151 928 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag förstår utmärkt. Det handlar om politik och lobbyism. Inte logiskt tänkande.JanneJanne123 skrev:Hörrö, skjut inte brevbäraren här, jag säger inte att jag tycker att vi ska ha spritmonopol eller att flygresor inte skulle straffas på samma sätt som fordon, jag bara försöker få dig att lyfta blicken varför man inte bryr sig om att teknikerna är exakt likvärdiga. Det är inte ett tekniskt beslut som ligger bakom. När du gör din jämförelse jämför du bara teknikerna rakt av och det är en alldeles för förenklad världsbild om du faktiskt vill förstå varför samhället ”subventionerar” elbilar.
Jag älskar ny teknik oxh är en early adopter av allt som är bra.
Jag avstår bara sånt som är direkt dåligt. Typ de första plasmorna, Laserdisc, zip drive etc
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja de produkterna du nämner var inga höjdare, men eftersom de inte påverkade klimatet på ett negativt sätt behövde samhället inte blanda sig in i det valet. Man har gjort en annan bedömning kring koldioxid. De första freonfria kylskåpen var inte heller tekniskt lika bra, men man fick bita ihop och gilla läget för det större syftet.Kentvirulent skrev:
Får man realt tillbaka det man gav för en Tesla 2020 idag?Kentvirulent skrev:
Och hade man varit det minsta seriös med den ambitionen hade man börjat med mat, flygresor etc.JanneJanne123 skrev:Ja de produkterna du nämner var inga höjdare, men eftersom de inte påverkade klimatet på ett negativt sätt behövde samhället inte blanda sig in i det valet. Man har gjort en annan bedömning kring koldioxid. De första freonfria kylskåpen var inte heller tekniskt lika bra, men man fick bita ihop och gilla läget för det större syftet.
Då hade vi dessutom sluppit att ge Kina världsherravälde
Tror du det hade varit samma huggsexa på din gamla diesel om dieselpriset stod kvar i 27kr/LKentvirulent skrev:
Den situation med dieselbilar är en konsekvens av ett antal samverkande faktorer som gör att det är ett väldigt högt tryck på begagnande dieselbilar.
Alla miljarder i bredbandsstöd och subventionerna för nästan en miljon "lyxiga" hem-pc? Antar att ni helt själva också bekostnade fiber till ön? Men sådana småsaker hade säkert ingen påverkan på internetanvändningen i Sverige😉Kentvirulent skrev:
Många platt-tv såldes ibörjan också som skärmar i hem-pc paket om jag inte minns fel.
Skulle också gissa att mobilförsäljningen av dyrare telefoner i hög grad sker till företag där de anställda även nyttjar telefonen helt gratis privat...
Så av de exempel du anger är det nog bara mp3-spelaren som kanske inte subventioneras. Fast man borde nog räkna med de statliga subventionera i Kina till tillverkarna där..
/Krille
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Nej, det stämmer inte. Ta en riktigt billig bil, typ en Dacia Sandero. Med hänsyn till den höga skatten blir förmånsvärdet 4600 kr/månad för en bil som kostar 200 000 kr.Kentvirulent skrev:Förmånsvärdet är halverat upp till ett pris om 700k för bilen. 350k är max förmånsvärde som kan subventioneras inte nybilspriset
Dvs en elbil får halva förmånsvärdet mot en fossilbil upp till 700k sek i nypris. Täcker in kanske 90% av alla bilar som säljs.
En Xc60 blir mao dubbelt så dyr som tex en Enyaq trots samma nypris
En Skoda Kodiaq bensin kostar ganska exakt det dubbla, ca 400 000 kr och har en jättehög skatt på 13500 kr/år. Förmånsvärdet 7900 kr/månad.
Dubbla bilpriset betyder inte dubbla förmånsvärdet. Tar man en elbil som kostar lika mycket som Skoda Kodiaq, till exempel Volvo EX30 i snikutförande, blir förmånsvärdet 4300 kr/mån. Det är inte hälften.
Intressant nog är det billigare med Volvo än Dacia som förmånsbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 050 inlägg
Fiberutbyggnaden och hem PC har gjort att Sverige är digitalt framstående och bidrar troligtvis samhällsekonomiskt med högre inkomster och skatt
Värt att betänka är att elbilspremien som va tidigare motsvarade den extra momsen som det högre priset medförde.
Kostade elbilen 200' mer än motsvarande fossilbil va det 50' extra i moms.
400' x0,25 = 100' moms
600' x0,25 = 150' moms - 50' premie = 100' moms
Dvs samma mängd skatt per såld bilenhet.
Norge har lägre moms på elbilar och det tycker jag är en snyggarelösning. 15% på elbilar vore kanske rimligt
Värt att betänka är att elbilspremien som va tidigare motsvarade den extra momsen som det högre priset medförde.
Kostade elbilen 200' mer än motsvarande fossilbil va det 50' extra i moms.
400' x0,25 = 100' moms
600' x0,25 = 150' moms - 50' premie = 100' moms
Dvs samma mängd skatt per såld bilenhet.
Norge har lägre moms på elbilar och det tycker jag är en snyggarelösning. 15% på elbilar vore kanske rimligt
Dieselpriset när jag köpte bilen låg på 14 kr per liter. Så det är typ 25% högre idagL Liljeros skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 050 inlägg
Ingen kommer tacka nej till gratis pengar. Jag avstod dock. Behåller mitt mobila bredband.K Krille4 skrev:Alla miljarder i bredbandsstöd och subventionerna för nästan en miljon "lyxiga" hem-pc? Antar att ni helt själva också bekostnade fiber till ön? Men sådana småsaker hade säkert ingen påverkan på internetanvändningen i Sverige😉
Många platt-tv såldes ibörjan också som skärmar i hem-pc paket om jag inte minns fel.
Skulle också gissa att mobilförsäljningen av dyrare telefoner i hög grad sker till företag där de anställda även nyttjar telefonen helt gratis privat...
Så av de exempel du anger är det nog bara mp3-spelaren som kanske inte subventioneras. Fast man borde nog räkna med de statliga subventionera i Kina till tillverkarna där..
/Krille
Lyxiga hem-pcs så att kidsen skulle kunna gamea var galenskaper. Det enda det åstadkom var nog att göra tonårskillar till grymma på Starcraft och Quake
Nja, jobbade med sånt då, och det var väldigt ovanligt skulle jag säga.
Redigerat:
Vad priset var när du köpte bilen är väl helt irrelevant?Kentvirulent skrev:
Vad som styr begagnatpriset nu är tillgången. Dom som ska kriga om bättre begagnade bilar med ren fossilmotor verkar inte bli färre men färre bilar tillförs marknaden. Som grädde på moset har man sänkt dieselpriset 10kr/L vilket gör det än mer attraktivt och dessutom har nybilspriserna stigit enormt mycket.