119 999 läst · 2 411 svar
120k läst
2,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Och det är hela min poäng. Att köra på ångorna i en elbil när något oförutsett inträffad i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta laddare känns risky.A Avemo skrev:Om något oväntat händer så att batteriet inte räcker hela vägen verkar det vettigaste vara att stanna vid en snabbladdare och ladda det som fattas. Ungefär som att man tankar en bensinbil om bränslet inte räcker hela vägen.
Den är tyst och komfortabel. Den har lägre elförbrukning än en hybrid. Jag tror sammantaget att den är mindre skadlig för klimatet. Varför frågar du? Du vet ju vad du föredrar.
Så en hybrid drar mer än de 3 kwh per timme som en enyaq eller ID4 när det blir under 10 grader varmt?
Har bara åkt Teslor, ID4 och Enyaq och komfortabel är det sista jag skulle kalla dessa bilar. Stötigaste jag åkt i som inte är rejäl budgetbil.
Redigerat:
Är det inte större batteri i Audin? Sedan gnällde du väl på laddtiden vill jag minnas det verkar denna Audin vara bra på Q6 e-tron slukar direkt i sig el med en hastighet av 200 kilowatt men det irriterar att jag inte lyckats starta batteriets förvärmning, den ska klara som bäst 270 kilowatt eftersom plattformen PPE som bilen baseras på har 800-voltsteknik.Kentvirulent skrev:
Tja de går kanske 20-25 mil på en laddning när det blir kallt.Huddingebo skrev:Har kört och åkt i en Enyaq några gånger och har faktiskt inte alls reagerat på att just inredningen skulle vara sämre än i andra elbilar! Hur då menar du?
Visst, det är ju ingen E/S-klass eller Audi/BMW men hur många söker efter det?
Det som imponerande mest på mig var att för första gången åka i och köra en elbil sol har modern komfort.
Den är tyst och bullerfri även på motorvägen. Något som inte är så vanligt.
Hur de är att äga, ladda osv har jag dock ingen aning om.
Men för mig var det första gången jag kände att, fasen, det finns elbilar som även jag skulle kunna tänka mig.
Jag bytte från XC60 och upplever stor skillnad. Tyget i sätena är sunkigt och får lätt fläckar. Instrumten känns billiga och plastiga. Bilen känns väldigt stötig över gupp etc
Ljudsystemet är ett skämt. Det sämsta jag haft i en bil sen 90-talet. Finns inte ens högtalare bak i bilen. Som farsans Ford Fiesta från 1995. Infotainmentsystemet känns som en 7 år gammal billig androidplatta.
etc. Nästan så man förväntar sig en vev för rutorna i baksätet.
Provkör du inte bilarna innan köp/leasing?Kentvirulent skrev:Tja de går kanske 20-25 mil på en laddning när det blir kallt.
Jag bytte från XC60 och upplever stor skillnad. Tyget i sätena är sunkigt och får lätt fläckar. Instrumten känns billiga och plastiga. Bilen känns väldigt stötig över gupp etc
Ljudsystemet är ett skämt. Det sämsta jag haft i en bil sen 90-talet. Finns inte ens högtalare bak i bilen. Som farsans Ford Fiesta från 1995.
etc. Nästan så man förväntar sig en vev för rutorna i baksätet.
Har ju ändå bara ynka 55 mil angett mot Enyaqens 52 mil. På vintern får man ju dela det med mer än hälften.R Rejäl skrev:Är det inte större batteri i Audin? Sedan gnällde du väl på laddtiden vill jag minnas det verkar denna Audin vara bra på Q6 e-tron slukar direkt i sig el med en hastighet av 200 kilowatt men det irriterar att jag inte lyckats starta batteriets förvärmning, den ska klara som bäst 270 kilowatt eftersom plattformen PPE som bilen baseras på har 800-voltsteknik.
Har du köpt det där skrället för 900k????
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Är det någon avgörande skillnad mot att köra på ångorna i en bensinbil när något oförutsett inträffar i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta bensinmack?Kentvirulent skrev:
Du får stå för dina uppmätta förbrukningar. Det hände någon gång att jag såg en förbrukning på 3 kWh per mil i min ID4. Men då var det mycket kallare än +10ºC. Min erfarenhet är att en golf GTE under goda omständigheter drar mer el än en ID4 under goda omständigheter.Kentvirulent skrev:
Tycker det är ganska tydligt.Krilleman skrev:
Oljan som eldas i kraftvärmeverk är inte lika förädlad som den som man tankar en dieselmotor med.
Så om vi antar att 2 liter av kraftverkets olja krävs för att framställa 1 liter diesel. För en motor så är ni nog tyvärr inte långt borta från sanningen.
Men det är en vild gissning.
Sen ska man inte glömma att man får andra produkter av dessa 2 liter med...