K Kane skrev:
F_n, har blivit sjukt sugen på nya EPX-435. Har du mer fakta vad som är dåligt med de nyare?
Har en E330 GBS nu från 2016 som nästan ser ny ut trots åretrunt bruk.
Varför ska du byta? Den är ju "knappt inkörd". 🙂
Rockad på gång med den gamla till landet och en ny hemmavid?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför ska du byta? Den är ju "knappt inkörd". 🙂
Rockad på gång med den gamla till landet och en ny hemmavid?
Den är en brännare större så det är väl huvudorsaken. Det blir ju typ en tredjedel större grillyta.
Den gamla hamnar väl på Blocket i så fall. Men det låter inget vidare att kvaliteten skall ha gått ner rejält mellan generationerna.
 
K Kane skrev:
Den är en brännare större så det är väl huvudorsaken. Det blir ju typ en tredjedel större grillyta.
Den gamla hamnar väl på Blocket i så fall. Men det låter inget vidare att kvaliteten skall ha gått ner rejält mellan generationerna.
Ok, för egen del är jag väldigt nöjd med Sear Station. Jag kör upp grillen i full effekt så tempmätaren går i taket. Sedan grillar jag ytorna på sear station, max 30 sekunder per sida beroende på kött, därefter värmehyllan eller vid sidan om. Har väl sällan hamnat i ytproblem för egen del därav frågan.
 
Beror lite på vad jag ska göra. Weber är bra till "vardagsgrill", den stora Supreme om man jag kör större volymer etc. Varmröka, kallröka, Low'n Slow eller tokgrilla en bit nöt till 55 grader innertemp. Och för att svara på era frågor: Nej, jag heter inte Ove. Ja, jag använder alla! Och nej, jag BEHÖVER inte 11 grillar..men någon last måste man ha!
 
  • Grillar och rökare på grus, landskap med träd, röd lada, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
Många bra svar. Tack för tipsen.
Jag köpte en Napoleon Rouge med Sizzle-zone för någon vecka sen. Ser mycket fram emot att få den levererad. Köpte även till en koltråg så man kan grilla med kol på den också. Hoppas den lever upp till förväntningarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P phhe05 skrev:
Många bra svar. Tack för tipsen.
Jag köpte en Napoleon Rouge med Sizzle-zone för någon vecka sen. Ser mycket fram emot att få den levererad. Köpte även till en koltråg så man kan grilla med kol på den också. Hoppas den lever upp till förväntningarna.
Jag tror du kommer bli nöjd.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har också en S-330 från 2010. Den är jag riktigt nöjd med. Jag fick byta brännare i år och givetvis fanns det reservdelar att tillgå. Det kostade ca 1000 kr vilket ändå är överkomligt. Just S-modellen var en snik-Summit kan man säga med mycket rostfria delar som galler, värmehylla, sidobord och annat.
I Sverige säljs inte Genesis längre i S-utförande vilket är synd. Steget till Summit blir vansinnigt kostsamt för det är bara den största Summit som säljs här. Alldeles för stor och åbäkig grill för mig. I USA säljs dock Genesis som S-modell iaf senast jag kollade.
Kan tillägga att jag efter 9 år drygt slitit? ut ett brännar-rör.
Jag tog kontakt med Lindarn där den köptes som ville ha serienumret som står på manualen och efter några dagar kom ett rör från Danmark om jag minns rätt.

Småimponerande av Weber även om det inte rörde sig om mer än några hundralappar.
 
K Kane skrev:
F_n, har blivit sjukt sugen på nya EPX-435. Har du mer fakta vad som är dåligt med de nyare?
Har en E330 GBS nu från 2016 som nästan ser ny ut trots åretrunt bruk.
Nej inga egna erfarenheter men tycker mig läst att användare här haft lite rost bekymmer tex. Att dom (Weber) snålat in lite på materialval/ytbehandling.

Men som sagt bara vad jag läst mig till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kan tillägga att jag efter 9 år drygt slitit? ut ett brännar-rör.
Jag tog kontakt med Lindarn där den köptes som ville ha serienumret som står på manualen och efter några dagar kom ett rör från Danmark om jag minns rätt.

Småimponerande av Weber även om det inte rörde sig om mer än några hundralappar.
Jag har också beställt delar från Lindarn. Lite OT.
Med hjälp av etiketten inne i grillen och Webers sprängskisser så går det lätt att hitta rätt reservdelar.
Exempel
Produktetikett, Wacker Neuson, smutsig, information, modellnummer, CE-märkning, serienummer, datum, tekniska specifikationer, flertaliga språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.weber.com/SE/sv/help/schematics/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Beror lite på vad jag ska göra. Weber är bra till "vardagsgrill", den stora Supreme om man jag kör större volymer etc. Varmröka, kallröka, Low'n Slow eller tokgrilla en bit nöt till 55 grader innertemp. Och för att svara på era frågor: Nej, jag heter inte Ove. Ja, jag använder alla! Och nej, jag BEHÖVER inte 11 grillar..men någon last måste man ha!
Har du ingen camping- eller ryggsäcksgrill?
🤓🤓
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
ullberg
F fireon skrev:
Jag är enormt nöjd med min Napoleon Rogue 625 SE med Sizzle Zone efter ett par år. Ingen rost och felfri funktion. Tror att Broil King är bra grejer det med men jag skulle aldrig köpa annat än Napoleon idag nu när jag är så nöjd. Sizzle Zone är det bästa som hänt gasolgrillar på många år. Äntligen kan man få till ordentlig maillard-effekt även med en gasolgrill. Perfekt när man ska tillaga ett par entrecote medium rare. Rekommenderar att ta en modell som har den större sizzle zone varianten.
Hur mår ditt galler till Sizzle zone? Jag har samma modell och på stora hela är jag väldigt nöjd men just gallret till sizzle zone (som är gjutjärn till skillnad från allt annat RF) flagade så till den milda grad att jag i år bestämde mig för att byta ut det till ett i RF. Visst - jag har inte gjort något underhåll efter att jag smorde in det enligt instruktion när det var nytt men att behöva byta det efter 3 år hade jag inte räknat med..

fortfarande nöjd med grillen och skulle utan tvekan rekommendera Napoleon - känns rejälare än vår Weber Genesis S310 anno 2010 (dvs. Äldre skolan innan det blev cost cuts enligt inläggen ovan) som fick flytta ut till landet när vi köpte Nappe…

/U
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Har du ingen camping- eller ryggsäcksgrill?
🤓🤓
Jo, har en Weber Go-Anywhere också :D
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Jo, har en Weber Go-Anywhere också :D
Bra, jag blev typ lite orolig för jag såg ingen på din bild. 😂
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra, jag blev typ lite orolig för jag såg ingen på din bild. 😂
Denna är från förra året! Kanske ska ta och uppdatera lineup med nya bilder nu när vi flyttar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.