152 104 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
Ok, enstaka entusiaster är alltså 20%. Vad krävs för att det ska räknas mer?Kentvirulent skrev:
Ungefär 13500 av ungefär 42500 nyregistrerade privatbilar är elbilar. Det är såklart bara för enstaka entusiaster?
Det kan ju inte gärna bero på förmånsvärdet.
Så, vi väntar fortfarande på din statistik, inte bara killgissningar. Väntar vi förgäves?
Wow! Tänk om man ska köpa en elbil 2024 och googlar fram den här tråden. Så kommer man till en tråd som är så lik en julafton där morbrodern fått i sig lite för mycket alkohol och nu sitter och spyr ut hur dåligt allt är..
En moderator skulle behöva gå igenom den här tråden och städa ordentligt, för jag hittar knappt något inlägg (ink detta) som faktiskt beskriver vilken elbil man ska köpa.
En moderator skulle behöva gå igenom den här tråden och städa ordentligt, för jag hittar knappt något inlägg (ink detta) som faktiskt beskriver vilken elbil man ska köpa.
Självklart är det relevant. Förstår du inte det är det inte värt att diskuteraL Liljeros skrev:Vad priset var när du köpte bilen är väl helt irrelevant?
Vad som styr begagnatpriset nu är tillgången. Dom som ska kriga om bättre begagnade bilar med ren fossilmotor verkar inte bli färre men färre bilar tillförs marknaden. Som grädde på moset har man sänkt dieselpriset 10kr/L vilket gör det än mer attraktivt och dessutom har nybilspriserna stigit enormt mycket.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Hela begagnatmarknaden har varit helsjuk ett tag, inte bara diesel.Kentvirulent skrev:
Jag har sålt en bensinare och köpt en bensinare 2024 och priserna har varit helt uppåt väggarna på båda.
Jag tror de flesta av oss elbilsfantaster inte bryr oss särskilt mycket om att motivera andra att börja köra elbil. Vi svarar möjligen på frågor när sådana dyker upp. Jag brukar avråda lägenhetsboende från elbil om föreningen/hyresvärden inte redan ordnat laddplatser.Kentvirulent skrev:
Men för att ändå bidra till debatten:
Själv har jag två bilar, en elbil och en diesel. De är jämförbara storleksmässigt. På pappret är dieseln den bättre bilen, med mycket högre utrustningsnivå. Trots det gick elbilen 2500mil förra året, medan dieseln gick 400.
För drivlinan gör att elbilen ändå är den bättre bilen. Även på vintern. Den enda nackdelen är kortare räckvidd. Men räckvidden kan vi hantera. Våra två årliga längre fjällresor bjuder inte på något nämnvärt krångel. Man ska undvika stockholmarnas stugbytardagar, bara, men det gjorde vi redan innan elbilen.
Två vuxna och tre barn i en id4:a med takbox.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det är ju inga stora subventioner på elbilar längre sedan elbilpremien togs bort. Att sedan något skulle behöva vara kasst bara för att det subventioneras är ju inte nödvändigtvis sant utan det är ju bara ett incitament för att människor ska göra val i linje med vad samhället vill i stort. Ibland kan en teknik vara väldigt bra men helt enkel bara var för dyr.Kentvirulent skrev:
Jag upplever inte att människor generellt tycker elbilar är kasst, bara att de fungerar annorlunda. Vi är många på jobbet som har förmånsbilar och samtliga har valt el varav flera reser en hel del. De flesta hade en invänjningsperiod med lite synpunkter/gnäll i början men det är helt borta. Samtliga kör ABRP och har lärt sig sin bils egenskaper i olika förutsättningar och tycker överlag att det fungerar bättre att köra på el än de fossilare de hade innan. Flera har gett uttryck för att det aldrig kommer bli en fossilbil igen.
Vi har också en Skoda Enyaq iV 80x, körde fram och tillbaka till Kolmården i somras (från Järfälla). Minns jag rätt så hade vi inte behov av att ladda för vår ToR resa. Kör inte 80 km/h på motorvägen, oftast runt 110-120 km/h.Kentvirulent skrev:
Men det är klart, körde du till Kolmården nu när det är minusgrader så behövs det sannolikt laddas minst en kort stund för att ta sig fram och tillbaka från Stockholm.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Mycket av problemen är till följd av att det är en uppkommande teknikform som inte är fullt implementerad i samhället. Snabbladdare, destinationsladddare och elbilarnas batteriprestanda utvecklas fortfarande ganska snabbt.S Styrman_jansson skrev:Det är ju inga stora subventioner på elbilar längre sedan elbilpremien togs bort. Att sedan något skulle behöva vara kasst bara för att det subventioneras är ju inte nödvändigtvis sant utan det är ju bara ett incitament för att människor ska göra val i linje med vad samhället vill i stort. Ibland kan en teknik vara väldigt bra men helt enkel bara var för dyr.
Jag upplever inte att människor generellt tycker elbilar är kasst, bara att de fungerar annorlunda. Vi är många på jobbet som har förmånsbilar och samtliga har valt el varav flera reser en hel del. De flesta hade en invänjningsperiod med lite synpunkter/gnäll i början men det är helt borta. Samtliga kör ABRP och har lärt sig sin bils egenskaper i olika förutsättningar och tycker överlag att det fungerar bättre att köra på el än de fossilare de hade innan. Flera har gett uttryck för att det aldrig kommer bli en fossilbil igen.
Nyare bilar laddar snabbare, även utan planering och förvärmning så man kommer om några år sluta behöva bry sig om laddplanering.
Men nu har "laddkrisen" utvecklat system som ABRP och Chargefinder som är otroligt bra. Finns det något liknande Chargefinder för bensin?
Vi bor norr om SthlmWalle85 skrev:Vi har också en Skoda Enyaq iV 80x, körde fram och tillbaka till Kolmården i somras (från Järfälla). Minns jag rätt så hade vi inte behov av att ladda för vår ToR resa. Kör inte 80 km/h på motorvägen, oftast runt 110-120 km/h.
Men det är klart, körde du till Kolmården nu när det är minusgrader så behövs det sannolikt laddas minst en kort stund för att ta sig fram och tillbaka från Stockholm.