F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
High end? Den känns ju sniken rakt igenom? Snäppet bättre än en Dacia. På nivå med Kia etc. Grannens splitternya XC60 känns ju verkligen premium i jämförelse.

Inget fel med snikbilar i sig, mer snikbilar som kostar 700k
I klass med KIA? Du är medveten om att Volvo internt pratar om KIA som premium? KIA är snäppet vassare än Skoda och Folkvagn, undantaget kan var ID7 som verkar ha lite mer premiumkänsla.
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Om inte användarna fick halverat förmånsvärde skulle försäljningen störtdyka.
Du menar att om de som tar privatleasing inte får halverat förmånsvärde (vilket de alltså inte får) så skulle försäljningen störtdyka?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Min är en 2014 D4 AWD automat med 30'mil. Du kanske ska kolla däcken och däcktrycket om du kör lugnt och ändå inte får ner förbrukningen.

Annars är nog din uppfattning om att köra lugnt skev? Fast korta sträckor drar upp förbrukningen.
Har den bara gått 30mil?
 
K Krille4 skrev:
Men det fanns ju enligt dig inga subventioner gällande internet. Känns som att du ändrar dig och hittar på lite allt eftersom du skriver en massa inlägg iden här diskussionen.

Tänk om du bara lagt några % av energin i den här diskussionen på att söka info om Enyaq innan du band dig att köra den ett antal år? Kanske t o m väntat tills den fanns att provköra innan du valde bilen?😀

/Krille
Nja tveksamt. Älskar ju tjänstebil, svårt att kliva ur det när man vant sig
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att om de som tar privatleasing inte får halverat förmånsvärde (vilket de alltså inte får) så skulle försäljningen störtdyka?
Han menar nog att 80% säljs som företagsleasing där förmånsvärdet påverkar. Privatmarknaden för elbilar är död, så död att jag funderar på att köpa en för det går att få riktigt bra priser.
 
F fsn skrev:
Alla vet att låg temperaturs begränsning av batteriets kapacitet är extremt mycket större i början. Sen är batteriets självgenererade värme till hjälp. Men just Folkvagn är väl kända för att vara bland de sämre på förlusteffekter.
Ok märker ingen skillnad alls mot ett år sen
 
F fsn skrev:
Vilket pinsamt fattigt svar. Gå för en amerikansk EX90.
Har inte suttit i Ev90. Men alla andra Kior jag suttit i känns väldigt budget. Sen är den ful som stryk i min mening. Hade jag varit tvingad att välja el hade den dock legat bäst till pga storlek.

Hade den gått 100 mil på en laddning på vintern hade den ev kunnat tävla mot fossilt
 
F fsn skrev:
I klass med KIA? Du är medveten om att Volvo internt pratar om KIA som premium? KIA är snäppet vassare än Skoda och Folkvagn, undantaget kan var ID7 som verkar ha lite mer premiumkänsla.
Ok. Alla kior jag suttit i har känts stötiga och billiga
 
F fsn skrev:
Alla vet att låg temperaturs begränsning av batteriets kapacitet är extremt mycket större i början. Sen är batteriets självgenererade värme till hjälp. Men just Folkvagn är väl kända för att vara bland de sämre på förlusteffekter.
Vet du hur mycket större luftmotståndet är i 130km/h i -20 vs +20?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att om de som tar privatleasing inte får halverat förmånsvärde (vilket de alltså inte får) så skulle försäljningen störtdyka?
Ja eftersom de flesta går som förmån/tjänstebil. Bara 30% av leasing är elbilar
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nja tveksamt. Älskar ju tjänstebil, svårt att kliva ur det när man vant sig
Du läste inte ens det jag skrev innan du svarade på något helt annat 😅

Ja - du verkar ju jättenöjd med din tjänstebil som du varken provkörde eller sökte någon info om innan köpet....

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej men begagnatmarknaden påverkas givetvis om dieselpriser vid försäljningstillfället är 14 kr eller 27 kr
Ja fast du drog ju igång diskussionen kring köp av en ny bil? Begagnatmarknaden var jag väl ganska tydlig med att den påverkas till viss del av dieselpriset.

Du har så mycket brasor att hålla vid liv att du tappar vad du igentligen diskuterade. Betvivlar inte du skulle kunna tillföra sakliga argument till diskussionerna men nu blir det ju bara världsmästarfasoner och allmän arrogans.

Att ID4/Enyaq har en ganska rutten drivlina är nog fastställt vid ett par tillfällen i den här tråden men man har nu i och med uppgradering av denna fått ordning på bilarna som säljs idag. Dom kunder som handlade från start fick ju vara lite av försökskaniner vilket jag tycker är ganska ruttet av VAG-koncernen. Det fanns elbilar från samma tid som inte har dom problemen.

Att elbilar har begränsningar när det kommer till räckvidd är nog också fastslaget, dom har dock andra väsentliga fördelar och jag skulle inte trots frekventa resor till fjällen anse att det är ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du läste inte ens det jag skrev innan du svarade på något helt annat 😅

Ja - du verkar ju jättenöjd med din tjänstebil som du varken provkörde eller sökte någon info om innan köpet....

/Krille
Det andra var mest trams så onödigt att svara på.

Jo jag provkörde och tänkte väl att jag vänjer mig.

Alla nya bilar jag tagit ut i 15 år har varit en uppgradering mot föregående fram tills nu. Men försökte intala mig själv att det löser sig nog.

Har man väl vant sig vid tjänstebil med betalt drivmedel, underhåll, självrisker, tvättar etc är det en hemsk tanke att återgå till att äga
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det andra var mest trams så onödigt att svara på.

Jo jag provkörde och tänkte väl att jag vänjer mig.

Alla nya bilar jag tagit ut i 15 år har varit en uppgradering mot föregående fram tills nu. Men försökte intala mig själv att det löser sig nog.

Har man väl vant sig vid tjänstebil med betalt drivmedel, underhåll, självrisker, tvättar etc är det en hemsk tanke att återgå till att äga
Precis - fakta som motbevisar det du gissar är naturligtvis trams.

Hur skulle t ex ett val tjänstebil kunna gå fel med den inställning?😉

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.