151 373 läst · 3 072 svar
151k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Ok. Då har du mindre stolar än jag. Inte en chans att de med bottenplattor kan sitta direkt bredvid varandra. Det får knappt plats ett barn ens mellan barnstolarna bak i pytte-Enyaqen.Rabbithole skrev:Superb har typ 10cm mer benutrymme bak än en V70 plus längre bagage. Men jag sitter inte heller bekvämt framför en bakåtvänd stol i XC70n. Tur att det finns 3 andra platser för barnstolarna. Jag har 2 stolar mitten och höger bak, så man kan åka 3 vuxna hyggligt bekvämt.
Sen beror mycket på vilka stolar man har. Jag kör med Britax Maxway plus nu. Den är ganska kompakt så jag har slängt Axkid skräpet år h... och swingfixen är för bred. Samma med barnvagnen. Smile 2an är kompakt så 2st går in i bagaget om man vill.
En kompis har en XC90 sedan några år men köpte en ny Ford Tourneo Custom i år, det är en ny nivå av lyx med god komfort och oaser av utrymme. Och skjutdörr... lyx. 😅😂
Men som sagt har man en gång vant sig sitta högt känns en låg bil man kryper ned i B.
Just när man kliver över på buss där drar jag gränsen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Vänta tills du testar en 😉Kentvirulent skrev:Ok. Då har du mindre stolar än jag. Inte en chans att de med bottenplattor kan sitta direkt bredvid varandra. Det får knappt plats ett barn ens mellan barnstolarna bak i pytte-Enyaqen.
Men som sagt har man en gång vant sig sitta högt känns en låg bil man kryper ned i B.
Just när man kliver över på buss där drar jag gränsen
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Så trots att det du skrev enkelt kunde motbevisas rent matematiskt utifrån dina egna uppgifter hade du rätt😉P PHPersson skrev:Jo fast fortfarande så blir man ”lurad” / besviken som köpare, det var diskussionen snarare exakt hur långt man kommer. Jag tror det är vad vi ser effekten av nu när marknaden för elbilar är allt annat än het. Det är väl själva optimala svaret på att du har fel oavsett om köparna är korkade eller inte.
Man kanske inte vet hur dags man skall åka eller så kanske man spontant känner för att åka, konstigare saker har hänt .
Förövrigt väntar jag fortfarande på dina länkar som bara var en snabb googling.
Du bad om en länk som visade att elbilar tappar 40% av räckvidden på vintern och fick då länk där en elbilsexpert på Din Bil (som säljer just Enyaq) säger just det.
"...Volkswagen och Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek. Framför allt kyla men även rullmotstånd beroende på exempelvis snöslask ger högre strömförbrukning, säger Philip Lönnberg på Din Bil i Bollnäs.
Summa summarum tappar elbilar runt 40 procent i räckvidd på vintern."
https://dinbil.se/allt-for-din-bil/elbil-pa-vintern-sa-fungerar-det
Alla tester (som du fick googlesökningen till) verkar visa att enbart kylan en kall vinterdag gör att man tappar 30-40% i räckvidd och snittar man dessutom 130-140 så tänker jag att de flesta inser att 40% inte alls är orimligt. Så himla svårt är det inte att hitta den infon innan köp.🙂
/Krille
Redigerat:
Det må vara hänt. Sen är det ju också det faktum att jag, oavsett hur sniket jag kör, aldrig varit i närheten av att komma några 52 mil som Enyaqen uppges kunna klara ens en solig sommardagK Krille4 skrev:Så trots att du skrev enkelt kunde motbevisas rent matematiskt utifrån dina egna uppgifter hade du rätt😉
Du bad om en länk som visade att elbilar tappar 40% av räckvidden på vintern och fick då länk där en elbilsexpert på Din Bil (som säljer just Enyaq) säger just det.
"...Volkswagen och Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek. Framför allt kyla men även rullmotstånd beroende på exempelvis snöslask ger högre strömförbrukning, säger Philip Lönnberg på Din Bil i Bollnäs.
Summa summarum tappar elbilar runt 40 procent i räckvidd på vintern."
[länk]
Alla tester (som du fick googlesökningen till) verkar visa att enbart kylan en kall vinterdag gör att man tappar 30-40% i räckvidd och snittar man dessutom 130-140 så tänker jag att de flesta inser att 40% inte alls är orimligt. Så himla svårt är det inte att hitta den infon innan köp.🙂
/Krille
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Exakt, med dagens bränslepriser är det inte billigare med elbil.Kentvirulent skrev:
Läs dock exv här, och fundera på hur kalkylen ser ut framöver : https://www.mestmotor.se/automotors...2027-blir-bensin-och-diesel-betydligt-dyrare/
Elbil köper man just nu för att i) det ger noll utsläpp av växthusgaser och andra luftföroreningar (åtminstone där bilen befinner sig, batteribränder och tillverkningsutsläpp borträknade), ii) det är oändligt mycket roligare att köra än en ICE-bil, med fullt vridmoment direkt och acceleration man bara kan drömma om i en vanlig bensin-/dieselbil, iii) priset för själva bränslet/elen är försumbar om man kan ladda hemma, samt iv) det retar alltid gallfeber på någon. Men någon ekonomisk vinstaffär är det knappast, ännu. Eller tja, om EU får igenom sina projekt som förväntat så är ICE-bilen död.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Nej och vilken ICE bil har någonsin dragit uppgiven förbrukning? Speciellt marschande 140km/h…Kentvirulent skrev:
-+ några mil beroende på väder går väl inte att tolka annorlunda än att man kan räkna med minimum 27mil?S Styrman_jansson skrev:Men herregud så du läser…
30mil vintertid kan ju mycket väl stämma. Det hela beror ju helt på hur fort du kör och hur kallt det är.
Kentvirulent här vill ju blåsa 140km/h i -10 och då kanske det bara blir 22mil.
Kör man mer rimliga 110km/h i kanske -5 så kommer man längre. Kanske 30mil.
Det är ju, som någon påpekade, samma med angiven förbrukning på ICE bilar. Det finns väl ingen som tror att en laddhybrid skulle dra 0,2l/mil på långkörning trots att det är det som anges av bilhandlaren.