E erik_83 skrev:
Om vi räknar på en snittförbrukning på 2kwh per mil så blir de 12kr. Svårt att se att du ska kunna köra en bensin/dieselbil billigare när nya reglerna för utsläppsrätter börjar gälla senast 2027 . Redan nästa år så kommer väl biltillverkarna börja betala böter på varje såld bil med för höga utsläpp. Vart tror du den kostnaden hamnar ?
om de nu blir av som sagt så blir det ju ett sätt att tvinga på folk dyrare, sämre bilar.

En Skoda Superb drar idag enligt uppgift 0,56l. Det blir drygt 10kr per mil. Och då kan man köra när det är kallt OCH på en motorväg utan att förbrukningen blir dubbelt så hög
 
H HenrikHuslöse skrev:
Är de halverade? Det var grymt bra förmånsvärde ett tag, men det blev bara dyrare med tiden. I början hade jag nedsättning till motsvarande bensinbil och sedan 40% rabatt på det upp till ett tak på 15000 kr/år. Sedan sänkte de taket till 10000 kr/år.

Sedan tog man bort det och införde ett fast belopp på 50% av nybilspriset upp till 350 000 kr istället. Det verkar inte som att det finns någon bil som kommer under 3000 kr/månad i förmånsvärde längre. Det verkar däremot som att man kan ha en ganska dyr elbil för 4000 kr/månad.
Förmånsvärdet är halverat upp till ett pris om 700k för bilen. 350k är max förmånsvärde som kan subventioneras inte nybilspriset

Dvs en elbil får halva förmånsvärdet mot en fossilbil upp till 700k sek i nypris. Täcker in kanske 90% av alla bilar som säljs.

En Xc60 blir mao dubbelt så dyr som tex en Enyaq trots samma nypris
 
Att få köper elbil privat beror på att få köper en ny, dyr bil privat. Dyra bilar köps främst av företag.

Idag är elbilar inte dyrare än brännbilar att köpa privat. Jämför tex V60 med Model Y. Och det är utan subventioner.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Att få köper elbil privat beror på att få köper en ny, dyr bil privat. Dyra bilar köps främst av företag.

Idag är elbilar inte dyrare än brännbilar att köpa privat. Jämför tex V60 med Model Y. Och det är utan subventioner.
öh? Nej. Andelen nya dyra bilar som säljs till privatpersoner är MYCKET högre bland fossilt än el
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
öh? Nej. Andelen nya dyra bilar som säljs till privatpersoner är MYCKET högre bland fossilt än el
Var hittar du den statistiken?

/Krille
 
Fairlane
Från bilpriser.se:

"Mest sålda bilmodell bland nybilsköpande företag under 2024 är Volvo XC60, och bland privatpersoner Tesla Model Y."

Artikeln är från oktober 2024.

Jag vet inte om det är ett bra bevis för att det bara är företag som köper elbilar...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Från bilpriser.se:

"Mest sålda bilmodell bland nybilsköpande företag under 2024 är Volvo XC60, och bland privatpersoner Tesla Model Y."

Artikeln är från oktober 2024.

Jag vet inte om det är ett bra bevis för att det bara är företag som köper elbilar...
Just Tesla model Y står ju ut. Titta på helheten istället.

Privat försäljning av elbilar i hela europa har stendött. Bara subventionerna som håller företagsförsäljningen vid liv i Sverige
 
Näst mest sålda bilen i oktober till privatpersoner är Volvo EX30.

Plats 3 är Kia Ceed vilket är en billig bil. Sen XC60. Sen kommer Id4.

Så elbilar dominerar även privatköp. Ceed och XC60 lär väl dessutom vara en stor andel hybrider.

Tittar man på enbart brännbilar i oktober är i princip alla i toppen billiga bilar som golf, t-roc, dacia, Peugeot och Fiat.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Just Tesla model Y står ju ut. Titta på helheten istället.

Privat försäljning av elbilar i hela europa har stendött. Bara subventionerna som håller företagsförsäljningen vid liv i Sverige
Ok, vad är den rätta statistiken då och stämmer det med sitt uttalande "80% av alla elbilar som säljs är nu företagsbilar. Det är enkom pga staten halverar förmånsvärdet. Tar du bort det kommer det vara enskilda entusiaster som skulle köpa en elbil".

Förmånsvärdet får ju inte privatbilsköparna något av så det måste vara enskilda entusiaster som överhuvudtaget köper bil?
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu sålde jag min privata diesel för ett tag sen. Den hade 5000 kr i skatt per år. Ändå fick jag mer för den än jag gav för 4 år sen.
Jo många gör det misstaget att man glömmer bort den extrema inflationen vi har haft de senaste åren och tror att de har gått +-0 på sin bilaffär…
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är det verkligen rätt att pumpa in allas skattepengar i subventioner till elbilar när de är helt värdelösa för halva landets befolkning?
Nej.
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
80% av alla nya elbilar är företagsbilar

[länk]

Betydligt fler av totala andelen bilar än 20% som nyregistreras är på privatpersoner.

[länk]
Fast de där källorna visar inte alls det du påstod om nya dyra bilar?

"Andelen nya dyra bilar som säljs till privatpersoner är MYCKET högre bland fossilt än el"
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vad är den rätta statistiken då och stämmer det med sitt uttalande "80% av alla elbilar som säljs är nu företagsbilar. Det är enkom pga staten halverar förmånsvärdet. Tar du bort det kommer det vara enskilda entusiaster som skulle köpa en elbil".

Förmånsvärdet får ju inte privatbilsköparna något av så det måste vara enskilda entusiaster som överhuvudtaget köper bil?
Just därför privatförsäljningen dött
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förmånsvärdet är halverat upp till ett pris om 700k för bilen. 350k är max förmånsvärde som kan subventioneras inte nybilspriset

Dvs en elbil får halva förmånsvärdet mot en fossilbil upp till 700k sek i nypris. Täcker in kanske 90% av alla bilar som säljs.

En Xc60 blir mao dubbelt så dyr som tex en Enyaq trots samma nypris
Javisst och det är väl bra. Vi vill ju minska våra utsläpp och då är väl knappast en stor bensin-SUV det man ska premiera?

Sedan kommer det inte passa alla men regelverk som passar alla finns inte. Det finns ju olika mål i samhället som vi gemensamt sagt att vi vill uppnå och då blir regelverket därefter.

Jag har aldrig gillat diesel och förstod inte alls hur det någonsin kunde klassas som miljöbilar när man kikade på utsläppen ( ja det kommer ut mer än co2 ur en diesel). Men så var fallet ett tag då det var den konsensus som gällde. Sedan kom man på bättre tankar.

Kanske kommer samma sak hända med elbilar men jag tror faktiskt det. Varannan bilresa i Sverige är kortare än 5km, genomsnittliga bilresan till jobbet 27km osv. För majoriteten av alla bilresor är räckvidden med en elbil inget problem. Ens vintertid.

Sedan finns det ju undantag och för de kan det ju vara lämpligt med något annat men incitamentet för elbil behöver ju finnas kvar så att det ändå övervägs som alternativ.

Du har uppenbarligen provat med en bil som inte passar dig utan anpassningar. Anpassningar som du vägra att göra. Då är det bättre du väljer en annan bil och betalar priset.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.