JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hörrö, skjut inte brevbäraren här, jag säger inte att jag tycker att vi ska ha spritmonopol eller att flygresor inte skulle straffas på samma sätt som fordon, jag bara försöker få dig att lyfta blicken varför man inte bryr sig om att teknikerna är exakt likvärdiga. Det är inte ett tekniskt beslut som ligger bakom. När du gör din jämförelse jämför du bara teknikerna rakt av och det är en alldeles för förenklad världsbild om du faktiskt vill förstå varför samhället ”subventionerar” elbilar.
Jag förstår utmärkt. Det handlar om politik och lobbyism. Inte logiskt tänkande.

Jag älskar ny teknik oxh är en early adopter av allt som är bra.

Jag avstår bara sånt som är direkt dåligt. Typ de första plasmorna, Laserdisc, zip drive etc

Fairlane Fairlane skrev:
Så det är enstaka entusiaster bara som köper ny elbil privat, cirka 13500 senaste året, för att marknaden dött?

Kom igen, fram med lite statistik.
Det är bara ynkliga 20% av nyregistreringarna. Utan all lobbyerikg hade det varit som jag säger

JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag förstår utmärkt. Det handlar om politik och lobbyism. Inte logiskt tänkande.

Jag älskar ny teknik oxh är en early adopter av allt som är bra.

Jag avstår bara sånt som är direkt dåligt. Typ de första plasmorna, Laserdisc, zip drive etc
Ja de produkterna du nämner var inga höjdare, men eftersom de inte påverkade klimatet på ett negativt sätt behövde samhället inte blanda sig in i det valet. Man har gjort en annan bedömning kring koldioxid. De första freonfria kylskåpen var inte heller tekniskt lika bra, men man fick bita ihop och gilla läget för det större syftet.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår diffen mellan nominellt och realt bättre än de flesta. Men även med 25% inflation i åtanke fick jag en liten slant mer realt för en bil jag kört 4 år.

Handlarna jag pratade med budade över varandra som galningar. Diesel är ”stekhett” enligt dem
Får man realt tillbaka det man gav för en Tesla 2020 idag?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja de produkterna du nämner var inga höjdare, men eftersom de inte påverkade klimatet på ett negativt sätt behövde samhället inte blanda sig in i det valet. Man har gjort en annan bedömning kring koldioxid. De första freonfria kylskåpen var inte heller tekniskt lika bra, men man fick bita ihop och gilla läget för det större syftet.
Och hade man varit det minsta seriös med den ambitionen hade man börjat med mat, flygresor etc.

Då hade vi dessutom sluppit att ge Kina världsherravälde

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Får man realt tillbaka det man gav för en Tesla 2020 idag?
Tror du det hade varit samma huggsexa på din gamla diesel om dieselpriset stod kvar i 27kr/L

Den situation med dieselbilar är en konsekvens av ett antal samverkande faktorer som gör att det är ett väldigt högt tryck på begagnande dieselbilar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
Men att samhället måste tvinga fram något är ju ett tecken på att det inte är bra.

Ingen behövde tvinga/subventionera fram platt-tvn. internet, mp3 spelaren, smartphones etetc.
Alla miljarder i bredbandsstöd och subventionerna för nästan en miljon "lyxiga" hem-pc? Antar att ni helt själva också bekostnade fiber till ön? Men sådana småsaker hade säkert ingen påverkan på internetanvändningen i Sverige😉

Många platt-tv såldes ibörjan också som skärmar i hem-pc paket om jag inte minns fel.

Skulle också gissa att mobilförsäljningen av dyrare telefoner i hög grad sker till företag där de anställda även nyttjar telefonen helt gratis privat...

Så av de exempel du anger är det nog bara mp3-spelaren som kanske inte subventioneras. Fast man borde nog räkna med de statliga subventionera i Kina till tillverkarna där..

/Krille

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Och hade man varit det minsta seriös med den ambitionen hade man börjat med mat, flygresor etc.

Då hade vi dessutom sluppit att ge Kina världsherravälde
Vad tror du om ev EV9 till familjen, är den stor nog?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Förmånsvärdet är halverat upp till ett pris om 700k för bilen. 350k är max förmånsvärde som kan subventioneras inte nybilspriset

Dvs en elbil får halva förmånsvärdet mot en fossilbil upp till 700k sek i nypris. Täcker in kanske 90% av alla bilar som säljs.

En Xc60 blir mao dubbelt så dyr som tex en Enyaq trots samma nypris
Nej, det stämmer inte. Ta en riktigt billig bil, typ en Dacia Sandero. Med hänsyn till den höga skatten blir förmånsvärdet 4600 kr/månad för en bil som kostar 200 000 kr.

En Skoda Kodiaq bensin kostar ganska exakt det dubbla, ca 400 000 kr och har en jättehög skatt på 13500 kr/år. Förmånsvärdet 7900 kr/månad.

Dubbla bilpriset betyder inte dubbla förmånsvärdet. Tar man en elbil som kostar lika mycket som Skoda Kodiaq, till exempel Volvo EX30 i snikutförande, blir förmånsvärdet 4300 kr/mån. Det är inte hälften.

Intressant nog är det billigare med Volvo än Dacia som förmånsbil.

Fiberutbyggnaden och hem PC har gjort att Sverige är digitalt framstående och bidrar troligtvis samhällsekonomiskt med högre inkomster och skatt

Värt att betänka är att elbilspremien som va tidigare motsvarade den extra momsen som det högre priset medförde.

Kostade elbilen 200' mer än motsvarande fossilbil va det 50' extra i moms.

400' x0,25 = 100' moms
600' x0,25 = 150' moms - 50' premie = 100' moms
Dvs samma mängd skatt per såld bilenhet.
Norge har lägre moms på elbilar och det tycker jag är en snyggarelösning. 15% på elbilar vore kanske rimligt

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tror du det hade varit samma huggsexa på din gamla diesel om dieselpriset stod kvar i 27kr/L

Den situation med dieselbilar är en konsekvens av ett antal samverkande faktorer som gör att det är ett väldigt högt tryck på begagnande dieselbilar.
Dieselpriset när jag köpte bilen låg på 14 kr per liter. Så det är typ 25% högre idag

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han har ju aktivt valt att ha största möjliga saker som skall med och stor mängd skrymmande packning, klart utbudet blir skralt. EV9 motsvarar ju en XC90/Kia Sorento utrymmesmässigt. Bra bil men skulle haft 120kWh batteri

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Alla miljarder i bredbandsstöd och subventionerna för nästan en miljon "lyxiga" hem-pc? Antar att ni helt själva också bekostnade fiber till ön? Men sådana småsaker hade säkert ingen påverkan på internetanvändningen i Sverige😉

Många platt-tv såldes ibörjan också som skärmar i hem-pc paket om jag inte minns fel.

Skulle också gissa att mobilförsäljningen av dyrare telefoner i hög grad sker till företag där de anställda även nyttjar telefonen helt gratis privat...

Så av de exempel du anger är det nog bara mp3-spelaren som kanske inte subventioneras. Fast man borde nog räkna med de statliga subventionera i Kina till tillverkarna där..

/Krille
Ingen kommer tacka nej till gratis pengar. Jag avstod dock. Behåller mitt mobila bredband.

Lyxiga hem-pcs så att kidsen skulle kunna gamea var galenskaper. Det enda det åstadkom var nog att göra tonårskillar till grymma på Starcraft och Quake

Nja, jobbade med sånt då, och det var väldigt ovanligt skulle jag säga.

Redigerat:
Dieselpriset när jag köpte bilen låg på 14 kr per liter. Så det är typ 25% högre idag
Vad priset var när du köpte bilen är väl helt irrelevant?
Vad som styr begagnatpriset nu är tillgången. Dom som ska kriga om bättre begagnade bilar med ren fossilmotor verkar inte bli färre men färre bilar tillförs marknaden. Som grädde på moset har man sänkt dieselpriset 10kr/L vilket gör det än mer attraktivt och dessutom har nybilspriserna stigit enormt mycket.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, minus då för att den är ful och bara orkar 25-40 mil :)

Men den enda elbil som är seriöst intressant

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.