9 748 läst · 78 svar
10k läst
78 svar
Vilken riktning ska vindflöjelns pil peka mot?
Kgv eller kög? Håller jag sydlig kurs kög så är jag på väg söderut.useless skrev:
Håller jag sydlig kompasskurs med kgv på 180 grader med västlig ström så har jag en kög på kanske 190 grader beroende på hur stark strömmen är.
Vinden är ointressant för din fråga.
Varför undrar du?
Sök Windex och förklara vitsen med denna för oss som råkar segla.
-Inte lika användbar för landkrabbor utom just nu på morgonen när jag ska iväg och isfiska
Indikerar klart och tydligt vind från norr....
Och oftast är då fisket....
Vet dock att pilspetsen vänder till syd nu på förmiddagen.
-Inte lika användbar för landkrabbor utom just nu på morgonen när jag ska iväg och isfiska
Indikerar klart och tydligt vind från norr....
Och oftast är då fisket....
Vet dock att pilspetsen vänder till syd nu på förmiddagen.
Det beror ju på hur du har konfigurerat dina pekdon.J Jocke Best skrev:
Sen håller jag med om att det är lite galet att man haft ett system under decennier och sen har ändrat standardinställningen för scrollriktning i vissa operativsystem bara för att touchscreen-användarna blir förvirrade...
Vad menar du med "Sök Windex och förklara visten med denna för oss som råkar segla"?H Hybro skrev:
En Windex är ju en vindriktningsindikator som visar varifrån vinden kommer med hänsyn till båtens fart och den rådande vindriktningen runt båten. Den är ju ett hjälpmedel för att kunna skota rätt och inte för att veta den rådande vindriktningen...?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 369 inlägg
Skulle nog vilja påstå att pilspetsen på Windex visar från vilket håll vinden kommer.T Testarn skrev:Vad menar du med "Sök Windex och förklara visten med denna för oss som råkar segla"?
En Windex är ju en vindriktningsindikator som visar varifrån vinden kommer med hänsyn till båtens fart och den rådande vindriktningen runt båten. Den är ju ett hjälpmedel för att kunna skota rätt och inte för att veta den rådande vindriktningen...?
Men kan ha haft fel i 18 år.
Oavsett så har jag tagit mig dit jag velat
OT
Och den elektriska strömmen går från minus till plus i en likströmskrets.
Men den vedertagna från plus till minus. Och ritas således ut med en fylld pil på t ex ledare (förbindning) i ett elektriskt schema.
Således tvärt emot verkligheten😆
BT
Och den elektriska strömmen går från minus till plus i en likströmskrets.
Men den vedertagna från plus till minus. Och ritas således ut med en fylld pil på t ex ledare (förbindning) i ett elektriskt schema.
Således tvärt emot verkligheten😆
BT
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 417 inlägg
Sätter man upp vindflöjeln så ger det sig.K Kling 1 skrev:Detta är egentligen inget problem för mig men fick mig att undra🤔.
Köpt och monterat en vindflöjel, blev lite fundersam när jag såg att pilen pekade mot öster vid ostlig vind.
Jag är varken seglare eller meteorolog men har vant mig vid att vindriktningspilar visar mot väst vid ostlig vind mot söder vid nordlig osv, typ väderkartan på TV och i väderappar.
Hur jag åtgärdar min flöjel vet jag och att jag själv bestämmer hur jag vill att den visar förstår jag.
Men jag undrar hur era vindflöjlar visar?
Jag tyckte också det var konstigt först, att den inte pekade i vindriktning utan från vilket håll vinden kom. Men nu vet jag.
Populärt i forumet
-
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Trädgård allmänt -
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgård allmänt