Själv gillar jag konceptet med kol-insats i gasol-grill. Lätt att tända kolen med hjälp av gasolen och så får man det bästa från båda världar. :)

• Gilla
sjodda78
  • Laddar…
F
Det är inte direkt nån hemlighet att det aldrig går att få en gasol ens nära en kolgrill i hög temperatur och det är väldigt önskvärt med riktigt hög temp i början. Totalt sett om det öht skall bli nåt grillat utan 40 minuters förberedelser så vinner dock gasolgrillen på alla övriga punkter.

• Gilla
sjodda78
  • Laddar…
Fairlane
Napoleons sizzle zon sägs ge 800 grader (jag har aldrig kontrollmätt). Vad räknar man med att kontrollen ger?

C
Fairlane Fairlane skrev:
Napoleons sizzle zon sägs ge 800 grader (jag har aldrig kontrollmätt).
Behövs inte så avancerade mätmetoder. Vid 800 grader glöder järn mörkrött.

Till Napoleon (kanske även Weber..??) finns ju även ett koltråg.
Om man nu skulle vilja köra både och.
Den stora uppsidan med gasol är, som jag ser det, att tröskeln för att sätta igång grillen blir betydligt lägre.
Som en del i ett kök utomhus så tror jag i alla fall att det är något jag kommer att uppskatta.
Det är inte alltid när man kommer hem från jobb vid 18-18.30-tiden som man är jättesugen på att köra igång kolgrillen.
Så, jag har bestämt mig (nästan i alla fall;)) för att satsa på en Napoleon 525 XT :)

• Gilla
fsn
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Napoleons sizzle zon sägs ge 800 grader (jag har aldrig kontrollmätt). Vad räknar man med att kontrollen ger?
900 tom tror jag med är väl en infra och inte gasol har jag för mig. Några sådana temperaturer är man aldrig i närheten av på det stora grillgallret.

F
P Pucka skrev:
Till Napoleon (kanske även Weber..??) finns ju även ett koltråg.
Om man nu skulle vilja köra både och.
Den stora uppsidan med gasol är, som jag ser det, att tröskeln för att sätta igång grillen blir betydligt lägre.
Som en del i ett kök utomhus så tror jag i alla fall att det är något jag kommer att uppskatta.
Det är inte alltid när man kommer hem från jobb vid 18-18.30-tiden som man är jättesugen på att köra igång kolgrillen.
Så, jag har bestämt mig (nästan i alla fall;)) för att satsa på en Napoleon 525 XT :)

Helt rätt. Kanske inte ”cry once” men det blir inte cry igen på många år. Hittar man den för 10’ på nån höstrea?

engs
F fsn skrev:
900 tom tror jag med är väl en infra och inte gasol har jag för mig.
Gasolen värmer en keramikplatta till den strålar infravärme, fattar jag det som.

Jag antog först att infradelen drevs av el, kanske det var så du menade också, annars ber jag om ursäkt i förhand för att ha missuppfattat.

Edit: Bättre förklarat här https://www.grillvaruhuset.com/napoleon-sizzle-zone

Har en Naopleon LEX605 med sizzler och när keramiken glöder rött är det varmt, riktigt varmt. Sizzlern är en gasoldriven infravärmare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
Helt rätt. Kanske inte ”cry once” men det blir inte cry igen på många år. Hittar man den för 10’ på nån höstrea?
10´ är väl tveksamt men jag tror att jag ska kunna komma ner mot 11´

R
F fsn skrev:
Det är inte direkt nån hemlighet att det aldrig går att få en gasol ens nära en kolgrill i hög temperatur och det är väldigt önskvärt med riktigt hög temp i början. Totalt sett om det öht skall bli nåt grillat utan 40 minuters förberedelser så vinner dock gasolgrillen på alla övriga punkter.
Det är därför en extra, infraröd, brännare är så pass användbar. Skapa en riktigt bra maillardeffekt där innan man kör klart köttet på huvudytan. Eller använd enbart den brännaren om det är tunnare köttbitar, och kör tillbehören i grillugnen.

Och som redan påpekats, de infraröda brännarna drivs också av gasolen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F
Bara att för att förtydliga.... jag hävdar inte att infra-stationen är eldriven.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
Min elgrill :D
SEVERIN-PG-8510-Elgrill

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av lotusgrill.
Verkar smidigt att starta upp dem med lite alcogel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.