Rabbithole Rabbithole skrev:
Passat, Superb, A5, Formentor och BMW 530e tror jag har 20-25kWh batteri så drygt 10 mil räckvidd på el och snabbladdning. Säkert några fler modeller
Får lägga till Mercorna, få andra har CCS. Dessutom kan man få Mercan som dieselhybrid
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det börjar ju finnas lite intressanta begagnade elbilar för runt 200k. Vilka är mest intressanta där? Jag tyckte Opel Mokka verkade passa våra krav men den verkar bara ha enfasladdning så det känns ju inte så bra när man använder el för uppvärmning hemma.
Mokka är en okej bil, lite liutet bagage tycker jag. Där är Peugeot e2008 lite bättre

Mokka finns med 11kW 3-fas laddare som tillval.
e-Niro är en bättre bil, men ligger lite högre i pris, sen Tesla Model 3
 
P PHPersson skrev:
Får lägga till Mercorna, få andra har CCS. Dessutom kan man få Mercan som dieselhybrid
Är inte det bara e-class? eller har dom fixat till en bra c-klass kombi phev?
 
S sprucetwig skrev:
Det börjar ju finnas lite intressanta begagnade elbilar för runt 200k. Vilka är mest intressanta där? Jag tyckte Opel Mokka verkade passa våra krav men den verkar bara ha enfasladdning så det känns ju inte så bra när man använder el för uppvärmning hemma.
Vi hade en dylik som lånebil och den var sjukt trång och besvärligt att ta sig in och ut ur. B-stolpen satt för långt fram och trösklarna alldeles för breda.
 
P PHPersson skrev:
Har den bara gått 30mil?
Tror du missade mitt ' som jag använder som allmänt känd beteckning för tusen. Så drygt 30000mil har den gått. Funkar prima
 
P PHPersson skrev:
Absolut! För att inte tala om luftfuktigheten
Och även lufttrycket påverkar.

Det verkar som att luftens densitet ökar med storleksordningen 10% från varmt till kallt väder i svenska förhållanden.
 
P Pin skrev:
Och även lufttrycket påverkar.

Det verkar som att luftens densitet ökar med storleksordningen 10% från varmt till kallt väder i svenska förhållanden.
130km/h +20 mot -10 skiljer det 11% i luftmotstånd. Men det är ju typ 5% högre rullmotstånd också
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Mokka är en okej bil, lite liutet bagage tycker jag. Där är Peugeot e2008 lite bättre

Mokka finns med 11kW 3-fas laddare som tillval.
e-Niro är en bättre bil, men ligger lite högre i pris, sen Tesla Model 3
Då blir det ännu krångligare att leta. Känns inte som bilhandlarna skriver ut det tillvalet i annonserna. e2008 är också intressant, Citroën C4 borde vara ungefär samma modell?

Ja Kia känns ju som det bästa valet men de blir nog lite för dyrt. Tesla m3 kommer de ut en del annonser men de har ju gått ganska långt, men det kanske man inte ska vara så rädd för.
S Styrman_jansson skrev:
Vi hade en dylik som lånebil och den var sjukt trång och besvärligt att ta sig in och ut ur. B-stolpen satt för långt fram och trösklarna alldeles för breda.
Tanken är att byta ut vår andrabil, en Fiat 500, så även om den är trång blir det nog ett steg upp 😂
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
130km/h +20 mot -10 skiljer det 11% i luftmotstånd. Men det är ju typ 5% högre rullmotstånd också
vilka faktorer bidrar till ökningen av rullmotståndet? Menar du att det är snö på vägen? Eller att däcktrycket minskar med minskande temperatur (detta kan och bör man ju kompensera för på vintern)?

De flesta byter hjul så det är andra fälgar och däck där fälgarna har större profil och mindre bredd och däcken är skapade för låga temperaturer.

Menar du 5% med eller utan dessa förändringar?
 
A
Rabbithole Rabbithole skrev:
130km/h +20 mot -10 skiljer det 11% i luftmotstånd. Men det är ju typ 5% högre rullmotstånd också
Har du antagit att endast densiteten ändras med temperaturen, eller även tagit hänsyn till att Cd påverkas?
 
P Pin skrev:
vilka faktorer bidrar till ökningen av rullmotståndet? Menar du att det är snö på vägen? Eller att däcktrycket minskar med minskande temperatur (detta kan och bör man ju kompensera för på vintern)?

De flesta byter hjul så det är andra fälgar och däck där fälgarna har större profil och mindre bredd och däcken är skapade för låga temperaturer.

Menar du 5% med eller utan dessa förändringar?
5% som en generell tumregel. Gummit blir stelare när det är kallt och det uppstår mer deformationsförluster.

Skiljer ju en del med mönstret och däckval också. Det finns vinterdäck med lågt rullmotstånd
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Är inte det bara e-class? eller har dom fixat till en bra c-klass kombi phev?
Även c-klass men osäker på bensin/diesel där. Glc kan ju vara ett alternativ också, har ”länge” haft bra räckvidd.
 
A Alexander HB skrev:
Har du antagit att endast densiteten ändras med temperaturen, eller även tagit hänsyn till att Cd påverkas?
Inte Cd. Det är så beroende på utformning så det går inte att säga generellt. Man skulle kunna mäta ett urval av bilar och hitta nån tumregel
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tror du missade mitt ' som jag använder som allmänt känd beteckning för tusen. Så drygt 30000mil har den gått. Funkar prima
Ah, får skylla på synen ;). Ja men det kanske är fel på vår bil med tanken på att Audin låg på 0,55.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.