Smaken är som baken. :) Jag lägger gärna en filé på grillen på hög värme, ofta sizzle zone. Gillar mitt kött ordentligt rött så det blir inte lång stund på grillen. Å andra sidan sidan har jag stekbord till grillen så det händer att använder det också.

F
Nån som har provat Hälleflundra på grillen?

Karlia
Hälleflundra blir supergott! Fastnar lätt så jag använde ett halster, lättare att pilla bort från det. Och termometer eftersom jag inte är så van vid att grilla fisk.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Så här några år senare är det ju klart intressant med en uppföljning och ta del av era erfarenheter. Ska köpa grill i dagarna och det står mellan en Napoleon Rogue 525 (dels för sizzle zone men också koltrågen) och en Broil King Baron 490. Vilken bör man köpa? Alt, bör man kolla på andra produkter också?

P phhe05 skrev:
Så här några år senare är det ju klart intressant med en uppföljning och ta del av era erfarenheter. Ska köpa grill i dagarna och det står mellan en Napoleon Rogue 525 (dels för sizzle zone men också koltrågen) och en Broil King Baron 490. Vilken bör man köpa? Alt, bör man kolla på andra produkter också?
Vår Weber Genesis 330S är inne på sitt 13 år, i stort sett som ny.
Tyvärr sägs det väl att nyare Weber inte håller samma kvalitet.

Grillar nåt varje vecka, året runt.
Kort startsträcka med gasol. 😎

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Rösle har fått bra kritik.
Har en Weber 57 som står ute i regn rusk snö året runt, ser också ut som ny förutom gallret.
Har också hört att dom tappat i kvalitet senaste åren

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P phhe05 skrev:
Jag är enormt nöjd med min Napoleon Rogue 625 SE med Sizzle Zone efter ett par år. Ingen rost och felfri funktion. Tror att Broil King är bra grejer det med men jag skulle aldrig köpa annat än Napoleon idag nu när jag är så nöjd. Sizzle Zone är det bästa som hänt gasolgrillar på många år. Äntligen kan man få till ordentlig maillard-effekt även med en gasolgrill. Perfekt när man ska tillaga ett par entrecote medium rare. Rekommenderar att ta en modell som har den större sizzle zone varianten.

• Gilla
phhe05 och 1 till
  • Laddar…
Vi har sammanlagt 5 grillar

En Weber 57’a kolgrill inbyggd i betongskiva
En Weber Q1000 gasolgrill
En Morsö Forno vedeldad pizzaugn

Samt 2 mindre grillar för utflykter, bl a en Weber Smokey Joe

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P phhe05 skrev:
Alltid svårt och en smaksak, men visst är det lite större grillyta på Napoleon? Det kan man aldrig få för mycket av...

Jag har en äldre Napoleon med sizzle zon och ytterligare lite större, inköpt för 4 åt sen. Grillar ibland 10 ggr i veckan, ibland mer sällan, men den går året runt och fungerar väldigt bra. Köpte två nya brännare i somras, men får skylla mig själv att jag inte rengjort bättre.

• Gilla
phhe05
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:

Stämmer, mina föräldrar har en Genesis som nog är som din, jag har en generation nyare och min är klart sämre byggd. Tydlig cost cut. Funkar och så men den äldre känns mer robust

• Gilla
Fogel74 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Weber Genesis 2 E-610 med 6 brännare och en stor grillyta. Kan nog bara hålla med om att kvaliteten blivit sämre med åren.
https://www.weber.com/AE/en/grills/gas-grills/genesis-ii-series/63010185.html
Min är 5 år och det lackade stativet under har rostat ganska mycket. Tänkte bygga utekök nästa sommar och tänkte då kapa av det undre stativet och bygga in grillen.

P phhe05 skrev:
Ursäkta sent svar. Jag har både en Broil King 590 någonting i rostfritt samt en Napoleon med tre brännare.
Broilkingens brännare gav upp efter 5 år och jag har fått byta både grenröret samt brännarna. Ingen kul upplevelse eftersom brännarna sitter med plåtskruv...
Idag hade jag valt Napoleon istället. Inga problem hittills och jag gillar att jag slipper hålla på att byta batterier till tändaren. Oavsett så hoppas jag att du blev nöjd med ditt val. Båda är bra grillar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
F_n, har blivit sjukt sugen på nya EPX-435. Har du mer fakta vad som är dåligt med de nyare?
Har en E330 GBS nu från 2016 som nästan ser ny ut trots åretrunt bruk.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ClasseClas
FredrikR FredrikR skrev:

Jag har också en S-330 från 2010. Den är jag riktigt nöjd med. Jag fick byta brännare i år och givetvis fanns det reservdelar att tillgå. Det kostade ca 1000 kr vilket ändå är överkomligt. Just S-modellen var en snik-Summit kan man säga med mycket rostfria delar som galler, värmehylla, sidobord och annat.
I Sverige säljs inte Genesis längre i S-utförande vilket är synd. Steget till Summit blir vansinnigt kostsamt för det är bara den största Summit som säljs här. Alldeles för stor och åbäkig grill för mig. I USA säljs dock Genesis som S-modell iaf senast jag kollade.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har också en S-330 från 2010. Den är jag riktigt nöjd med. Jag fick byta brännare i år och givetvis fanns det reservdelar att tillgå. Det kostade ca 1000 kr vilket ändå är överkomligt. Just S-modellen var en snik-Summit kan man säga med mycket rostfria delar som galler, värmehylla, sidobord och annat.
I Sverige säljs inte Genesis längre i S-utförande vilket är synd. Steget till Summit blir vansinnigt kostsamt för det är bara den största Summit som säljs här. Alldeles för stor och åbäkig grill för mig. I USA säljs dock Genesis som S-modell iaf senast jag kollade.
Jag får ta tillbaka mitt påstående om att S-modeller inte finns i Sverige. Vad jag kan se så saknar de nya modellerna rf grillgaller och rf värmehylla. Lite snålt kan jag tycka. Dealbreaker för mig men säkert inte för alla.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.