FredrikR FredrikR skrev:
Vår Weber Genesis 330S är inne på sitt 13 år, i stort sett som ny.
Tyvärr sägs det väl att nyare Weber inte håller samma kvalitet.

Grillar nåt varje vecka, året runt.
Kort startsträcka med gasol. 😎
Absolut kort startsträcka med gasol, men de är knappas en grill, mera någon form av uppvärmning med lite stekyta

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
3 307an skrev:
Absolut kort startsträcka med gasol, men de är knappas en grill, mera någon form av uppvärmning med lite stekyta
Jo, det är absolut en grill.
Men jag tror inte jag kan hjälpa dig. 😉

Du får vända dig till tillverkarna och förklara för dom att det inte är grillar de tillverkar.
Det smakar ju inte ens grillat, liksom. 🤦

Tillagar du maten över öppen eld fortfarande, vilken ved föredrar du?

• Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jo, det är absolut en grill.
Men jag tror inte jag kan hjälpa dig. 😉

Du får vända dig till tillverkarna och förklara för dom att det inte är grillar de tillverkar.
Det smakar ju inte ens grillat, liksom. 🤦

Tillagar du maten över öppen eld fortfarande, vilken ved föredrar du?
Körde ved förut, men så upptäckte jag att det finns kol att köpa, suveränt, testa det :) God Jul på er alla

ullberg ullberg skrev:
Hur mår ditt galler till Sizzle zone? Jag har samma modell och på stora hela är jag väldigt nöjd men just gallret till sizzle zone (som är gjutjärn till skillnad från allt annat RF) flagade så till den milda grad att jag i år bestämde mig för att byta ut det till ett i RF. Visst - jag har inte gjort något underhåll efter att jag smorde in det enligt instruktion när det var nytt men att behöva byta det efter 3 år hade jag inte räknat med..

fortfarande nöjd med grillen och skulle utan tvekan rekommendera Napoleon - känns rejälare än vår Weber Genesis S310 anno 2010 (dvs. Äldre skolan innan det blev cost cuts enligt inläggen ovan) som fick flytta ut till landet när vi köpte Nappe…

/U
Jag har också bytt ut gjutgärnsgallret till sizzle zone pga rost mot ett rostfritt. Så det är tyvärr en sak man bör räkna med att få byta ut om man använder sizzle zone mycket.

Jag köpte ett rostfritt på Amazon från ett tyskt litet bolag för ca 1500 kr. Pansarstål i princip så det lär hålla längre än grillen i alla fall.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
K Kane skrev:
F_n, har blivit sjukt sugen på nya EPX-435. Har du mer fakta vad som är dåligt med de nyare?
Har en E330 GBS nu från 2016 som nästan ser ny ut trots åretrunt bruk.
Nu har man ett lego på 128 bitar att få ihop till vårsäsongen.....🤓
Förpackad produkt på pall, plastfilm, fraktdokument, garage, Weber Genesis grillkartong, golvmatta, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
3 307an skrev:
Inte en chans i hela världen att du känner skillnad på ifall det är grillat på gasol eller kolgrill. Inte en enda kock gör det, inte du heller :)

• Gilla
  • Haha
Konra och 4 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Inte en chans i hela världen att du känner skillnad på ifall det är grillat på gasol eller kolgrill. Inte en enda kock gör det, inte du heller :)
Men det blir godare på kolgrillat, oavsett.

• Gilla
  • Haha
fisgris8 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Robert63 Robert63 skrev:
Om man bbq:ar så är det stor skillnad. Men om man grillar så är det marginellt.

Cheesen Cheesen skrev:
Om man bbq:ar så är det stor skillnad. Men om man grillar så är det marginellt.
Kan hålla med om att det är enklare att köra indirekt på en kol, men det är inte marginell skillnad mellan kol/gasol när du grillar, det är ingen skillnad alls. Ingen sätter den smaktesten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som ätare av både kol och gasolgrillat så nej det är ingen skillnad, allt är lika gott :)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Robert63 Robert63 skrev:
Kan hålla med om att det är enklare att köra indirekt på en kol, men det är inte marginell skillnad mellan kol/gasol när du grillar, det är ingen skillnad alls. Ingen sätter den smaktesten.
Det blir en annan rök när du bbq:ar på gasol blir det ingen rök alls utan rökspån.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det blir en annan rök när du bbq:ar på gasol blir det ingen rök alls utan rökspån.
Visst, men den sätter inte smak på det du grillar. Kan hålla med dig om att det luktar trevligt, men har inget med att göra hur maten kommer att smaka. Bifogar ett par länkar, säg till om du vill ha fler ifall du inte skulle bli övertygad. Du känner ingen skillnad på om det är grillat på kol eller gasol, inte proffsen heller.
https://www.transportarbetaren.se/kol-eller-gasol/
https://bbqlovers.se/hur-valjer-man-grill/
https://viivilla.se/tradgard/grill/gasol-eller-kol-vem-vinner-grillduellen/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Visst, men den sätter inte smak på det du grillar. Kan hålla med dig om att det luktar trevligt, men har inget med att göra hur maten kommer att smaka. Bifogar ett par länkar, säg till om du vill ha fler ifall du inte skulle bli övertygad. Du känner ingen skillnad på om det är grillat på kol eller gasol, inte proffsen heller.
[länk]
[länk]
[länk]
Det där var väl inga test på BBQ?

R
Cheesen Cheesen skrev:
Det är helt fel. Det som droppar ner från det som grillas förångas till rök i en gasolgrill precis som i en kol/brikett-grill. Kol/briketter ger i sig inte någon rök att tala om.

K Kane skrev:
Nej, men de flesta här pratar nog om vanlig svensk grillning. BBQ är inte så vanligt i Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Som sagt, de flesta här pratar nog om vanlig grillning. Och att där hävda att man kan känna skillnad på ifall köttet kommer från en kol eller gasolgrill är direkt felaktigt, det klarar ingen, inte ens proffsen. Sedan så går det alldeles utmärkt att köra bbq på en gasolgrill, men jag föredrar själv att göra det på kolgrillen, men det är en annan diskussion.

För att svara på frågan i trådstarten. Har två Weber gasol, och två Weber kol, en 47 och en 57:a. Skulle vilja påstå att gasolgrillarna går till 95% av tiden, beroende på att de är smidigast. Du värmer inte gärna den snabba lunchkorven på en kolgrill. Sedan kan jag i vissa lägen tycka att det kan finnas ett inslag av mys med att kolgrilla, och en annan fördel är att man hinner få i sig mer pilsner.

Fick en Muurikka i födelsedagspresent förra året, tror den också är 57, och har ni inte en sådan, löp och köp. Sjukt kul att laga mat på. (Givetvis en gasoldriven) Kom på att jag har en Weber kol till, en bärbar historia som jag aldrig använt, mer inskaffad som bra-att-ha. Min ena gasolgrill är från -07 och går fortfarande som tåget, t.o.m tändaren funkar. Har fått rengöra hålen i brännaren ett par gånger, thats it. Står ute året om, tricket är överdrag. Generellt tycker jag att Weber tappat i kvalitet de senare åren, har nyare Webrar som är sämre i skick än den från -07, trots samma levnadsöden :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.