JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej så fungerar det inte. Har du en tjänstebil du inte får använda privat får du ingen förmånsbeskattning. Får du det kan du använda den obegränsat privat
Tror du ska googla det där.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Troligtvis, sannolikt åker Kent max tio resor och max 100 mil privat med tjänstebilen eftersom han bor i huvudstaden och sannolikt har tillgång till fungerande skattesubventionerad kollektivtrafik med månadskort.

Vi andra som inte bor så får ju anpassa resorna till vad som är praktiskt möjligt och rimligt privatekonomiskt.
Han har skrivit att han tar bilen till jobbet från förorten till city.
 
P Pin skrev:
Kör du mer än tillåtet privat med tjänstebilen förvandlas den till en förmånsbil och du förmånsbeskattas.
P Pin skrev:
[länk]

På direkt fråga var svaret att det är tjänstebil
Ok. Det är med den definitionen en förmånsbil
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Likafullt har du nu en personbil som har svårt att rymma familjen och som inte tar dej tur och retur till Kolmården utan besvär.
Ja jag var naiv och insåg inte hur begränsad elbilen är ffa på vintern
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte jättestor skillnad i den hastigheten om detta stämmer:
[länk]
Jag tror inte alls på den matematiska modellen, dels med tanke på hur mycket tyngre luft är när det är -20 skulle jag säga att det är omöjligt.
Men också för att enligt den, om en viss bil går 30mil i 140km/h +20grader. Så skall samma bil gå 25 mil i -20grader. Aldrig i livet skulle jag säga.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att backa till fossilbilar innebär "döden" för europeisk bilindustri och Kina kommer tillsammans med Tesla att helt dominera maknaden på några års sikt. Så då får man välja att köpa elbil av en galen Musk med storhetsvansinne eller stödja en kommunistisk diktatur som gärna samarbetar med t ex Putin.

Problemet är inte att europeisk bilindustri satsat på elbilar. Problemet är att de satsat för sent och att elbilarna både är för dyra och har för dålig räckvidd. Var sugen på en e-tron 50/55 för ett par år sedan men de har ju pinsamt dålig räckvidd i praktiken (ja - jag kollade det innan jag köpte...) Speciellt i relation till prislappen.

Tror nu att många gärna skulle välja t ex en q6 eller a6 e-tron som tjänstebil istället för Tesla Model Y. Problemet är bara att de är 200-300 kkr för dyra jämfört med Tesla. Förstår inte hur Audi tror att en A6 eller Q6 med quattro för närmare 1 mkr ska kunna bli en succé?

Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.

/Krille
Kan bara hålla med till 100%
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K
E erik_83 skrev:
Håller med. Tror Europas bilindustri står inför ett blodbad. Sen tycker jag de är lika illa att stötta diktatur i Kina som diktatur i ararabvärlden.
Ja - Europa hade chans att minska beroendet av både Kina och oljediktaturer.

Istället ser vi nu ut att vara beroende av dem båda under en lång tid framöver. T o m Trump förstår hotet från Kina men i Europa skrattar många skadeglada åt fiaskon när det gäller t ex batterier och elbilar.

/Krille
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror inte alls på den matematiska modellen, dels med tanke på hur mycket tyngre luft är när det är -20 skulle jag säga att det är omöjligt.
Men också för att enligt den, om en viss bil går 30mil i 140km/h +20grader. Så skall samma bil gå 25 mil i -20grader. Aldrig i livet skulle jag säga.
Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.

Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?

Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja jag var naiv och insåg inte hur begränsad elbilen är ffa på vintern
Du kan väl skaffa en ordentlig dieselbil privat som bättre motsvarar de privata önskemålen?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tror du ska googla det där.
Tror inte man ska uppmana folk att googla enl forumreglerna
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Pin skrev:
Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.

Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?

Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.
Så blir det med bensin / diesel eftersom verkningsgraden ökar vid ökad belastning. Tex ökar förbrukningen med släpkärra betydligt mer i % med en elbil eftersom de är så mycket mer effektiva än fossilbilar.
 
P Pin skrev:
Uppfattar det som att det inte är en matematisk modell utan praktiska mätvärden.

Hur ser den matematiska modellen ut map temperatur och luftmotstånd?

Nu har jag ingen elbil men skulle säga att det inte skiljer så mycket för min förbrukning i olika temperaturer (utom korta körningar vintertid förstås), men så är den ständigt relativt hög.
Fast det står matematisk modell i texten (baserat på mätdata).
 
1400 inlägg och ändå ingen som berört TS fråga
 
JanneJanne123
returen returen skrev:
1400 inlägg och ändå ingen som berört TS fråga
Och du av alla kastar första stenen? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och du av alla kastar första stenen? 😂
iom att bateribilssekten kringgår den så ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.