P PHPersson skrev:
Du kollar på fel bil?
Tror det är denna…
[länk]

men jag körde min på 0,55 och då kör jag inte jättesnällt. Hade en Volvo xc70 d4 awd 2016 och den drog 0,8 samma körning ca.
Då kör du hyggligt aggressivt. Jag har en sån XC70 och den drar 0,65 för mig. Men pendlingen är nog rätt nära WLTP. Och jag brukar ligga runt dessa siffror med andra bilar. Lite 70-80 landsväg med fartkameror, lite motorväg och lite stadstrafik.

Problemet är ju att de som gnäller att det är fel på WLTP ofta kör mycket motorväg och ibland lite över skyltad hastighet. Då får man räkna med att det drar mer och de med högre luftmotstånd skenar iväg.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Krilleman
S Styrman_jansson skrev:
Blandad körning förstås. Inte konstant 140km/h på motorväg 😀
160km/h? 🤔

• Gilla
returen
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Du kollar på fel bil?
Tror det är denna…
[länk]

men jag körde min på 0,55 och då kör jag inte jättesnällt. Hade en Volvo xc70 d4 awd 2016 och den drog 0,8 samma körning ca.
Ja och den ska gå på 0,5l/mil enligt NEDC och de snittet ligger klart över 0,6l/mil så återigen. Stämmer inte.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag tänkte väl att det diffade 20-30% i körsträcka eller så. Jag frågade mycket på Skoda innan och de mörkade ju det här fullständigt såklart för att sälja skiten
Ja, det diffar ca 25-30% i körststräcka mellan vinter och sommar på de flesta elbilar. Däremot kan du inte jämföra WLTP-siffran med att köra 140 i minus 20 grader.

Om du vill köra långt vintertid så behöver du en bil som har stort batteri och som laddar snabbt.
Det finns en hel del sådana elbilar, t ex MB EQS, Porsche Taycan, Audi e-tron men även billigare bilar som Kia EV6, Ioniq5 och många Teslor m fl.

Om du vill veta verklig räckvidd på bilar under verkliga förhållanden så kolla på https://ev-database.org/ så ser du att just 25-30% minskad räckvidd vintertid är rätt normalt.
Om du sorterar på ”range” så kan du se att det finns flera bilar som kommer 40-50 mil även vintertid och på motorväg. Dock så är knappast hastigheten 140 km/tim i dessa exempel då det finns ytterst få ställen där det är en normal motorvägsfart.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Då kör du hyggligt aggressivt. Jag har en sån XC70 och den drar 0,65 för mig. Men pendlingen är nog rätt nära WLTP. Och jag brukar ligga runt dessa siffror med andra bilar. Lite 70-80 landsväg med fartkameror, lite motorväg och lite stadstrafik.

Problemet är ju att de som gnäller att det är fel på WLTP ofta kör mycket motorväg och ibland lite över skyltad hastighet. Då får man räkna med att det drar mer och de med högre luftmotstånd skenar iväg.
jag kör mycket korta sträckor och nästan bara 80/50 väg. Tycker själv jag kör hyffsat lugnt. Men bilen har bara rullat 6700mil och är som sagt 2016.
Har du en awd? För de 4-cyl skall ju vara snälare. 0,65… det vet jag inte om jag klarar hur jag än kör.

P PHPersson skrev:
Såklart men man kör ändå inte 27mil en kall vinterdag blandad körning.
Det beror ju på vad du anser är kallt. Hittar massor olika erfarenheter på forum och på youtube men inga så sensationellt dåliga som kents.

S Styrman_jansson skrev:
Ja och den ska gå på 0,5l/mil enligt NEDC och de snittet ligger klart över 0,6l/mil så återigen. Stämmer inte.
Nja instruktionsboken säger 0,56 och jag kör på 0,55 lugn körning.

S Styrman_jansson skrev:
Det beror ju på vad du anser är kallt. Hittae massor olika erfarenheter på forum och på youtube men inga så sensationellt dåliga som kents.j
Jag har erfarenhet av ID4, eqc och då får man räkna med 20mil på vintern. Tömmer man batteriet till 0 så kanske 22-23. Inte provat det av naturliga själ :).
ModelX 100D knappt 30mil.
Bmw i3 lilla batteriet 6-7mil

Bmw laddat dessutom med imponerande 11kW på vintern.

P PHPersson skrev:
Nja instruktionsboken säger 0,56 och jag kör på 0,55 lugn körning.
Enligt vilken körcykel då och vilken typ av klrning. I lugn körning på 70-väg och ägg under foten så körde jag min Saab ng900 Turbo -97 på 0,54l/mil men det var knappast enligt körcykeln…

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Inte ens 100l mer lasturymme än Enyaqen som jag tycker är på tok för liten. Jag kan inte ens sitta bekvämt i framsätet med en barnstol bakom dessutom.

Med 2 mindre barn (kanske tom 3 snart) är Superb, V70, Passat osv pluttig.

Det är bara i Norden vi får för oss att en sådan bil skulle vara ”otroligt rymlig” i andra länder skulle de garva åt ett sådant påstående.
Du skriver.

Det är bara i Norden vi får för oss att en sådan bil skulle vara ”otroligt rymlig” i andra länder skulle de garva åt ett sådant påstående.

Det finns och andra sidan många länder där bilarna är betydligt mindre också så det är långt ifrån alla som garvar åt att storleken är för liten.

Även i Sverige har ju bilarna växt rejält på senare år.
Är själv uppväxt i betydligt mindre bilar och ingen har varit i närheten av en Skoda Superb i storlek som familjebil.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag har erfarenhet av ID4, eqc och då får man räkna med 20mil på vintern. Tömmer man batteriet till 0 så kanske 22-23. Inte provat det av naturliga själ :).
ModelX 100D knappt 30mil.
Bmw i3 lilla batteriet 6-7mil

Bmw laddat dessutom med imponerande 11kW på vintern.
Jag hade tidigare en Mini Cooper SE med samma drivlina som i3 och 32kWh batteri (28kWh användbart). Det sämsta jag såg var 14mil i räckvidd i -22 grader och utan förvärmt batteri. Så ganska exakt ett 40% igt tapp.

En elbil som för övrigt var ruskigt snål. Jag nollställde aldrig trippen på de tre år jag hade den och den snittade 1,56kWh/mil.

• Haha
returen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Enligt vilken körcykel då och vilken typ av klrning. I lugn körning på 70-väg och ägg under foten så körde jag min Saab ng900 Turbo -97 på 0,54l/mil men det var knappast enligt körcykeln…
Blandad körning, står inte mer än så tyvärr. Volvon med samma drar mycket mer som sagt, men alltid svårt att säga. Imponerande snål oavsett.

S Styrman_jansson skrev:
Jag hade tidigare en Mini Cooper SE med samma drivlina som i3 och 32kWh batteri (28kWh användbart). Det sämsta jag såg var 14mil i räckvidd i -22 grader och utan förvärmt batteri. Så ganska exakt ett 40% igt tapp.

En elbil som för övrigt var ruskigt snål. Jag nollställde aldrig trippen på de tre år jag hade den och den snittade 1,56kWh/mil.
Nu hade jag en Rex och den tvångstartar så 6mil är innan den hoppar igång så inte hela batteriet på 18kWh var tömt.
Gick heller inte att värma batteriet så kanske ändå inte samma exakt?

Edit men snål var den, kom 14mil på sommaren. Över 50% tapp med andra ord på vintern.

Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Det beror ju på vad du anser är kallt. Hittar massor olika erfarenheter på forum och på youtube men inga så sensationellt dåliga som kents.
-15 till -25.
Men med tanke på hur mycket högre luftmotståndet blir på vintern så är det inte konstigt med ett tapp på 40-50% i motorvägsfart. Men ingen pratar om det utan skyller på batterierna av någon anledning. Men av samma anledning som det är katastrof att dra släp med elbil så blir det samma katastrof på vintern.

P PHPersson skrev:
jag kör mycket korta sträckor och nästan bara 80/50 väg. Tycker själv jag kör hyffsat lugnt. Men bilen har bara rullat 6700mil och är som sagt 2016.
Har du en awd? För de 4-cyl skall ju vara snälare. 0,65… det vet jag inte om jag klarar hur jag än kör.
Min är en 2014 D4 AWD automat med 30'mil. Du kanske ska kolla däcken och däcktrycket om du kör lugnt och ändå inte får ner förbrukningen.

Annars är nog din uppfattning om att köra lugnt skev? Fast korta sträckor drar upp förbrukningen.

• Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.