R
M Mikasw skrev:
När grillar kommer på tal är det Weber eller Napoleon som namndroppas.
Det finns ett betydligt större utbud i USA och man kan välja lite andra märken om man vill ha något speciellt.
Det finns så många grillar som har förutsättningar att vara så mycket bättre.

Jag tittade lite på gasolgrillar för några år sedan.
Strax efter höjde Weber priset ca 25% så jag la det åt sidan.
Det är inte värt de pengarna.
Det har blivit mycket "show off" i den branchen.

Grillkol kan ge en glödbädd på ca 15 minuter. Allt beror på vilket bränsle man puttar in.
På ca ett kilo briketter kan man få till 8-10 timmar slow and low i en Weber 57 utan några extra tillbehör.
Weber 67 är ännu bättre på den typen.
Det tar lite tid att lära sig att hantera en grill korrekt och jag är bara nybörjare.
Ok, om det var detta du ville ha sagt så var ditt förra inlägg ett av de sämre jag sett :)

Ja, marknaden är större i USA. Jag har inte sett någon som hävdat något annat. Men när vi tipsar varandra om grillar på detta forum så känns det lämpligt att hålla sig till de som faktiskt går att köpa här.

Vet inte riktigt vilken poäng du vill göra angående kolgrillar men om det är smidighet jämfört med gasol så vinner ju gasolgrillen varje dag i veckan. Att hävda något annat blir bara dumt. Därmed inte sagt att kolgrillar inte har sina fördelar och speciella charm. Jag har fortfarande kvar min weber 57, men använder den nästan aldrig längre.
 
Poängen är att väljer man rätt kolgrill och bränsle samt hantera dessa rätt är man väldigt nära alla fördelar man anger som argument för gasolen. Man kan inte komma runt att kol är skitigare men klart varmare och man kan hålla på med lågtemperatur om man har den böjelsen. Mycket av det som anges som negativt med kol kan förbättras med bättre hantering.
 
F
M Mikasw skrev:
Poängen är att väljer man rätt kolgrill och bränsle samt hantera dessa rätt är man väldigt nära alla fördelar man anger som argument för gasolen. Man kan inte komma runt att kol är skitigare men klart varmare och man kan hålla på med lågtemperatur om man har den böjelsen. Mycket av det som anges som negativt med kol kan förbättras med bättre hantering.
Knappast. Det finns inte en chans i helvetet att du först skall kolla luftfuktigheten och lufttrycket, sen fundera på vilket bränsle som är bäst, ladda grillen med rätt mängd, tända skiten och få en acceptabel grillbädd på ens tredubbla tiden det tar att få en skaplig gasolgrill varm.

Och sen hålla grillen jämnvarm i 5h.... jo tjena... om man inte har nåt annat för sig.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
En fråga till er grill(nördar?;)) som hänger här.
Jag har länge undrat om det är någon jättestor skillnad mellan kol/briketter som jag köper på Ica eller Biltema jämfört med grillkol som de ”insatta” använder.
Jag lämnade av en bekant hos en snubbe som hade köpt en Big Green Egg-grill. De grillkolen han hade var gigantiskt stora jämfört med vanligt Ica-kol. O förmodligen lika mycket dyrare med.
Är det någon väsentlig skillnad?
Är det värt de extra pengarna? (Jag misstänker att det kolet är dyrare.)
 
Trist attityd som jag förväntade mig.
Jag trodde också att kol alltid behöver ta tid innan jag hittade genvägar. Man lär sig.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
R
M Mikasw skrev:
Poängen är att väljer man rätt kolgrill och bränsle samt hantera dessa rätt är man väldigt nära alla fördelar man anger som argument för gasolen. Man kan inte komma runt att kol är skitigare men klart varmare och man kan hålla på med lågtemperatur om man har den böjelsen. Mycket av det som anges som negativt med kol kan förbättras med bättre hantering.
Den klart största fördelen med gasolgrill är dess enkelhet och den kommer du inte i närheten av med en kolgrill, vilket du faktiskt verkar hålla med om.

Att det med varierande mängd jobb går att göra i princip samma saker med en kolgrill som en gasolgrill säger nog ingen emot så där sparkar du in öppna dörrar.

Jag är ledsen men dina inlägg låter lite som fanboyism.
 
P Pucka skrev:
Till Napoleon (kanske även Weber..??) finns ju även ett koltråg.
Om man nu skulle vilja köra både och.
Den stora uppsidan med gasol är, som jag ser det, att tröskeln för att sätta igång grillen blir betydligt lägre.
Som en del i ett kök utomhus så tror jag i alla fall att det är något jag kommer att uppskatta.
Det är inte alltid när man kommer hem från jobb vid 18-18.30-tiden som man är jättesugen på att köra igång kolgrillen.
Så, jag har bestämt mig (nästan i alla fall;)) för att satsa på en Napoleon 525 XT :)
Gör det! Jag har en 525XT och är mycket nöjd. Köpte till ett koltråg för att kunna köra lite riktigt bbq. Det funkar bra men eftersom jag också har kvar mitt Weberklot så blir det mest den för bbq ändå.

Ett annat omistligt tillbehör är pizzastenen. Man får plats med 2 runda stenar i 525an. ♨️
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag kör ved i offset eller en Weber 57 kol om man vill grilla något snabbt som tar bara ett par timmar ;)
Annars är det ju en offset session 5-12h beroende på styck del.

De "finare" köttet förstör jag inte med att grilla.
 
R
M Mikasw skrev:
Trist attityd som jag förväntade mig.
Jag trodde också att kol alltid behöver ta tid innan jag hittade genvägar. Man lär sig.
Säger ju lite att du förväntade dig "trist attityd". Det säger nog mer om dig och dina åsikter än om oss andra. Har du kanske stött på "trist attityd" tidigare när du diskuterat detta? :)

Jag har haft kolgrill i ca 10 år och har inget emot dem, de har sin charm och sina fördelar. Enkelheten är INTE en av dem.
 
Man får testa sig fram.

Brinntid för ICA briketter har jag upplevt mycket kortare än för Biltema.
Hittade några som var bra från Landmann på K-rauta men glömt benämningen och är tyvärr slut.
Det finns mängder av test på Youtube.

Fick råd av en som håller på med detta lite mera seriöst och han rekommenerade Biltemas grillkol.
Och ja, de tänder rätt snabbt och ger bra värme.

Risk är väl att de billiga har mycket små fragment vilket ramlar mellan gallret.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De "finare" köttet förstör jag inte med att grilla.
Que? Det är ju svårt att hitta något bättre att äta än en hastigt grillad bit bra kött med endast lite grovt salt.
 
R RoAd skrev:
Jag är ledsen men dina inlägg låter lite som fanboyism.
Ungefär som de om gasol.
 
R RoAd skrev:
Säger ju lite att du förväntade dig "trist attityd". Det säger nog mer om dig och dina åsikter än om oss andra. Har du kanske stött på "trist attityd" tidigare när du diskuterat detta? :)

Jag har haft kolgrill i ca 10 år och har inget emot dem, de har sin charm och sina fördelar. Enkelheten är INTE en av dem.
Detta är trist från ovan.
Den som påstår att detta är ett korrekt bemötande bör fundera ett varv till, och ja, det säger mycket om vad som skrivs i forumen.

"Knappast. Det finns inte en chans i helvetet att du först skall kolla luftfuktigheten och lufttrycket, sen fundera på vilket bränsle som är bäst, ladda grillen med rätt mängd, tända skiten och få en acceptabel grillbädd på ens tredubbla tiden det tar att få en skaplig gasolgrill varm.

Och sen hålla grillen jämnvarm i 5h.... jo tjena... om man inte har nåt annat för sig."
 
Man blir lätt lite fanboy av det man valt.. ;)

Jag är på tok för bekväm för att köra med kol. Köpa påsar, fippla med att tända etc istället för att bara vrida igång och det är redo på nolltid.

Fast en ordentlig grillning från lite ved är sjukt trevligt :)
 
R
M Mikasw skrev:
Ungefär som de om gasol.
Ja det finns garanterat fanboys på båda sidor, hur så? Blir dina argument bättre för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.