189 277 läst · 3 411 svar
189k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag pratar inte om räckvidden utan den faktiskt körda sträckan. Det visar egentligen på att skall man få en korrekt siffra som måste man ladda batteriet fullt. Köra en sträcka och sedan ladda batteriet fullt igen. Allt annat är c:a siffror.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Verkar som att tripmätaren visar ca 3% för mycket på MEB bilarna.P PHPersson skrev:
Jag hade bara tillgång till bilens medföljande 220-laddare som kunde ge 1.9kW laddeffekt som mest och hann inte ladda upp fullt på natten eftersom den värmde batteriet också.Nötegårdsgubben skrev:
Batteritempen låg strax över 0°.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Oj, följer det ens med sådana med Audi fortfarande? Det trodde jag bara laddhybrider kom med nu för tiden.
Redan för tre år sen fick jag bara en typ 2/typ2-kabel med min VW. Billigare bil iofs.
Redan för tre år sen fick jag bara en typ 2/typ2-kabel med min VW. Billigare bil iofs.
Jag fick med 3 kablar med bilen.Nötegårdsgubben skrev:
En rak typ2/typ2, en med 220-box och en med 3-fas-box som kan ladda uppåt 10 kW.
Vi hade en A3 etron 2021 laddhybrid innan och den hade en typ2/typ2 kabel och en laddkabel som man kunde skifta stickproppen till en 3-fas-handske. Bilen laddade ändå bara med -1-fas dock.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 926 inlägg
Jag sparade min från laddhybriden, använde första veckan innan laddboxen kom, och slöladdar med 6A i stugan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 599 inlägg
Hade också en sån en gång, kanske 2015/2016 eller så. Likadan uppsättning pä laddklumpen, men ingen typ 2/typ 2 på den tiden.P Peter_Ker skrev:
Nu har jag en mobil Ctek Njord, men ärligt talat hänger den på landet nästan jämnt. Tror inte jag laddat elbil i schukouttag på dryga två år, men skulle absolut göra det om jag hade en fjällstuga med de förutsättningar vi pratar om.
Hade faktiskt tänkt ladda vid en privat övernattning på en resa i höstas, men det som fanns var ett trefasuttag modell drängdödare och ett schuko från 50(?)-talet, och då lät till och med jag bli.
Laddade A3:an från vår Garo motorvärmarstolpe i 3 år och Q4:an likaså.
Räcker gott och väl för vardagskörningen
på 32 km.
Om det kniper så kör jag runt huset till källardörren där jag har 3-fas uttag och den andra laddkabeln.
Räcker gott och väl för vardagskörningen
på 32 km.
Om det kniper så kör jag runt huset till källardörren där jag har 3-fas uttag och den andra laddkabeln.
Vad kostar olika elbilar att försäkra och vad kostar servicen?
Det skiljer ju mycket var man bor och vem man är. Jag bor utanför storstad och är 45+.
Jag betalar 349 kronor per månad för halvförsäkringen genom VW-finans och If.
Audi Q4 45 quattro 2025 och 1500 mil/år.
Serviceavtal kostar 100 kronor per månad.
Det skiljer ju mycket var man bor och vem man är. Jag bor utanför storstad och är 45+.
Jag betalar 349 kronor per månad för halvförsäkringen genom VW-finans och If.
Audi Q4 45 quattro 2025 och 1500 mil/år.
Serviceavtal kostar 100 kronor per månad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 926 inlägg
Seriveavtal hade varit fint, vår ID4 ska in på 4års-service snart, 6161kr anger deras verkstadsbokare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 926 inlägg