Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är bara ynkliga 20% av nyregistreringarna. Utan all lobbyerikg hade det varit som jag säger
Ok, enstaka entusiaster är alltså 20%. Vad krävs för att det ska räknas mer?

Ungefär 13500 av ungefär 42500 nyregistrerade privatbilar är elbilar. Det är såklart bara för enstaka entusiaster?
Det kan ju inte gärna bero på förmånsvärdet.

Så, vi väntar fortfarande på din statistik, inte bara killgissningar. Väntar vi förgäves?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja, minus då för att den är ful och bara orkar 25-40 mil :)

Men den enda elbil som är seriöst intressant
”Med ultrasnabb laddning från 10% till 80% på ned till 24 minuter..”
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O
Wow! Tänk om man ska köpa en elbil 2024 och googlar fram den här tråden. Så kommer man till en tråd som är så lik en julafton där morbrodern fått i sig lite för mycket alkohol och nu sitter och spyr ut hur dåligt allt är..

En moderator skulle behöva gå igenom den här tråden och städa ordentligt, för jag hittar knappt något inlägg (ink detta) som faktiskt beskriver vilken elbil man ska köpa.
 
  • Gilla
OskarJ och 7 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad priset var när du köpte bilen är väl helt irrelevant?
Vad som styr begagnatpriset nu är tillgången. Dom som ska kriga om bättre begagnade bilar med ren fossilmotor verkar inte bli färre men färre bilar tillförs marknaden. Som grädde på moset har man sänkt dieselpriset 10kr/L vilket gör det än mer attraktivt och dessutom har nybilspriserna stigit enormt mycket.
Självklart är det relevant. Förstår du inte det är det inte värt att diskutera
 
Unikt namn
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har inget emot att betala priset det verkligen kostar.
Och ändå valde du en bidragselspis istället för den där dieselskorven du egentligen ville ha?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och ändå valde du en bidragselspis istället för den där dieselskorven du egentligen ville ha?
så länge det inte finns subventioner inblandade som jag skrev. Läsa hela inlägget nästa gång
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag förstår diffen mellan nominellt och realt bättre än de flesta. Men även med 25% inflation i åtanke fick jag en liten slant mer realt för en bil jag kört 4 år.

Handlarna jag pratade med budade över varandra som galningar. Diesel är ”stekhett” enligt dem
Hela begagnatmarknaden har varit helsjuk ett tag, inte bara diesel.
Jag har sålt en bensinare och köpt en bensinare 2024 och priserna har varit helt uppåt väggarna på båda.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Självklart är det relevant. Förstår du inte det är det inte värt att diskutera
Som trådens elite killgissare får du gärna upplysa mig på vilket sätt dieselpriset vid pump hade nämnvärd påverkar på nybilspriset av en dieselbil för 4-5 år sen?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ingen av trådens alla elbilsfantaster som kan motivera hur man ska få halva Sveriges befolkning att börja köra elbil? De som bor i lägenheter?
Jag tror de flesta av oss elbilsfantaster inte bryr oss särskilt mycket om att motivera andra att börja köra elbil. Vi svarar möjligen på frågor när sådana dyker upp. Jag brukar avråda lägenhetsboende från elbil om föreningen/hyresvärden inte redan ordnat laddplatser.

Men för att ändå bidra till debatten:
Själv har jag två bilar, en elbil och en diesel. De är jämförbara storleksmässigt. På pappret är dieseln den bättre bilen, med mycket högre utrustningsnivå. Trots det gick elbilen 2500mil förra året, medan dieseln gick 400.

För drivlinan gör att elbilen ändå är den bättre bilen. Även på vintern. Den enda nackdelen är kortare räckvidd. Men räckvidden kan vi hantera. Våra två årliga längre fjällresor bjuder inte på något nämnvärt krångel. Man ska undvika stockholmarnas stugbytardagar, bara, men det gjorde vi redan innan elbilen.

Två vuxna och tre barn i en id4:a med takbox.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har inget emot att betala priset det verkligen kostar. Bara att jag ska budas emot med mina egna skattepengar.

Att man måste subventionera så mkt för att någon ska köpa tyder på att det är ganska kasst med elbil i folks sinnen
Det är ju inga stora subventioner på elbilar längre sedan elbilpremien togs bort. Att sedan något skulle behöva vara kasst bara för att det subventioneras är ju inte nödvändigtvis sant utan det är ju bara ett incitament för att människor ska göra val i linje med vad samhället vill i stort. Ibland kan en teknik vara väldigt bra men helt enkel bara var för dyr.

Jag upplever inte att människor generellt tycker elbilar är kasst, bara att de fungerar annorlunda. Vi är många på jobbet som har förmånsbilar och samtliga har valt el varav flera reser en hel del. De flesta hade en invänjningsperiod med lite synpunkter/gnäll i början men det är helt borta. Samtliga kör ABRP och har lärt sig sin bils egenskaper i olika förutsättningar och tycker överlag att det fungerar bättre att köra på el än de fossilare de hade innan. Flera har gett uttryck för att det aldrig kommer bli en fossilbil igen.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Som trådens elite killgissare får du gärna upplysa mig på vilket sätt dieselpriset vid pump hade nämnvärd påverkar på nybilspriset av en dieselbil för 4-5 år sen?
Priser på bilen påverkas av aktuellt dieselpris vid köptillfället givetvis.
 
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ner till Kolmården. Ingen laddning där. 20% kvar. Stopp på stora Circle K vid motorvägen hem. 10 laddare men ändå 1 timmes väntetid.

Var Jättekul att sitta där i nästan 2 timmar med griniga småbarn..
Vi har också en Skoda Enyaq iV 80x, körde fram och tillbaka till Kolmården i somras (från Järfälla). Minns jag rätt så hade vi inte behov av att ladda för vår ToR resa. Kör inte 80 km/h på motorvägen, oftast runt 110-120 km/h.
Men det är klart, körde du till Kolmården nu när det är minusgrader så behövs det sannolikt laddas minst en kort stund för att ta sig fram och tillbaka från Stockholm.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju inga stora subventioner på elbilar längre sedan elbilpremien togs bort. Att sedan något skulle behöva vara kasst bara för att det subventioneras är ju inte nödvändigtvis sant utan det är ju bara ett incitament för att människor ska göra val i linje med vad samhället vill i stort. Ibland kan en teknik vara väldigt bra men helt enkel bara var för dyr.

Jag upplever inte att människor generellt tycker elbilar är kasst, bara att de fungerar annorlunda. Vi är många på jobbet som har förmånsbilar och samtliga har valt el varav flera reser en hel del. De flesta hade en invänjningsperiod med lite synpunkter/gnäll i början men det är helt borta. Samtliga kör ABRP och har lärt sig sin bils egenskaper i olika förutsättningar och tycker överlag att det fungerar bättre att köra på el än de fossilare de hade innan. Flera har gett uttryck för att det aldrig kommer bli en fossilbil igen.
Mycket av problemen är till följd av att det är en uppkommande teknikform som inte är fullt implementerad i samhället. Snabbladdare, destinationsladddare och elbilarnas batteriprestanda utvecklas fortfarande ganska snabbt.

Nyare bilar laddar snabbare, även utan planering och förvärmning så man kommer om några år sluta behöva bry sig om laddplanering.

Men nu har "laddkrisen" utvecklat system som ABRP och Chargefinder som är otroligt bra. Finns det något liknande Chargefinder för bensin?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Priser på bilen påverkas av aktuellt dieselpris vid köptillfället givetvis.
Du menar alltså på fullaste allvar att biltillverkarna anpassar sitt listpris efter aktuellt dieselpriset vid pump Sverige?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Vi har också en Skoda Enyaq iV 80x, körde fram och tillbaka till Kolmården i somras (från Järfälla). Minns jag rätt så hade vi inte behov av att ladda för vår ToR resa. Kör inte 80 km/h på motorvägen, oftast runt 110-120 km/h.
Men det är klart, körde du till Kolmården nu när det är minusgrader så behövs det sannolikt laddas minst en kort stund för att ta sig fram och tillbaka från Stockholm.
Vi bor norr om Sthlm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.