9 748 läst · 78 svar
10k läst
78 svar
Vilken riktning ska vindflöjelns pil peka mot?
Som seglare känns det rätt. Vinden pekas på varifrån den kommer och det är från det jag skotar seglen.trähandtag skrev:
Strömmen är den riktning som påverkar båten, d v s västlig ström drar båten åt väst.
Jag tror att dessa uttryck kommer från den gamla sjöfarten och det är därför det blir ologiskt så fort man inte förstår hur segling och navigation fungerar.
Dilato hittade något ännu tidigare, men så som det har beskrivits för mig. Skulle säga början av 1800-talet. Det var något krig i Frankrike, där flottan led stora förluster pga storm. Man kunde i efterhand se att hade de veta att stormen var på gång, så hade inte agerat på sättet de gjorde, men hade ingen kunskap om detta. Frankrike började därefter och också andra länder, förmedla kunskap om vädret. Det fanns ännu ingen telegraf. Jag har bara hört historien via ett föredrag för många år sedan, kan det ligger något på nätet om detta.
Man bestämde innan man visste! Hade inte koll på elektronvandringen!H Hybro skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Det är roligt med traditionsbundna utförandesätt som saknar vetenskaplig förklaring. Exempel:
- kartprojektoin. I vissa gamla kartor var västan mot höger och östan mot vänster
- moderna vindkraftverk som alltid snurrar åt höger. Det skulle lika gärna vara åt vänster om alla komponenter var tvärtom
- vänster/högertrafik är ju en klassiker
- Att ha batteriminus tillchassis var ju det normala på kontinenten. England hade dock plus mot chassit. Polarna och jag satt i timmar på 70-talet och diskuterade vad som hände vid en krock med bilar med olika polariteter mellan chassit?
- och så badkarsvirveln i Europa och Australien. Åt vilket håll?
- kartprojektoin. I vissa gamla kartor var västan mot höger och östan mot vänster
- moderna vindkraftverk som alltid snurrar åt höger. Det skulle lika gärna vara åt vänster om alla komponenter var tvärtom
- vänster/högertrafik är ju en klassiker
- Att ha batteriminus tillchassis var ju det normala på kontinenten. England hade dock plus mot chassit. Polarna och jag satt i timmar på 70-talet och diskuterade vad som hände vid en krock med bilar med olika polariteter mellan chassit?
- och så badkarsvirveln i Europa och Australien. Åt vilket håll?
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Bortse från pappan som är ett monster med avskyvärd moral.T Thomas_Blekinge skrev:
"Sonen" föddes, ljög och avrättades som falsk profet enligt pappas egen kod
om hur man identifierar en falsk profet.
The end.
Sen kommer Paul och hallucinerar på vägen till Damaskus och lyckas övertyga några dumskallar..och vips har en ny religion uppstått.
Joseph Smith..mormon ..samma fenomen, folk är idioter.
Populärt i forumet
-
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Trädgård allmänt -
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgård allmänt