152 104 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jo. 80% av alla elbilar som säljs säljs som företagsbilar. De får förmånsvärdet halverat av staten vilket är en enorm subvention. En Enyaq kostar därmed hälften av en XC60 trots samma pris på bilen.S Styrman_jansson skrev:Det är ju inga stora subventioner på elbilar längre sedan elbilpremien togs bort. Att sedan något skulle behöva vara kasst bara för att det subventioneras är ju inte nödvändigtvis sant utan det är ju bara ett incitament för att människor ska göra val i linje med vad samhället vill i stort. Ibland kan en teknik vara väldigt bra men helt enkel bara var för dyr.
Jag upplever inte att människor generellt tycker elbilar är kasst, bara att de fungerar annorlunda. Vi är många på jobbet som har förmånsbilar och samtliga har valt el varav flera reser en hel del. De flesta hade en invänjningsperiod med lite synpunkter/gnäll i början men det är helt borta. Samtliga kör ABRP och har lärt sig sin bils egenskaper i olika förutsättningar och tycker överlag att det fungerar bättre att köra på el än de fossilare de hade innan. Flera har gett uttryck för att det aldrig kommer bli en fossilbil igen.
Skulle inte tagit i Enyaqen med tång ens utan denna subvention. Riktigt stötig snikbil att åka i
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Du vill verkligen hata den bilen. Jag tycker Enyaq är ganska high-end och mjuk i gången, men jag är van vid Volvo och Lexus.Kentvirulent skrev:
Tänk att folk betalar extra för s-line (stötig-line) på Audi.
High end? Den känns ju sniken rakt igenom? Snäppet bättre än en Dacia. På nivå med Kia etc. Grannens splitternya XC60 känns ju verkligen premium i jämförelse.Rabbithole skrev:
Inget fel med snikbilar i sig, mer snikbilar som kostar 700k
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
Du räknar alltså alla leasingbilar till företagsbilar?Kentvirulent skrev:
Privatleasingen får väl inget halverat förmånsvärde?Kentvirulent skrev:
Bilen kostar vad bilen kostar för företaget, däremot för användaren så påverkas priset ja.
Ja, men du var tydligen lika sniken som bilen?Kentvirulent skrev:
Om inte användarna fick halverat förmånsvärde skulle försäljningen störtdyka.Fairlane skrev:
Jag var naiv ja. Har haft tjäntebil i så många år och älskar det. Älskar att slippa äga privat. Tyvärr så ändrade företaget miljöpolicy så alla var tvingade att välja el. Jag tänkte väl att det inte kunde vara SÅ jävla illa som det är.
Jag kommer inte vara naiv igen
Det gäller väl även fossilbilar också, lovar en viss förbrukning men det stämmer aldrig med verkligheten.Krilleman skrev:Är det inte lite skrämmande?
Du köper en bil på falska premisser?! 🤔
Du vet redan innan att du köper något som det faktiskt inte är i verkligheten.......
Är detta det "nya"?
Ska vi acceptera detta som konsumenter i den sk "gröna" framtiden.
I den "gröna" rörelsen är allt tillåtet...
Även fast det "gröna" är så oerhört svart...
Tveksam om du jobbade med det om du inte tror att nästan en miljon subventionerade hem-pc kraftigt drev på efterfrågan på bredband för internet. Som i sin tur också subventionerades med ett antal miljarder.Kentvirulent skrev:Ingen kommer tacka nej till gratis pengar. Jag avstod dock. Behåller mitt mobila bredband.
Lyxiga hem-pcs så att kidsen skulle kunna gamea var galenskaper. Det enda det åstadkom var nog att göra tonårskillar till grymma på Starcraft och Quake
Nja, jobbade med sånt då, och det var väldigt ovanligt skulle jag säga.
Så nej, internets utveckling i Sverige och världen är inte ett bra exempel på en framgångssaga utan subventioner.
Kanske t o m elbilarna blir en framgångssaga om 5-10 år 😉
Det är en rätt dålig jämförelse överlag. Den subventionen var ämnad för att ta folk in i dataåldern. Inte för att välja en annan teknik än den befintliga.K Krille4 skrev:Tveksam om du jobbade med det om du inte tror att nästan en miljon subventionerade hem-pc kraftigt drev på efterfrågan på bredband för internet. Som i sin tur också subventionerades med ett antal miljarder.
Så nej, internets utveckling i Sverige och världen är inte ett bra exempel på en framgångssaga utan subventioner.
Kanske t o m elbilarna blir en framgångssaga om 5-10 år 😉
Det var liksom inte så att folk satt och krampaktigt höll fast och försökte surfa på sina C64or eller Amigor.
En mer rimlig jämförelse är den om sockerskatt där man vill byta ut ett beteende mot ett annat. Inte uppfinna ett helt nytt beteende
Men det fanns ju enligt dig inga subventioner gällande internet. Känns som att du ändrar dig och hittar på lite allt eftersom du skriver en massa inlägg iden här diskussionen.Kentvirulent skrev:Det är en rätt dålig jämförelse överlag. Den subventionen var ämnad för att ta folk in i dataåldern. Inte för att välja en annan teknik än den befintliga.
Det var liksom inte så att folk satt och krampaktigt höll fast och försökte surfa på sina C64or eller Amigor.
En mer rimlig jämförelse är den om sockerskatt där man vill byta ut ett beteende mot ett annat. Inte uppfinna ett helt nytt beteende
Tänk om du bara lagt några % av energin i den här diskussionen på att söka info om Enyaq innan du band dig att köra den ett antal år? Kanske t o m väntat tills den fanns att provköra innan du valde bilen?😀
/Krille
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 775 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 775 inlägg
Alla vet att låg temperaturs begränsning av batteriets kapacitet är extremt mycket större i början. Sen är batteriets självgenererade värme till hjälp. Men just Folkvagn är väl kända för att vara bland de sämre på förlusteffekter.Kentvirulent skrev:Ligger du i 130-140 på motorvägen i minus 10 grader kommer du knappt 20 mil. Har testat många gånger. Kollegorna med Enyaq och Id4 har exakt samma problem.
Jag har även bekanta med Teslor som säger som du. När jag varit med dem på motorvägen i samma förutsättningar så slukas batteriet även där
Ligger jag i 100 på motorvägen i 23 graders värme däremot är det en helt annan sak. Tyvärr blir det ju vinter varje år i Sverige.