151 373 läst · 3 072 svar
151k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tja det enda det skulle göra är att göra bilägande rent generellt oerhört dyrt. Alla de som bor i lgh och inte kan ladda hemma får sitta och takta 6 kr per kwh. Annars får staten gå in med enorma skattesubventioner för att trycka ned allt externt laddande till 2 kr per kwh eller lägreA Alexander HB skrev:Exakt, med dagens bränslepriser är det inte billigare med elbil.
Läs dock exv här, och fundera på hur kalkylen ser ut framöver : [länk]
Elbil köper man just nu för att i) det ger noll utsläpp av växthusgaser och andra luftföroreningar (åtminstone där bilen befinner sig, batteribränder och tillverkningsutsläpp borträknade), ii) det är oändligt mycket roligare att köra än en ICE-bil, med fullt vridmoment direkt och acceleration man bara kan drömma om i en vanlig bensin-/dieselbil, iii) priset för själva bränslet/elen är försumbar om man kan ladda hemma, samt iv) det retar alltid gallfeber på någon. Men någon ekonomisk vinstaffär är det knappast, ännu. Eller tja, om EU får igenom sina projekt som förväntat så är ICE-bilen död.
Jag har heller aldrig varit nära de 63 milen som anges men sökte snabbt fram verklig räckvidd innan jag köpte bilen 😉Kentvirulent skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Är det inte lite skrämmande?K Krille4 skrev:
Du köper en bil på falska premisser?! 🤔
Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......
Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.
I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
Då förstod du inte vad jag efterfrågade… och heller inte vad du själv skrev. Hela frågan handlar om att kunderna är besvikna, i samma länk ståt det 52mil i optimala förhållanden men du kör inga 52mil i några förhållanden. Därför blir även de 40%en fatalt missvisande och ointressant.K Krille4 skrev:Så trots att det du skrev enkelt kunde motbevisas rent matematiskt utifrån dina egna uppgifter hade du rätt😉
Du bad om en länk som visade att elbilar tappar 40% av räckvidden på vintern och fick då länk där en elbilsexpert på Din Bil (som säljer just Enyaq) säger just det.
"...Volkswagen och Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek. Framför allt kyla men även rullmotstånd beroende på exempelvis snöslask ger högre strömförbrukning, säger Philip Lönnberg på Din Bil i Bollnäs.
Summa summarum tappar elbilar runt 40 procent i räckvidd på vintern."
[länk]
Alla tester (som du fick googlesökningen till) verkar visa att enbart kylan en kall vinterdag gör att man tappar 30-40% i räckvidd och snittar man dessutom 130-140 så tänker jag att de flesta inser att 40% inte alls är orimligt. Så himla svårt är det inte att hitta den infon innan köp.🙂
/Krille
Men eftersom det fanns massor av tester / länkar så räknar jag med att du snart kommer med en som inte förskönar verkligheten.
Så här skriver tex Vi bilägare om jag googlar…
”Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.”
Tänk vad lurade en del köpare kommer känna sig…
”Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.”
Tänk vad lurade en del köpare kommer känna sig…
52 mil enligt WLTP uppmäts i 23 grader, där du under 30 minuter kör 23 km. Inklusive flertalet start och stop, och uppdelat i fyra sektioner med varierande maxhastighet (tre långsamma, och en upp till 130 km/h). I labmiljö, utan AC. Tror de lägger in laddning också, för att få med laddförluster, men är osäker.Kentvirulent skrev:
Alltså, kör du 47 km/h i snittfart en sommardag så kanske du i den bästa av världar når 52 mil på full laddning (givet att batteriet är nytt).
WLTP säger ingenting om hur långt du kommer i verkliga livet, utan är endast nyttigt för att jämföra en bil med en annan.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 255 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 255 inlägg
Det är ju bara siffror enligt en standardiserad testcykel som gör det möjligt att jämföra mellan olika bilmodeller. Det är samma princip som funnits för vanliga bilar där det står ”från 5 l/100 km” men i praktiken drar bilen 6-7 l/100 km.Krilleman skrev:Är det inte lite skrämmande?
Du köper en bil på falska premisser?! 🤔
Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......
Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.
I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Fast ni kom ju forumister med fakta.S sinuslinus skrev:
Sved det så hårt?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Snittet verkar ligga på 0,84l/mil på spritmonitor (https://www.spritmonitor.de/en/over...power_s=180&power_e=200&gearing=2&powerunit=2)P PHPersson skrev:
Angiven förbrukning blandad körning enligt önsketänkande NEDC-cykel är 0,6l/mil…
Så nej.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Du kollar på fel bil?S Styrman_jansson skrev:
Tror det är denna…
https://www.spritmonitor.de/en/detail/860990.html
men jag körde min på 0,55 och då kör jag inte jättesnällt. Hade en Volvo xc70 d4 awd 2016 och den drog 0,8 samma körning ca.