152 491 läst · 3 079 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.returen skrev:
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
Redigerat:
de slipper ju tänka själva vilket de iofs kanske ändå inte kan.M Mikael Karlsson4999 skrev:För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr stora delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
nått fel är det för runt parkerar de alltid i handikaprutorna
Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera maknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.T TommyC skrev:FAKTA
Kollaps för elbilsförsäljningen i EU
Elbilsförsäljningen i EU har tvärnitat, enligt nybilsregistreringar sammanställda av branschorganisationen ACEA. Andelen batteridrivna elbilar i augusti var enligt ACEA nere på 14,4 procent av nybilsregistreringarna. För ett år sedan var andelen 21 procent.
Totalt uppgick antalet nyregistrerade elbilar i EU till 92 627 bilar i augusti, en nedgång med 44 procent mot ett år tidigare.
Särskilt tydlig är elbilarnas motvind i Tyskland, där nedgången i augusti var 69 procent. Men även Frankrike hade en stor nedgång på 33 procent.
Under årets första åtta månader nyregistrerades 902 011 elbilar i EU – 12,6 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar.
Texten ovan är citat från [länk]
Tror ni att EU kommer att sänka bilindustrin i Europa helt eller? Det är nog risk för att det redan är för sent att backa.
Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.
Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?
Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.
/Krille
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Ja, du skrev ju att den kostade dig 1/7, men är det en tjänstebil så ska du ju inte köra omkring med den privat, det ska du ju göra med din privata bil. Så resan till Kolmården med privat bil kan du ju göra med valfri bil...Kentvirulent skrev:För att jag är bekväm. Har man vant sig vid tjänstebil där man i princip aldrig behöver tänka på någonting så är det som sagt otroligt segt att gå tillbaka till att hålla på och äga privat.
Sen är det klart att det är en ekonomisk aspekt. Mina egna skattepengar används för att göra elbilen hälften så dyr som den egentligen är. Pga av alla subventioner betalad jag netto-netto 1500 kr i månaden för Enyaqen som jag kör 3000 mil per år.
Utan subventionen hade jag övergett tjänstebilen men som sagt behöver bara hålla ut i 1,5 år till.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Men varför förlöjligar du dig själv genom att skriva påhittade argument om att teslas navigator styr stora delar av tesla-ägares liv? Det finns saker att diskutera kring elbilar som är relevanta, men det här är ju bara trams.M Mikael Karlsson4999 skrev:För många är ju bilen först och främst ett frihetsinstrument men många andra verkar inte ha något emot att bli ledda i koppel som vilken lydig hund som helst.
Tänker i första hand på alla dessa Teslaägare som entusiastiskt accepterar datorns förslag till tider och rastplatser(typ ICA maxi, donken parkeringen) som styr stora delar av deras tillvaro, och dessutom är nöjda och promoverar den livsstilen som överlägsen, något gott och framåtskridande, fascinerande.....
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Håller med. Tror Europas bilindustri står inför ett blodbad. Sen tycker jag de är lika illa att stötta diktatur i Kina som diktatur i arabvärlden.K Krille4 skrev:Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera naknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.
Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.
Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?
Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.
/Krille
Troligtvis, sannolikt åker Kent max tio resor och max 100 mil privat med tjänstebilen eftersom han bor i huvudstaden och sannolikt har tillgång till fungerande skattesubventionerad kollektivtrafik med månadskort.JanneJanne123 skrev:
Vi andra som inte bor så får ju anpassa resorna till vad som är praktiskt möjligt och rimligt privatekonomiskt.
Tror största problemet för europeiska tillverkare var man tvekade för länge, försökte bygga plattformar som klarar både fossilt och el på samma platta osv. Problemet är att det alltid blir en kompromiss.K Krille4 skrev:Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera naknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.
Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.
Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?
Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.
/Krille
BMW verkar ha lyckats hyfsat med detta men är ju bara kolla på I5ans motorhuv så kan man börja fundera kring hur fan man tänkte, fanns det inget bättre sätt att nyttja den.
Nej så fungerar det inte. Har du en tjänstebil du inte får använda privat får du ingen förmånsbeskattning. Får du det kan du använda den obegränsat privatJanneJanne123 skrev: