152 288 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 775 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 775 inlägg
I klass med KIA? Du är medveten om att Volvo internt pratar om KIA som premium? KIA är snäppet vassare än Skoda och Folkvagn, undantaget kan var ID7 som verkar ha lite mer premiumkänsla.Kentvirulent skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Nja tveksamt. Älskar ju tjänstebil, svårt att kliva ur det när man vant sigK Krille4 skrev:Men det fanns ju enligt dig inga subventioner gällande internet. Känns som att du ändrar dig och hittar på lite allt eftersom du skriver en massa inlägg iden här diskussionen.
Tänk om du bara lagt några % av energin i den här diskussionen på att söka info om Enyaq innan du band dig att köra den ett antal år? Kanske t o m väntat tills den fanns att provköra innan du valde bilen?😀
/Krille
Han menar nog att 80% säljs som företagsleasing där förmånsvärdet påverkar. Privatmarknaden för elbilar är död, så död att jag funderar på att köpa en för det går att få riktigt bra priser.Fairlane skrev:
Har inte suttit i Ev90. Men alla andra Kior jag suttit i känns väldigt budget. Sen är den ful som stryk i min mening. Hade jag varit tvingad att välja el hade den dock legat bäst till pga storlek.F fsn skrev:
Hade den gått 100 mil på en laddning på vintern hade den ev kunnat tävla mot fossilt
Vet du hur mycket större luftmotståndet är i 130km/h i -20 vs +20?F fsn skrev:
Inte jättestor skillnad i den hastigheten om detta stämmer:P PHPersson skrev:
https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-paverkar-temperatur-och-hastighet-rackvidden/
Ja fast du drog ju igång diskussionen kring köp av en ny bil? Begagnatmarknaden var jag väl ganska tydlig med att den påverkas till viss del av dieselpriset.Kentvirulent skrev:
Du har så mycket brasor att hålla vid liv att du tappar vad du igentligen diskuterade. Betvivlar inte du skulle kunna tillföra sakliga argument till diskussionerna men nu blir det ju bara världsmästarfasoner och allmän arrogans.
Att ID4/Enyaq har en ganska rutten drivlina är nog fastställt vid ett par tillfällen i den här tråden men man har nu i och med uppgradering av denna fått ordning på bilarna som säljs idag. Dom kunder som handlade från start fick ju vara lite av försökskaniner vilket jag tycker är ganska ruttet av VAG-koncernen. Det fanns elbilar från samma tid som inte har dom problemen.
Att elbilar har begränsningar när det kommer till räckvidd är nog också fastslaget, dom har dock andra väsentliga fördelar och jag skulle inte trots frekventa resor till fjällen anse att det är ett problem i praktiken.
Det andra var mest trams så onödigt att svara på.K Krille4 skrev:
Jo jag provkörde och tänkte väl att jag vänjer mig.
Alla nya bilar jag tagit ut i 15 år har varit en uppgradering mot föregående fram tills nu. Men försökte intala mig själv att det löser sig nog.
Har man väl vant sig vid tjänstebil med betalt drivmedel, underhåll, självrisker, tvättar etc är det en hemsk tanke att återgå till att äga
Precis - fakta som motbevisar det du gissar är naturligtvis trams.Kentvirulent skrev:Det andra var mest trams så onödigt att svara på.
Jo jag provkörde och tänkte väl att jag vänjer mig.
Alla nya bilar jag tagit ut i 15 år har varit en uppgradering mot föregående fram tills nu. Men försökte intala mig själv att det löser sig nog.
Har man väl vant sig vid tjänstebil med betalt drivmedel, underhåll, självrisker, tvättar etc är det en hemsk tanke att återgå till att äga
Hur skulle t ex ett val tjänstebil kunna gå fel med den inställning?😉
/Krille