151 928 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag förstår diffen mellan nominellt och realt bättre än de flesta. Men även med 25% inflation i åtanke fick jag en liten slant mer realt för en bil jag kört 4 år.JanneJanne123 skrev:
Handlarna jag pratade med budade över varandra som galningar. Diesel är ”stekhett” enligt dem
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Där får man väl försöka att definiera värdelös lite för att argumentationen ska funka. En bil verkar för dig vara värdelös om den inte är billigare och smidigare att köra än din fossila V50. Samhället ser det inte riktigt så, samhället har, rätt eller fel, bestämt att vi ska minska våra utsläpp av koldioxid. Då har man bestämt att som kollektiv är det bättre om vi kör elbil. Att det blir osmidigare för vissa är inte av högsta prioritet, utan för samhället ligger värdet i minskade utsläpp. Själv är jag lite osäker på var jag står i frågan, men jag försöker lyfta blicken och se helheten och inte bara tänka jag jag jag.Kentvirulent skrev:
Är inte allt begagnat stekhett nu när folk inte har råd med nya bilar längre.Kentvirulent skrev:
Personligen köpte vi en Tesla i somras, aldrig varit billigare, trots borttagna subventioner
Men att samhället måste tvinga fram något är ju ett tecken på att det inte är bra.JanneJanne123 skrev:Där får man väl försöka att definiera värdelös lite för att argumentationen ska funka. En bil verkar för dig vara värdelös om den inte är billigare och smidigare att köra än din fossila V50. Samhället ser det inte riktigt så, samhället har, rätt eller fel, bestämt att vi ska minska våra utsläpp av koldioxid. Då har man bestämt att som kollektiv är det bättre om vi kör elbil. Att det blir osmidigare för vissa är inte av högsta prioritet, utan för samhället ligger värdet i minskade utsläpp. Själv är jag lite osäker på var jag står i frågan, men jag försöker lyfta blicken och se helheten och inte bara tänka jag jag jag.
Ingen behövde tvinga/subventionera fram platt-tvn. internet, mp3 spelaren, smartphones etc.
Jag har inget emot att betala priset det verkligen kostar. Bara att jag ska budas emot med mina egna skattepengar.S Styrman_jansson skrev:Javisst och det är väl bra. Vi vill ju minska våra utsläpp och då är väl knappast en stor bensin-SUV det man ska premiera?
Sedan kommer det inte passa alla men regelverk som passar alla finns inte. Det finns ju olika mål i samhället som vi gemensamt sagt att vi vill uppnå och då blir regelverket därefter.
Jag har aldrig gillat diesel och förstod inte alls hur det någonsin kunde klassas som miljöbilar när man kikade på utsläppen ( ja det kommer ut mer än co2 ur en diesel). Men så var fallet ett tag då det var den konsensus som gällde. Sedan kom man på bättre tankar.
Kanske kommer samma sak hända med elbilar men jag tror faktiskt det. Varannan bilresa i Sverige är kortare än 5km, genomsnittliga bilresan till jobbet 27km osv. För majoriteten av alla bilresor är räckvidden med en elbil inget problem. Ens vintertid.
Sedan finns det ju undantag och för de kan det ju vara lämpligt med något annat men incitamentet för elbil behöver ju finnas kvar så att det ändå övervägs som alternativ.
Du har uppenbarligen provat med en bil som inte passar dig utan anpassningar. Anpassningar som du vägra att göra. Då är det bättre du väljer en annan bil och betalar priset.
Att man måste subventionera så mkt för att någon ska köpa tyder på att det är ganska kasst med elbil i folks sinnen
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja till exempel blir vi som kollektiv tvingade att handla på Systembolaget för att några individer inte kan hantera alkohol. I det här fallet ser man att det är viktigare att vi minskar våra utsläpp än att tekniken är exakt likvärdig den befintliga tekniken. Vad är svårt att förstå med det?Kentvirulent skrev:
Jag tycker självklart att spritmonopolet är ren galenskap som hör hemma i Sovjet.JanneJanne123 skrev:
En flygstol runt jorden drar ut mer co2 än en svensk hyfsat energisnål villa gör på ett helt år.
Om vi ska vara konsekventa borde då en flygresa till Thailand kosta typ 40-50k.
för att inte tala på alla skatter vi borde ha på exotiska frukter som ska baxas hit från andra sidan jorden etc
Internets framväxt i Sverige subventionerades rätt rejält genom att alla arbetsgivare erbjöd hem-pc.Kentvirulent skrev:
Även utbyggnaden av fibernätet är subventionerad.
Den subventionen byggde inte på att tekniken var dålig utan att pc på 90-talet var sjukt dyrt. Kostade kanske runt 30-40k inflationsjusterat med en hyfsad pc 1995. Men det fanns ju inga alternativ.S sprucetwig skrev:
Det vi ser nu är snarare typ subventioner av vhs, straffskatt på betamax
Tycker ändock att även den subventionen var onödig. Tekniken var så bra och utvecklades så snabbt att det var pengar i sjön
Redigerat:
Det var ju inga kontorsdatorer som erbjöds, det var ju i princip speldatorer med stora skärmar och dyra högtalare. Alternativet hade ju såklart varit att ta en celeron istället för en pentium 4.Kentvirulent skrev:Den subventionen byggde inte på att tekniken var dålig utan att pc på 90-talet var sjukt dyrt. Kostade kanske runt 30-40k inflationsjusterat med en hyfsad pc 1995. Men det fanns ju inga alternativ.
Tycker ändock att även den subventionen var onödig. Tekniken var så bra och utvecklades så snabbt att det var pengar i sjön
Om det var onödigt är ju svårt att säga. Det var nog framförallt barnen i familjen som drog nytta av det. Och de barnen är ju de som driver it-företsgen i Sverige idag.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Hörrö, skjut inte brevbäraren här, jag säger inte att jag tycker att vi ska ha spritmonopol eller att flygresor inte skulle straffas på samma sätt som fordon, jag bara försöker få dig att lyfta blicken varför man inte bryr sig om att teknikerna är exakt likvärdiga. Det är inte ett tekniskt beslut som ligger bakom. När du gör din jämförelse jämför du bara teknikerna rakt av och det är en alldeles för förenklad världsbild om du faktiskt vill förstå varför samhället ”subventionerar” elbilar.Kentvirulent skrev:Jag tycker självklart att spritmonopolet är ren galenskap som hör hemma i Sovjet.
En flygstol runt jorden drar ut mer co2 än en svensk hyfsat energisnål villa gör på ett helt år.
Om vi ska vara konsekventa borde då en flygresa till Thailand kosta typ 40-50k.
för att inte tala på alla skatter vi borde ha på exotiska frukter som ska baxas hit från andra sidan jorden etc
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
1995 fanns inga Pentium 4 eller Celeron.S sprucetwig skrev:Det var ju inga kontorsdatorer som erbjöds, det var ju i princip speldatorer med stora skärmar och dyra högtalare. Alternativet hade ju såklart varit att ta en celeron istället för en pentium 4.
Om det var onödigt är ju svårt att säga. Det var nog framförallt barnen i familjen som drog nytta av det. Och de barnen är ju de som driver it-företsgen i Sverige idag.
Jag köpte då min första pc (eller kanske var 96) den kostade DÅ 20k. Någonstans runt 40k i dagens pengar. Var inget monster alls. P133mhz, 16mb ram