Nej, men det blir de inte för gasol heller.

Mitt tips är att sök på internet så kommer man att hitta tips på hur man grillar bäst på gasol eller kol/brikett och därifrån ta ett eget beslut. Viktigt med flera olika oberoende källor och se vad de håller på med.
 
R
M Mikasw skrev:
Nej, men det blir de inte för gasol heller.
Inte om argumenten är fel nej. Men nu pratar vi väl om att du försöker påstå att kolgrillar är lika enkla att grilla med som gasolgrillar? Det är helt enkelt inte sant.
 
Personligen gillar jag våran nya Weber Genesis II 410. Fyra brännare rätt och slätt, väldigt genomtänkt vad gäller rengöring. Hög temp när man vill ha det, ca 350 grader, lätt att reglera och har ett bra integrerat grilltempsystem i iGrill3.

En grej jag skulle vilja komplettera med är att byta ut en av brännarna mot en IR-brännare typ denna, om/när man kan se den köpbar på tillgängligt sätt: https://www.afterburnerir.com/products/weber-compatible/angus/

Men inte superviktigt. Finns faktiskt ingenting jag misslyckats med under säsongen, det mest spektakulärt underbart bra var nog en helgrillad rostas samt någon Entrecote. Det är bra fräs när så är påkallat, man eldar på som satan på aktuell del av grillen när det ska brännas/karamelliseras inga problem. Dock... en IR-brännare vill jag ha helst :)
 
R
M Mikasw skrev:
Nej, men det blir de inte för gasol heller.

Mitt tips är att sök på internet så kommer man att hitta tips på hur man grillar bäst på gasol eller kol/brikett och därifrån ta ett eget beslut. Viktigt med flera olika oberoende källor och se vad de håller på med.
Du som har sökt och tydligen kan det här, hjälp oss andra och berätta hur du gör när det blir lika enkelt som med gasol.

Vi kan börja med att "starta" grillen. Jag vrider på ett till fyra vred sedan är det klart.

Efter det kan du berätta hur du snabbt sänker eller höjer värmen i grillen. Jag vrider på ett till fyra vred, sedan är det klart.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
En grej jag skulle vilja komplettera med är att byta ut en av brännarna mot en IR-brännare typ denna, om/när man kan se den köpbar på tillgängligt sätt: [länk]

Men inte superviktigt. Finns faktiskt ingenting jag misslyckats med under säsongen, det mest spektakulärt underbart bra var nog en helgrillad rostas samt någon Entrecote. Det är bra fräs när så är påkallat, man eldar på som satan på aktuell del av grillen när det ska brännas/karamelliseras inga problem. Dock... en IR-brännare vill jag ha helst :)
IR-brännare är inte superviktigt innan man haft en. ;)

Just entrecote är det jag absolut inte skulle vilja grilla på något annat. Riktigt hög värme kort tid är receptet på en riktigt lyckad sådan. Där är faktiskt kolgrillen bättre än de flesta gasolgrillar.
 
R RoAd skrev:
Vi kan börja med att "starta" grillen. Jag vrider på ett till fyra vred sedan är det klart.

Efter det kan du berätta hur du snabbt sänker eller höjer värmen i grillen. Jag vrider på ett till fyra vred, sedan är det klart.
Jag lägger mig i debatten med.
Hade gasol förr, o ja, det är mycket smidigare. Men det var en enklare variant av gasolgrill så jag fortsatte grilla med min gamla Weber 57 o kastade gasolgrillen.
Det bästa tillbehöret jag skaffat till kolgrillen är en sk skorstenständare. Otroligt mycket smidigare än allt annat, främst tändvätska.
Det är nästan som en gasolgrill med en sådan.
Häll i kolen i tändaren o tänd undertill med två sidor tidningspapper. När man tänt så tar det 10-15 minuter så är kolen gråa.
Själva tändningen av kolen tar max en minut.
Allt sköter sig själv såfort man tänt pappret.
Under den tiden så hinner man putsa köttet, skala potatisen eller något annat.
Så så himla mycket mer besvärligt är det faktiskt inte.
Men visst, enkelheten med gasol är oöverträffad. Jag tänder inte min kolgrill för att värma på två korvar till ungarna.
Hade jag inte skaffat den där skorstenständaren så hade jag garanterat köpt en ny gasolgrill.
 
F
M Mikasw skrev:
Detta är trist från ovan.
Den som påstår att detta är ett korrekt bemötande bör fundera ett varv till, och ja, det säger mycket om vad som skrivs i forumen.

"Knappast. Det finns inte en chans i helvetet att du först skall kolla luftfuktigheten och lufttrycket, sen fundera på vilket bränsle som är bäst, ladda grillen med rätt mängd, tända skiten och få en acceptabel grillbädd på ens tredubbla tiden det tar att få en skaplig gasolgrill varm.

Och sen hålla grillen jämnvarm i 5h.... jo tjena... om man inte har nåt annat för sig."
Jag tror inte du förstår hur roligt detta är i kombination med att du i #370 inleder med ”man får prova sig fram”. Så obeskrivligt roligt.

Jag har fö haft en klotWeber 67 som fö blev stulen och då ersattes med en klotWeber 57. Jag kolgrillade på dessa i minst 10 år och idiotförklarade alla som ens tittade åt gasol. Jag kolgrillar fortfarande men inte i den utsträckning som jag trodde jag skulle göra. Fördelarna finns med kol men fördelarna med gasol överväger oftast. Du kan vrida det hur fan du vill men värderas tidsaspekten och arbetsinsatsen kommer aldrig en kolgrill att vinna.
 
R
K knipo skrev:
Jag lägger mig i debatten med.
Hade gasol förr, o ja, det är mycket smidigare. Men det var en enklare variant av gasolgrill så jag fortsatte grilla med min gamla Weber 57 o kastade gasolgrillen.
Det bästa tillbehöret jag skaffat till kolgrillen är en sk skorstenständare. Otroligt mycket smidigare än allt annat, främst tändvätska.
Det är nästan som en gasolgrill med en sådan.
Häll i kolen i tändaren o tänd undertill med två sidor tidningspapper. När man tänt så tar det 10-15 minuter så är kolen gråa.
Själva tändningen av kolen tar max en minut.
Allt sköter sig själv såfort man tänt pappret.
Under den tiden så hinner man putsa köttet, skala potatisen eller något annat.
Så så himla mycket mer besvärligt är det faktiskt inte.
Men visst, enkelheten med gasol är oöverträffad. Jag tänder inte min kolgrill för att värma på två korvar till ungarna.
Hade jag inte skaffat den där skorstenständaren så hade jag garanterat köpt en ny gasolgrill.
Jag har använt den skorstenständaren du pratar om, eltändare, och förstås hederlig tändvätska. Och jag håller inte med dig. Inget av dem är "nästan" som gasolgrillen vad det gäller enkelhet. Just skorstenständaren tycker jag är krångligaste (och riskablaste) av de tre. Men bra glöd ger den.

Som jag skrev så handlar det om att vrida på max fyra vred på gasolgrillen. Det går inte objektivt att tycka någon metod för att tända en kolgrill är i närheten.
 
R RoAd skrev:
Jag har använt den skorstenständaren du pratar om, eltändare, och förstås hederlig tändvätska. Och jag håller inte med dig. Inget av dem är "nästan" som gasolgrillen vad det gäller enkelhet. Just skorstenständaren tycker jag är krångligaste (och riskablaste) av de tre. Men bra glöd ger den.

Som jag skrev så handlar det om att vrida på max fyra vred på gasolgrillen. Det går inte objektivt att tycka någon metod för att tända en kolgrill är i närheten.
Jag skrev inte att det är lika enkelt som gasolgrill, men däremot att det är mycket enklare än tändvätska tex.

Menar vi verkligen samma pryl?
Denna tänker jag på:
Metallkolbehållare med handtag fylld med grillkol, redo för antändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att den, rent ut sagt, är skitenkel att använda. Häll i kolen, knyckla ihop två tidningspapper o lägg under o tänd på. Klart.
Efter en kort stund är det perfekt glöd.
På vilket sätt tycker du att skorstenständaren är krångligare? Och riskablare?
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Personligen gillar jag våran nya Weber Genesis II 410. Fyra brännare rätt och slätt, väldigt genomtänkt vad gäller rengöring. Hög temp när man vill ha det, ca 350 grader, lätt att reglera och har ett bra integrerat grilltempsystem i iGrill3.

En grej jag skulle vilja komplettera med är att byta ut en av brännarna mot en IR-brännare typ denna, om/när man kan se den köpbar på tillgängligt sätt: [länk]

Men inte superviktigt. Finns faktiskt ingenting jag misslyckats med under säsongen, det mest spektakulärt underbart bra var nog en helgrillad rostas samt någon Entrecote. Det är bra fräs när så är påkallat, man eldar på som satan på aktuell del av grillen när det ska brännas/karamelliseras inga problem. Dock... en IR-brännare vill jag ha helst :)

Ingen som vet var man hittar en sån här eller nåt liknande som levererar till Swe?
 
Vore super om någon forummedlem kunde hitta en kanal!
 
engs
K knipo skrev:
På vilket sätt tycker du att skorstenständaren är krångligare? Och riskablare?
Kör alltid skorstenständare, men visst finns det lite större risker med att man ska bränna sig när den hanteras.
I synnerhet var det besvärligt innan jag hade ett sätt att kunna hänga upp den på väggen efter jag hällt ur kolen, dvs det är en till sak förrutom själva grillen som man ska hålla koll på så att barnen inte är i närheten av tills den svalnat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
K knipo skrev:
Jag skrev inte att det är lika enkelt som gasolgrill, men däremot att det är mycket enklare än tändvätska tex.

Menar vi verkligen samma pryl?
Denna tänker jag på:
[bild]
Jag tycker att den, rent ut sagt, är skitenkel att använda. Häll i kolen, knyckla ihop två tidningspapper o lägg under o tänd på. Klart.
Efter en kort stund är det perfekt glöd.
På vilket sätt tycker du att skorstenständaren är krångligare? Och riskablare?
Ja det är en sådan jag har.

Engs hann svara på ett par av sakerna. Förutom de punkterna så tycker jag den är lite krångligare eftersom det ska hällas i kol i den relativt lilla behållaren jämfört med att hälla dem direkt i grillen, man måste se till att ha papper till den (har man ingen reklam eller dagstidning finns det inget överflöd), och sist är det momentet när den glödande kolen ska hällas ut i grillen vilket kan gå illa om man inte passar sig. Jag har varit med när kol hamnat utanför.

Nu märker jag att det låter som om jag inte alls tycker om den men så är det inte. Jag föredrar bara eltändaren eftersom den är enklare och säkrare att använda. Glöden blir bättre snabbare med skorstenen.
 
T
Engångsgrill
 
  • Haha
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C crillux skrev:
Que? Det är ju svårt att hitta något bättre att äta än en hastigt grillad bit bra kött med endast lite grovt salt.
Nej det håller jag inte med. All snabbkött blir på flat top, tex entrecote, biff, filé, yxa, burgare mm. Får ju inte samma grad karmalisering med grill tycker jag.
Mycket godare på flat.
Bringa, ribs, fläsksida, karré, kyckling, korv etc blir på grillen.
Ja det är väl mer BBQ här hemma än vanlig Svensson grillning med kotletter och Lomanders Bea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.