Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ganska ovanligt att numret på laddaren skulle sättas på laddarens baksida?
Då har du inte sett andra snabbladdare än Teslas. 😉

Hur uselt något så enkelt som numrering av laddare/uttag kan göras är häpnadsväckande.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Kabel blir inte längre för du backar in men du hamnar på rätt sida om laddaren.
Dvs där laddarens nummer står.

Folkvagns ägare reflekterar inte över att de behöver gå till andra sidan av laddaren och kolla vilket nummer laddaren har.
Ganska ovanligt att numret på laddaren skulle sättas på laddarens baksida?
Ja, men vad hjälper det att numret står på rätt sida om kabeln ändå inte räcker?
 
S sjoelund skrev:
Men jo, kablarna är dyra så operatörerna vill snåla.
Nja, det är nog oftare så att man vill undvika att ha så långa kablar att de slängs i backen och körs över i onödan. Reparation av kabeln kostar betydligt mer än kabeln.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Folkvagns ägare reflekterar inte över att de behöver gå till andra sidan av laddaren och kolla vilket nummer laddaren har.
Ganska ovanligt att numret på laddaren skulle sättas på laddarens baksida?
Om kabeln är för kort för att man skall kunna ladda när man står som en Tesla skulle stå så måste man ställa sig på ett annat sätt. Antingen i rutan och ta en annan laddare eller delvis utanför rutan så att man står i vägen. Helt enkelt när utrustningen är illa konstruerad får man improvisera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, men vad hjälper det att numret står på rätt sida om kabeln ändå inte räcker?
Jag fattar inte. Då räcker ju inte kabeln till din bil alls.
Då kan du alltså inte ladda på Teslas stationer.

Varför ger du dig in i en diskussion om du inte kan ladda på teslas stationer?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, det är nog oftare så att man vill undvika att ha så långa kablar att de slängs i backen och körs över i onödan. Reparation av kabeln kostar betydligt mer än kabeln.
Tror även stöldrisken bidragit, är en redig stöldrisk med långa kablar.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag fattar inte. Då räcker ju inte kabeln till din bil alls.
Då kan du alltså inte ladda på Teslas stationer.

Varför ger du dig in i en diskussion om du inte kan ladda på teslas stationer?
Har du laddporten bak höger så når inte kabeln på de tidiga teslaladdarna, varesig man backar in eller ej. Då får man ta "fel" laddare.

Är det Teslas officiella åsikt med? Att kan man inte använda "rätt" laddare så får man inte ladda där?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du laddporten bak höger så når inte kabeln på de tidiga teslaladdarna, varesig man backar in eller ej. Då får man ta "fel" laddare.

Är det Teslas officiella åsikt med? Att kan man inte använda "rätt" laddare så får man inte ladda där?
Har du laddporten höger bak så kan du alltså backa in på rätt sida.

Tesla har en bra guide hur man skall stå för att så många som möjligt kan ladda.
Det är dock inte bara bilder utan text i den guiden så inga Volkswagen ägare förstår den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du laddporten bak höger så når inte kabeln på de tidiga teslaladdarna, varesig man backar in eller ej. Då får man ta "fel" laddare.

Är det Teslas officiella åsikt med? Att kan man inte använda "rätt" laddare så får man inte ladda där?
Tja, ja och nej. Det finns inga regler som förbjuder det explicit.
Samtidgt så har de en regel om att man inte får blockera en laddplats utan att använda den i samband med hög beläggning. (Och en automatisk straffavgift i de fall det går att utfärda den)

Så, implicit så säger Teslas regler att bilister med en konstruktion som inte är kompatibel med Teslas laddare bara får ladda där när det är låg belastning och finns lediga platser.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har du laddporten höger bak så kan du alltså backa in på rätt sida.

Tesla har en bra guide hur man skall stå för att så många som möjligt kan ladda.
Det är dock inte bara bilder utan text i den guiden så inga Volkswagen ägare förstår den.
Layouten på laddstation som visades i den länkade filmen är gjord för att varannan bil kör in och varannan backar in. Titta på layouten och tänk efter så ser du säkert att man inte kan stå i en ruta och ansluta till samma laddare som en Tesla gjort om laddporten sitter höger bak. Man har två alternativ. Antingen stå till hälften utanför rutan eller ansluta till den andra laddaren.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har du laddporten höger bak så kan du alltså backa in på rätt sida.

Tesla har en bra guide hur man skall stå för att så många som möjligt kan ladda.
Det är dock inte bara bilder utan text i den guiden så inga Volkswagen ägare förstår den.
Det hjälper inte att backa in, på de laddarna med kort kabel når de inte fram till laddkontakten.

Måste jag rita en bild så att även en Teslaägare förstår?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, ja och nej. Det finns inga regler som förbjuder det explicit.
Samtidgt så har de en regel om att man inte får blockera en laddplats utan att använda den i samband med hög beläggning. (Och en automatisk straffavgift i de fall det går att utfärda den)

Så, implicit så säger Teslas regler att bilister med en konstruktion som inte är kompatibel med Teslas laddare bara får ladda där när det är låg belastning och finns lediga platser.
Fast en annan bil med laddporten höger bak (alt vänster fram) kan ju använda den "blockerade" platsen.

Har du en länk till dessa regler?
 
R
Bilar laddar vid en Tesla-laddstation i ett snötäckt område, flera fordon synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Storsockret
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast en annan bil med laddporten höger bak (alt vänster fram) kan ju använda den "blockerade" platsen.

Har du en länk till dessa regler?
Detta är det enda jag har sett iaf

"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når till din bil på ett bra sätt."

https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharging-other-evs
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Detta är det enda jag har sett iaf

"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når till din bil på ett bra sätt."

[länk]
Det var det enda jag hittade med.
Vilka linjer menar de då kan man undra 🤔

Tesla Supercharger-station vid en parkeringsplats i Halland med flera laddstolpar och parkerade bilar, karta visar området med blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.