer som kräver det
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken övervakningskamera lämplig för ett skjul 140m från routern?
Villalarm & Hemautomation -
USB-sticka i router för trådlöst nätverk via mobilt bredband?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vilken Ubiquiti router ska jag köpa?
Hyfsad trådlös router (April 2022)
Dags för ny router, vilken?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G