168 092 läst · 3 276 svar
168k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Han har skrivit att han tar bilen till jobbet från förorten till city.F fribygg skrev:Troligtvis, sannolikt åker Kent max tio resor och max 100 mil privat med tjänstebilen eftersom han bor i huvudstaden och sannolikt har tillgång till fungerande skattesubventionerad kollektivtrafik med månadskort.
Vi andra som inte bor så får ju anpassa resorna till vad som är praktiskt möjligt och rimligt privatekonomiskt.
Jag tror inte alls på den matematiska modellen, dels med tanke på hur mycket tyngre luft är när det är -20 skulle jag säga att det är omöjligt.P Pin skrev:
Men också för att enligt den, om en viss bil går 30mil i 140km/h +20grader. Så skall samma bil gå 25 mil i -20grader. Aldrig i livet skulle jag säga.
Kan bara hålla med till 100%K Krille4 skrev:Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera maknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.
Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.
Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?
Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.
/Krille
Ja - Europa hade chans att minska beroendet av både Kina och oljediktaturer.E erik_83 skrev:
Istället ser vi nu ut att vara beroende av dem båda under en lång tid framöver. T o m Trump förstår hotet från Kina men i Europa skrattar många skadeglada åt fiaskon när det gäller t ex batterier och elbilar.
/Krille
Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.P PHPersson skrev:
Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?
Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.
Så blir det med bensin / diesel eftersom verkningsgraden ökar vid ökad belastning. Tex ökar förbrukningen med släpkärra betydligt mer i % med en elbil eftersom de är så mycket mer effektiva än fossilbilar.P Pin skrev:Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.
Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?
Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.
Fast det står matematisk modell i texten (baserat på mätdata).P Pin skrev:Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.
Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?
Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.