189 277 läst · 3 411 svar
189k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 732 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 732 inlägg
Nej, det har du helt rätt i. Man köper på den siffran som anges, tyvärr. Det var/är likadant med bensin/diesel-bilar. Folk köper den som på pappret drar minst, även om den i verkligheten drar mer. Jag har träffat rätt många som berättar vad deras bil drar och då är det vad den anges dra, inte vad de får ut själva. Jag förstår varför, men samtidigt kan jag tycka att det är positivt om angiven siffra och riktig siffra stämmer.Andreas_Hansson skrev:
Sen förstår jag också dilemmat. Jag körde en Saab 9-5 30 mil, mest landsväg, lite motorväg vid något tillfälle och den drog 1,4 liter bensin/mil. Vid ett annat tillfälle fick jag ner samma bil på en liknande körning till 0,7 liter/mil. För mig låg det annars runt 0,85 gör motsvarade körning, medan någon annan som körde bilen ofta låg på 0,75. Jag vägde dock lite mer. 😉
Då drar den förhållandevis mycket, men det är å andra sidan också rätt bra specificerat.Andreas_Hansson skrev:
Håller med helt om alla bara vore högutbildade så hade varken arbetslöshetskassa eller facket behövts. Alla hade haft arbete och livet varit kanon...N najaden skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
2,34kWh/mil ger 32,9 mil räckvidd. (77kWh batteri)P PHPersson skrev:
Sen är dom kända för att vara lite törstiga vintertid så det är ungefär vad jag hade förväntat mig.
110km/h i -10 ska ge 285km enligt EV Database
https://ev-database.org/car/2014/Audi-Q4-e-tron-45-quattro
och 52% minskning ger en förbrukning på 2,4kWh/mil inte 2,34. Nu spelar skillnaden mindre roll men eftersom det inte stämmer så ger det mig svårt att tro på något som står i texten. Hade det varit fel åt andra håller hade jag kunnat köpa det men inte nu.Rabbithole skrev:
Men oavsett så utklassar Tesla de siffrorna. Lite skrämmande att VW är så mycket sämre, oroväckande för tysk framtid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Ja, med då antar du 100% tillgänglig kapacitet om 77kWh som ny. Med lite degradering och avrundningsfel är det korrekt. Kanske den faktiskt bara har 75kWh eller att nån angivelse är 3% fel totalt.P PHPersson skrev:och 52% minskning ger en förbrukning på 2,4kWh/mil inte 2,34. Nu spelar skillnaden mindre roll men eftersom det inte stämmer så ger det mig svårt att tro på något som står i texten. Hade det varit fel åt andra håller hade jag kunnat köpa det men inte nu.
Men oavsett så utklassar Tesla de siffrorna. Lite skrämmande att VW är så mycket sämre, oroväckande för tysk framtid.
En Model Y hade varit lite snålare absolut
Nja jag antar 76,6kWh och han skriver att det är en 2025. Om degraderingen är flera % redan är det ännu värre.Rabbithole skrev:
Avrundningsfel kan det inte vara både 166 och 23,4 har 3 siffror…
Jag bifogar lite glädjesiffror här.
Och sen vad appen visar just nu med 4° ute

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Och sen vad appen visar just nu med 4° ute

Logga in
Skapa konto
Temperaturen i batteriet påverkar mycket hur lång räckvidd man får. Startar man på morgonen med kanske 0-5° batteritemp så är räckvidden därefter och den första laddningen kan bli seg.
Då är det bättre att bara ladda en kort stund för att få upp tempen och sen ladda ordentligt på nästa stopp.
Det här är en bild tagen 1 timme efter att jag laddat 35.8 kWh. och batteritempen ligger närmare 20°.
Då är det bättre att bara ladda en kort stund för att få upp tempen och sen ladda ordentligt på nästa stopp.
Det här är en bild tagen 1 timme efter att jag laddat 35.8 kWh. och batteritempen ligger närmare 20°.

Logga in
Skapa konto
Ja absolut är det så men fortfarande visar bilen fel vilket jag blir fundersam på varför den gör.P Peter_Ker skrev:Temperaturen i batteriet påverkar mycket hur lång räckvidd man får. Startar man på morgonen med kanske 0-5° batteritemp så är räckvidden därefter och den första laddningen kan bli seg.
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Kloka ord. De som tror att man istället ska ladda till 100 % varje gång för att minimera antalet stopp måste lära om från när de körde avgasbil.P Peter_Ker skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Sen gissar bilen räckvidd beroende på tillgänglig kapacitet, temperatur och mågon medel körcykel. Räckvidden är inte alltid baserad på historisk förbrukning.
ABRP är ofta bättre än GOM på att beräkna räckvidd
ABRP är ofta bättre än GOM på att beräkna räckvidd