returen returen skrev:
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
 
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
returen
M Mikael Karlsson4999 skrev:
För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr stora delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
de slipper ju tänka själva vilket de iofs kanske ändå inte kan.
nått fel är det för runt parkerar de alltid i handikaprutorna
 
K
T TommyC skrev:
FAKTA

Kollaps för elbilsförsäljningen i EU​


Elbilsförsäljningen i EU har tvärnitat, enligt nybilsregistreringar sammanställda av branschorganisationen ACEA. Andelen batteridrivna elbilar i augusti var enligt ACEA nere på 14,4 procent av nybilsregistreringarna. För ett år sedan var andelen 21 procent.

Totalt uppgick antalet nyregistrerade elbilar i EU till 92 627 bilar i augusti, en nedgång med 44 procent mot ett år tidigare.

Särskilt tydlig är elbilarnas motvind i Tyskland, där nedgången i augusti var 69 procent. Men även Frankrike hade en stor nedgång på 33 procent.

Under årets första åtta månader nyregistrerades 902 011 elbilar i EU – 12,6 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar.

Texten ovan är citat från [länk]

Tror ni att EU kommer att sänka bilindustrin i Europa helt eller? Det är nog risk för att det redan är för sent att backa.
Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera maknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.

Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.

Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?

Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
För att jag är bekväm. Har man vant sig vid tjänstebil där man i princip aldrig behöver tänka på någonting så är det som sagt otroligt segt att gå tillbaka till att hålla på och äga privat.

Sen är det klart att det är en ekonomisk aspekt. Mina egna skattepengar används för att göra elbilen hälften så dyr som den egentligen är. Pga av alla subventioner betalad jag netto-netto 1500 kr i månaden för Enyaqen som jag kör 3000 mil per år.

Utan subventionen hade jag övergett tjänstebilen men som sagt behöver bara hålla ut i 1,5 år till.
Ja, du skrev ju att den kostade dig 1/7, men är det en tjänstebil så ska du ju inte köra omkring med den privat, det ska du ju göra med din privata bil. Så resan till Kolmården med privat bil kan du ju göra med valfri bil...
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
M Mikael Karlsson4999 skrev:
För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr stora delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
Men varför förlöjligar du dig själv genom att skriva påhittade argument om att teslas navigator styr stora delar av tesla-ägares liv? Det finns saker att diskutera kring elbilar som är relevanta, men det här är ju bara trams.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
returen
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför skulle jag inte köra privat med tjänstebilen? Vet du ens hur en tjänstebil fungerar?
Jag fick för mig att det är en förmånsbil och inte en tjänstebil?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför skulle jag inte köra privat med tjänstebilen? Vet du ens hur en tjänstebil fungerar?
Resan till Kolmården var kanske en av de 10 privata resorna man får göra om året med en tjänstebil innan den anses vara en förmånsbil?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag avstår bara sånt som är direkt dåligt.
Likafullt har du nu en personbil som har svårt att rymma familjen och som inte tar dej tur och retur till Kolmården utan besvär.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera naknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.

Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.

Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?

Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.

/Krille
Håller med. Tror Europas bilindustri står inför ett blodbad. Sen tycker jag de är lika illa att stötta diktatur i Kina som diktatur i arabvärlden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Resan till Kolmården var kanske en av de 10 privata resorna man får göra om året med en tjänstebil innan den anses vara en förmånsbil?
Troligtvis, sannolikt åker Kent max tio resor och max 100 mil privat med tjänstebilen eftersom han bor i huvudstaden och sannolikt har tillgång till fungerande skattesubventionerad kollektivtrafik med månadskort.

Vi andra som inte bor så får ju anpassa resorna till vad som är praktiskt möjligt och rimligt privatekonomiskt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera naknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.

Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.

Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?

Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.

/Krille
Tror största problemet för europeiska tillverkare var man tvekade för länge, försökte bygga plattformar som klarar både fossilt och el på samma platta osv. Problemet är att det alltid blir en kompromiss.

BMW verkar ha lyckats hyfsat med detta men är ju bara kolla på I5ans motorhuv så kan man börja fundera kring hur fan man tänkte, fanns det inget bättre sätt att nyttja den.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Resan till Kolmården var kanske en av de 10 privata resorna man får göra om året med en tjänstebil innan den anses vara en förmånsbil?
Nej så fungerar det inte. Har du en tjänstebil du inte får använda privat får du ingen förmånsbeskattning. Får du det kan du använda den obegränsat privat
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej så fungerar det inte. Har du en tjänstebil du inte får använda privat får du ingen förmånsbeskattning. Får du det kan du använda den obegränsat privat
Fel
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Kör du mer än tillåtet privat med tjänstebilen förvandlas den till en förmånsbil och du förmånsbeskattas.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.