Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tja fast då får jag å andra sidan slippa laddningskaos och får en bil som är rymlig.

Inte helt omöjligt att vi flyttar till innerstaden heller och då försvinner möjligheten att ladda hemma vilket gör en elbil totalt värdelös oavsett
Nån mildhybrid är väl rimligt. Just XC90 är väldigt törstig och hög malus skatt så det finns anledning att kolla runt för snålare bilar. Och barnvagnen behövs nog inte längre om 1,5 år. Kan man åka en Superb har den nästan halva förbrukningen mot en XC90

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Inte helt omöjligt att vi flyttar till innerstaden heller och då försvinner möjligheten att ladda hemma vilket gör en elbil totalt värdelös oavsett
Här håller jag med dig till ett hundra procent. Att bo utan att ha tillgång till egen laddning när man vill är fullständigt värdelöst.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Även om alla testerna är fel så innebär det väl ändå att 2,8 ger 27,5 mil i räckvidd och 3,0 ger 25,7 mil (räknat på 77 kWh)?

Varför skulle man starta med ett 100% laddat men kallt batteri?

/Krille
Jo fast fortfarande så blir man ”lurad” / besviken som köpare, det var diskussionen snarare exakt hur långt man kommer. Jag tror det är vad vi ser effekten av nu när marknaden för elbilar är allt annat än het. Det är väl själva optimala svaret på att du har fel oavsett om köparna är korkade eller inte.

Man kanske inte vet hur dags man skall åka eller så kanske man spontant känner för att åka, konstigare saker har hänt ;).

Förövrigt väntar jag fortfarande på dina länkar som bara var en snabb googling.

• Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Nån mildhybrid är väl rimligt. Just XC90 är väldigt törstig och hög malus skatt så det finns anledning att kolla runt för snålare bilar. Och barnvagnen behövs nog inte längre om 1,5 år. Kan man åka en Superb har den nästan halva förbrukningen mot en XC90
Vill sitta högt och ha bra lastutrymme. Inte ha kaos när ev tre barn ska med och åka med packning.

Har kört Kodiaq en gång och den är ju billig men det märks ju minst sagt när man kör. Superb känns, precis som Enyaq, som en stötig snikbil.

Får se vad det blir. Men en ”vanlig” Superb eller Passat osv är för smått

• Gilla
returen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Här håller jag med dig till ett hundra procent. Att bo utan att ha tillgång till egen laddning när man vill är fullständigt värdelöst.
Och det är ju något av ett frågetecken hur man ska elektrifiera landet när elbil är en ekonomisk katastrof om man inte bor i villa/radhus?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Och det är ju något av ett frågetecken hur man ska elektrifiera landet när elbil är en ekonomisk katastrof om man inte bor i villa/radhus?
Snart är det förbjudet med alla åkdon i stan, det fixar MP. Oroa dig inte.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Vill sitta högt och ha bra lastutrymme. Inte ha kaos när ev tre barn ska med och åka med packning.

Har kört Kodiaq en gång och den är ju billig men det märks ju minst sagt när man kör.

Får se vad det blir. Men en ”vanlig” Superb eller Passat osv är för smått
"Smått" Superb är otroligt rymlig, den ärvskodas rymligaste bil. Men jag förstår dig.
Om Kodiaq va bra utrymmesmäsdigt kanske VW Tayron är en lagom uppgradering. (Tiguan Allspace typ)

Audi Q5 är annars snål för sin storlek

• Haha
returen
  • Laddar…
"Smått" Superb är otroligt rymlig, den ärvskodas rymligaste bil. Men jag förstår dig.
Om Kodiaq va bra utrymmesmäsdigt kanske VW Tayron är en lagom uppgradering. (Tiguan Allspace typ)

Mercedes V300 är inte en dum bil annars.

edit: om man inte gör misstaget som min kompis och köpa elversionen som går 16mil :)

Inte ens 100l mer lasturymme än Enyaqen som jag tycker är på tok för liten. Jag kan inte ens sitta bekvämt i framsätet med en barnstol bakom dessutom.

Med 2 mindre barn (kanske tom 3 snart) är Superb, V70, Passat osv pluttig.

Det är bara i Norden vi får för oss att en sådan bil skulle vara ”otroligt rymlig” i andra länder skulle de garva åt ett sådant påstående.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vet inte om den eco-modellen från 2009 finns längre. V50 var bra barnlös men på tok för liten nu
Naturligtvis inte, begagnad så det är i princip noll värdeminskning.
Är den för liten tar du en motsvarande V70.

Men det är väl egentligen inte kostnaden som är ditt problem?.

• Haha
returen
  • Laddar…
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Mercedes V300 är inte en dum bil annars.

edit: om man inte gör misstaget som min kompis och köpa elversionen som går 16mil :)
Ren elbil som går 16 mil? Ja då har man begått ett misstag.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Exakt och är jag då en ny oerfaren köpare så tänker jag att ja men då kommer jag 30mil en vinterdag, i värsta fall 27-28mil. Vilket är en försköning av verkligheten så när jag bara kommer kanske 22mil så är det rätt står skillnad. 20% ner från worst case enligt artikeln är fel.
Så tom nu när jag bad om en länk så kom det en länk som inte stämmer med verkligheten och du tycker folk är korkade som inte klarar av det?
Men herregud så du läser…

30mil vintertid kan ju mycket väl stämma. Det hela beror ju helt på hur fort du kör och hur kallt det är.

Kentvirulent här vill ju blåsa 140km/h i -10 och då kanske det bara blir 22mil.

Kör man mer rimliga 110km/h i kanske -5 så kommer man längre. Kanske 30mil.

Det är ju, som någon påpekade, samma med angiven förbrukning på ICE bilar. Det finns väl ingen som tror att en laddhybrid skulle dra 0,2l/mil på långkörning trots att det är det som anges av bilhandlaren.

• Gilla
  • Haha
Zsam och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ren elbil som går 16 mil? Ja då har man begått ett misstag.
Japp! Klantigt att köpa och gå på säljarnas ord. Men han har råd att skrota slkiten och köpa en ny så ingen fara skedd.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Inte ens 100l mer lasturymme än Enyaqen som jag tycker är på tok för liten. Jag kan inte ens sitta bekvämt i framsätet med en barnstol bakom dessutom.

Med 2 mindre barn (kanske tom 3 snart) är Superb, V70, Passat osv pluttig.

Det är bara i Norden vi får för oss att en sådan bil skulle vara ”otroligt rymlig” i andra länder skulle de garva åt ett sådant påstående.
Superb har typ 10cm mer benutrymme bak än en V70 plus längre bagage. Men jag sitter inte heller bekvämt framför en bakåtvänd stol i XC70n. Tur att det finns 3 andra platser för barnstolarna. Jag har 2 stolar mitten och höger bak, så man kan åka 3 vuxna hyggligt bekvämt.

Sen beror mycket på vilka stolar man har. Jag kör med Britax Maxway plus nu. Den är ganska kompakt så jag har slängt Axkid skräpet år h... och swingfixen är för bred. Samma med barnvagnen. Smile 2an är kompakt så 2st går in i bagaget om man vill.

En kompis har en XC90 sedan några år men köpte en ny Ford Tourneo Custom i år, det är en ny nivå av lyx med god komfort och oaser av utrymme. Och skjutdörr... lyx. 😅😂

• Haha
returen
  • Laddar…
Det är tjänstebil, inte förmån, har jag privat bil får jag milersättning för det jag kör i tjänsten.
Då är det ju bara att skaffa en rymlig diesel, det tar nog några år innan elbilarna är färdigutvecklade.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.