150 426 läst · 576 svar
150k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör både och, gasol överlägset för att grilla på nån snabb korv, rosta hamburgerbröd på varmhållningshyllan, grilla lite grönsaker. Otroligt flexibel och snabb.
Brikettgrillen använder jag oftast när jag kört nåt sous vide och vill ha snabb bra yta. Den tempen jag kan få där går inte att få i gasolen.
Är på väg att köpa gasolgrill och har kikat på Weber, Broil King och Napoleon. Oavsett vilket val jag gör så kommer jag sannolikt att bli nöjd. Det handlar nog mest om vilka detaljer man prioriterar och vilken känsla man har för respektive märke . En fråga kring Weber Genesis : Vad är det för skillnad på GBS 330 och GBS 335. Vad jag kan läsa mig till så är det endast att 335 kommer med dörrar. Någon som har koll på detta?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Det är dörrarna som skiljer, tycker det är lite onödigt med dörrar. Överväg en 310 som är mer prisvärd om du inte vet att du behöver sidobrännarenP Pucka skrev:Är på väg att köpa gasolgrill och har kikat på Weber, Broil King och Napoleon. Oavsett vilket val jag gör så kommer jag sannolikt att bli nöjd. Det handlar nog mest om vilka detaljer man prioriterar och vilken känsla man har för respektive märke . En fråga kring Weber Genesis : Vad är det för skillnad på GBS 330 och GBS 335. Vad jag kan läsa mig till så är det endast att 335 kommer med dörrar. Någon som har koll på detta?
Weber är enligt mig snyggare designad så det fick avgöra
Tack!Johannes Carlsson skrev:
Håller med, dörrarna är väl iofs trevliga att ha men jag tycker inte att de motiverar prisskillnaden mellan 330 och 335. Dessutom blir grillen en del i ett utekök så jag kommer att ha tillräckligt med dörrar
Sidobrännaren vill jag absolut ha. Det är såklart olika hur man lagar mat vid grillen, jag gör ofta annat än bara kokar potatis i samband med grillningen (potatiskokning kan man ju fixa på spisen inne) och ofta är det tillagning som kräver lite tillsyn. Att springa mellan spisen och grillen är jag lite trött på
Det blir nog en beställning av en 330:a idag
Stort tack för ett snabbt svar
Du har väl sett att Elgiganten har utförsäljning på E-330?P Pucka skrev:
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-grilltillbehor/gasolgrill/105422/weber-genesis-ii-e-330-gbs-gasolgrill-web61012184
Inte mycket högre pris än E-310 och gratis hemleverans om man kan vänta ett par veckor.
Bra genomgång!engs skrev:
Napoleon låg länge bra till det men som jag har fattat saken så är Napoleons sear-station inte lämpligt att använda som sidobrännare. Dvs den är gjord för att skapa stekyta och inte för att koka potatis eller koka ihop en sås och det är till det senare som jag vill använda den till.
Napoleon verkar annars vara vettig.
Var har du hört att napoleons "sizzle zone" inte fungerar med kastruller?
I så fall är det ju märkligt att napoleon har två lägen på gallret, en för att grilla kött och en för att använda pannor och kastruller. Så klart fungerar det. Jag använder själv stekpanna på min med jämna mellanrum.
Sear station är för övrigt webers namn på lite tätare, vanliga brännare och ska inte blandas ihop med den infraröda teknik napoleon använder.
Jag hade idag aldrig skaffat en grill utan en infraröd brännare. Den höga temperaturen som går att få med dem är oumbärlig till vissa moment.
I så fall är det ju märkligt att napoleon har två lägen på gallret, en för att grilla kött och en för att använda pannor och kastruller. Så klart fungerar det. Jag använder själv stekpanna på min med jämna mellanrum.
Sear station är för övrigt webers namn på lite tätare, vanliga brännare och ska inte blandas ihop med den infraröda teknik napoleon använder.
Jag hade idag aldrig skaffat en grill utan en infraröd brännare. Den höga temperaturen som går att få med dem är oumbärlig till vissa moment.
Intressant....jag fick informationen från en återförsäljare av grillar som säljer både Weber och Napoleon. Enligt honom fanns det bara ett läge (typ ”varmt som attan”) vilket var för varmt för stekpanna/kastrull. Så som du beskriver Napoleon så verkar det ju vettigt.R RoAd skrev:Var har du hört att napoleons "sizzle zone" inte fungerar med kastruller?
......jag som precis hade bestämt mig...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 787 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 787 inlägg
Det finns ett likadant reglage för sizzle zonen som för de vanliga brännarna så nog går det att justera. Själv använder jag bara den zonen till att skapa utan på köttet, men det sker ju rätt ofta. Nu när jag har det skulle jag aldrig vilja vara utan. Hade jag köpt en utan hade jag säkert varit nöjd också. Det man inte vet något om...
Ja det var ett märkligt uttalande från en som då borde veta. Det finns förstås ett reglage till den brännaren som på alla andra sidobrännare och det går att ställa ner den rätt bra.P Pucka skrev:Intressant....jag fick informationen från en återförsäljare av grillar som säljer både Weber och Napoleon. Enligt honom fanns det bara ett läge (typ ”varmt som attan”) vilket var för varmt för stekpanna/kastrull. Så som du beskriver Napoleon så verkar det ju vettigt.
......jag som precis hade bestämt mig...
Jag använder den till exempelvis entrecote, vilka jag anser ska grillas snabbt på väldigt hög värme. Betydligt bättre resultat än på den vanliga grillytan (och då får jag ändå upp den temperaturen till nästan 400C).
Hamburgerbröd är en annan sak som är så mycket lättare att få bra. På bara någon minut har man så hög värme att bröden blir perfekt rostade på ca 10 sekunder. På den vanliga är det svårt att tajma tiden så att bröden blir rostade men inte torra.
Den infraröda brännaren är helt enkelt ett riktigt bra komplement till en gasolgrill eftersom de inte går att få lika varma som en kolgrill.
....och tyvärr så vet jag nu....Fairlane skrev:Det finns ett likadant reglage för sizzle zonen som för de vanliga brännarna så nog går det att justera. Själv använder jag bara den zonen till att skapa utan på köttet, men det sker ju rätt ofta. Nu när jag har det skulle jag aldrig vilja vara utan. Hade jag köpt en utan hade jag säkert varit nöjd också. Det man inte vet något om...
D danne888 skrev:
Jag har en Napoleon 525 och har bara bra saker att säga om den. En mycket robust grill!D danne888 skrev: