Har en liten bättre landmann, tyvärr har en del av gjutgjärnsgallret gått sönder när vi grillade på vintern. Jag la på gallret när det redan är varmt. Kallt fort till varmt -> gick sönder. Vet inte om det är att förvänta eller inte men det hände..
 
Fairlane
Kolgrill en har sin funktion helt klart, men jag älskar min Napoleon med sizzle zone. Under våren har jag arbetat hemma, vilket inneburit grillad lunch många gånger, kött, korv, tonfisk, vegetariskt. Jag har nog grillat 19 ggr i veckan. Det hade jag aldrig gjort med en kolgrill.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ska grilla nu. Om jag drar på fullt på gasolens vanliga brännare och på sizzle zone så är det en enorm skillnad i temperatur när man håller handen en dm över sizzle zone jämfört med resten av grillen. Varmt? Jajamen.

Gasolgrill i drift med synlig temperaturskillnad mellan vanliga brännare och sizzle zone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska grilla nu. Om jag drar på fullt på gasolens vanliga brännare och på sizzle zone så är det en enorm skillnad i temperatur när man håller handen en dm över sizzle zone jämfört med resten av grillen. Varmt? Jajamen.

[bild]
Rostfria galler....är det en modell SE?
 
Fairlane
Det är en Lex605.
Köpte förra året när den var på väg ut från sortimentet. Ordinarie pris var 19995 på Hornbach mfl. Hittade en på REA och kunde sen prismatcha och hamnade på drygt 12'.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ska grilla nu. Om jag drar på fullt på gasolens vanliga brännare och på sizzle zone så är det en enorm skillnad i temperatur när man håller handen en dm över sizzle zone jämfört med resten av grillen. Varmt? Jajamen.

[bild]
Har den en sizzle zone inne i den ordinarie grillbaljan? Jag trodde det var en sizzle sidobrännare. Fan & jävlar, en sån måste jag ha.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ja den ligger inne i baljan.
 
Så....nu ska det monteras grill i veckan.
En 525 XT.....premiär i helgen är planen :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R
M Mikasw skrev:
Det verkar roligare over-there ...
[länk]
Vad menar du? Inbyggda grillar finns även i Sverige.
 
F
Vi kör den enkla varianten, ska det grillas så ska det vara i lugn och ro.. Och efteråt så slänger man på mer ved och filosoferar runt elden tills Eld brinner i en hängande grillgryta i en trädgård med grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alla är nöjda.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi kör den enkla varianten, ska det grillas så ska det vara i lugn och ro.. Och efteråt så slänger man på mer ved och filosoferar runt elden tills [bild] alla är nöjda.
Så skall det vara, det skall ta tid och grilla
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi kör den enkla varianten, ska det grillas så ska det vara i lugn och ro.. Och efteråt så slänger man på mer ved och filosoferar runt elden tills [bild] alla är nöjda.
Perfekt i ett tätbebyggt område :)
Jag funderar på ett eldfat men har inte hittat om något av det regleras av kommunen ...
 
R RoAd skrev:
Vad menar du? Inbyggda grillar finns även i Sverige.
F fsn skrev:
På vilket sätt då?

När grillar kommer på tal är det Weber eller Napoleon som namndroppas.
Det finns ett betydligt större utbud i USA och man kan välja lite andra märken om man vill ha något speciellt.
Det finns så många grillar som har förutsättningar att vara så mycket bättre.

Jag tittade lite på gasolgrillar för några år sedan.
Strax efter höjde Weber priset ca 25% så jag la det åt sidan.
Det är inte värt de pengarna.
Det har blivit mycket "show off" i den branchen.

Grillkol kan ge en glödbädd på ca 15 minuter. Allt beror på vilket bränsle man puttar in.
På ca ett kilo briketter kan man få till 8-10 timmar slow and low i en Weber 57 utan några extra tillbehör.
Weber 67 är ännu bättre på den typen.
Det tar lite tid att lära sig att hantera en grill korrekt och jag är bara nybörjare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.