A Alexander HB skrev:
Exakt, med dagens bränslepriser är det inte billigare med elbil.

Läs dock exv här, och fundera på hur kalkylen ser ut framöver : [länk]

Elbil köper man just nu för att i) det ger noll utsläpp av växthusgaser och andra luftföroreningar (åtminstone där bilen befinner sig, batteribränder och tillverkningsutsläpp borträknade), ii) det är oändligt mycket roligare att köra än en ICE-bil, med fullt vridmoment direkt och acceleration man bara kan drömma om i en vanlig bensin-/dieselbil, iii) priset för själva bränslet/elen är försumbar om man kan ladda hemma, samt iv) det retar alltid gallfeber på någon. Men någon ekonomisk vinstaffär är det knappast, ännu. Eller tja, om EU får igenom sina projekt som förväntat så är ICE-bilen död.
Tja det enda det skulle göra är att göra bilägande rent generellt oerhört dyrt. Alla de som bor i lgh och inte kan ladda hemma får sitta och takta 6 kr per kwh. Annars får staten gå in med enorma skattesubventioner för att trycka ned allt externt laddande till 2 kr per kwh eller lägre
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det må vara hänt. Sen är det ju också det faktum att jag, oavsett hur sniket jag kör, aldrig varit i närheten av att komma några 52 mil som Enyaqen uppges kunna klara ens en solig sommardag
Jag har heller aldrig varit nära de 63 milen som anges men sökte snabbt fram verklig räckvidd innan jag köpte bilen 😉
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krilleman
K Krille4 skrev:
Jag har heller aldrig varit nära de 63 milen som anges men sökte snabbt fram verklig räckvidd innan jag köpte bilen 😉
Är det inte lite skrämmande?

Du köper en bil på falska premisser?! 🤔

Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......

Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.

I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
 
  • Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så trots att det du skrev enkelt kunde motbevisas rent matematiskt utifrån dina egna uppgifter hade du rätt😉

Du bad om en länk som visade att elbilar tappar 40% av räckvidden på vintern och fick då länk där en elbilsexpert på Din Bil (som säljer just Enyaq) säger just det.

"...Volkswagen och Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek. Framför allt kyla men även rullmotstånd beroende på exempelvis snöslask ger högre strömförbrukning, säger Philip Lönnberg på Din Bil i Bollnäs.

Summa summarum tappar elbilar runt 40 procent i räckvidd på vintern."

[länk]

Alla tester (som du fick googlesökningen till) verkar visa att enbart kylan en kall vinterdag gör att man tappar 30-40% i räckvidd och snittar man dessutom 130-140 så tänker jag att de flesta inser att 40% inte alls är orimligt. Så himla svårt är det inte att hitta den infon innan köp.🙂

/Krille
Då förstod du inte vad jag efterfrågade… och heller inte vad du själv skrev. Hela frågan handlar om att kunderna är besvikna, i samma länk ståt det 52mil i optimala förhållanden men du kör inga 52mil i några förhållanden. Därför blir även de 40%en fatalt missvisande och ointressant.
Men eftersom det fanns massor av tester / länkar så räknar jag med att du snart kommer med en som inte förskönar verkligheten.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har inte leasat någonting vilket du hade förstått om du orkat läsa lite
Vad bra, om du inte sitter fast i en olämplig leasing kan du ju välja ett lämpligt fordon och ett lämpligt drivmedel för dina behov istället.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Så här skriver tex Vi bilägare om jag googlar…

”Räckvidden i moderna elbilar kan bli upp till 36 procent kortare på vintern än på sommaren, visar ett nytt test från norska NAF.”

Tänk vad lurade en del köpare kommer känna sig…
 
A
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det må vara hänt. Sen är det ju också det faktum att jag, oavsett hur sniket jag kör, aldrig varit i närheten av att komma några 52 mil som Enyaqen uppges kunna klara ens en solig sommardag
52 mil enligt WLTP uppmäts i 23 grader, där du under 30 minuter kör 23 km. Inklusive flertalet start och stop, och uppdelat i fyra sektioner med varierande maxhastighet (tre långsamma, och en upp till 130 km/h). I labmiljö, utan AC. Tror de lägger in laddning också, för att få med laddförluster, men är osäker.

Alltså, kör du 47 km/h i snittfart en sommardag så kanske du i den bästa av världar når 52 mil på full laddning (givet att batteriet är nytt).

WLTP säger ingenting om hur långt du kommer i verkliga livet, utan är endast nyttigt för att jämföra en bil med en annan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
S
Krilleman Krilleman skrev:
Är det inte lite skrämmande?

Du köper en bil på falska premisser?! 🤔

Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......

Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.

I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
Det är ju bara siffror enligt en standardiserad testcykel som gör det möjligt att jämföra mellan olika bilmodeller. Det är samma princip som funnits för vanliga bilar där det står ”från 5 l/100 km” men i praktiken drar bilen 6-7 l/100 km.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
S sinuslinus skrev:
Det är ju bara siffror enligt en standardiserad testcykel som gör det möjligt att jämföra mellan olika bilmodeller. Det är samma princip som funnits för vanliga bilar där det står ”från 5 l/100 km” men i praktiken drar bilen 6-7 l/100 km.
Fast ni kom ju forumister med fakta.

Sved det så hårt?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
S
Krilleman Krilleman skrev:
Fast ni kom ju forumister med fakta.

Sved det så hårt?
Va? Det var ju du som började skriva om de gröna svarta etc.
 
Krilleman
S sinuslinus skrev:
Va? Det var ju du som började skriva om de gröna svarta etc.
Fast det är ju inte sakfrågan (just färgen).
Oavsett grönt eller svart.

Det var ju annan sakfråga som efterfrågades...
 
P PHPersson skrev:
-+ några mil beroende på väder går väl inte att tolka annorlunda än att man kan räkna med minimum 27mil?
Blandad körning förstås. Inte konstant 140km/h på motorväg 😀
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Snittet verkar ligga på 0,84l/mil på spritmonitor ([länk])

Angiven förbrukning blandad körning enligt önsketänkande NEDC-cykel är 0,6l/mil…

Så nej.
Du kollar på fel bil?
Tror det är denna…
https://www.spritmonitor.de/en/detail/860990.html

men jag körde min på 0,55 och då kör jag inte jättesnällt. Hade en Volvo xc70 d4 awd 2016 och den drog 0,8 samma körning ca.
 
S Styrman_jansson skrev:
Blandad körning förstås. Inte konstant 140km/h på motorväg 😀
Såklart men man kör ändå inte 27mil en kall vinterdag blandad körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.