B buffyin skrev:
Var i samma sits och valde en EQB med tredje rad. Dock har vi två småbarn o dubbelvagn. Är extrem nöjd med den och ända klagomålet är att den inte har V2L.
Får visa min okunskap. Vad är V2L?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fast en Tesla model 3 kommer aldrig ner i dom siffrorna. För stort batteri och låg förbrukning.
W witten skrev:
Degraderingen planar ut nästan helt runt 90% så det blir inte så illa. Det finns ju statistik på 11-12 år gamla Model S nu och det är dessutom mycket äldre batteriteknik.

Gäller bilar som har kylning och bra övervakning av batteriet.
Ok, 10 år var kanske lite pessimistiskt men tids nog kommer ändå den dagen då räckvidden är tämligen begränsad…då kan dom tjäna en gott syfte som pendlarbil. Fast vid det laget är väl kanske bilen helt slut i övrigt…
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Får visa min okunskap. Vad är V2L?
Att man kan ladda mellan bilar

Edit: eller så klart något annat som huset
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
B b8q skrev:
För mig som aldrig haft möjlighet att köpa en bil dyrare än 100 000 (och därför varit förpassad till begagnatmarknaden) så undrar jag om det ens finns någon begagnad elbil för de pengarna och som man kan räkna med håller för tio års ytterligare körning
Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.

Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.

Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.
B b8q skrev:
utan att behöva punga ut med minst lika mycket pengar i batteribyte?
Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ok, 10 år var kanske lite pessimistiskt men tids nog kommer ändå den dagen då räckvidden är tämligen begränsad…då kan dom tjäna en gott syfte som pendlarbil. Fast vid det laget är väl kanske bilen helt slut i övrigt…
Så är det nog, finns ju några Model 3 från 2019 som gått runt 50' mil och har då kvar över 70% av kapaciteten i batteriet och då är det runt 35 mil räckvidd kvar (i verkligheten)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.

Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.

Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.

Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.
Bästa 10 år gamla elbilen måste ändå vara Tesla Model S. Undvik 2013 modellen bara
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ok, 10 år var kanske lite pessimistiskt men tids nog kommer ändå den dagen då räckvidden är tämligen begränsad…då kan dom tjäna en gott syfte som pendlarbil. Fast vid det laget är väl kanske bilen helt slut i övrigt…
Även där har du ett uns fel om man kollar på statistiken :) Degraderingen enligt den data som finns kommer att gå så långsamt att bilen blir en rosthög innan den börjar gå ner mot 85% zonen. Du är alltså långt uppe i 30-40 tusenmilaområdet, så det är verkligen en utplaning som jag sa.

Bildgoogla tex "tesla model s battery degradation" så finns det en massa grafer på detta.

F'låt...
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad är V2L?
Vehicle to load, alltså som @PHPersson skrev att du kan ladda (egentligen driva) annat än bilen med batteriet.

Skrivs ibland som V2G, vehicle to grid och V2lite-av-varje, slutligen V2X, Vehicle to everything.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Även där har du ett uns fel om man kollar på statistiken :) Degraderingen enligt den data som finns kommer att gå så långsamt att bilen blir en rosthög innan den börjar gå ner mot 85% zonen. Du är alltså långt uppe i 30-40 tusenmilaområdet, så det är verkligen en utplaning som jag sa.

Bildgoogla tex "tesla model s battery degradation" så finns det en massa grafer på detta.

F'låt...
Jag garderade mig ändå med att konstatera att bilen kanske ändå kanske är slut vid det laget men vill ändå lyfta vad som stod i ursprungsinlägget. Jag pratade kanske inte primärt om dom exemplar där allt är frid och fröjd utan dom där lite fler celler än önskvärt ger upp innan bilen är slut där märkesverkstan ska ha bilens värde och lite till för ett nytt batteripack.

I dessa fall kommer det finnas en marknad för ”Berts Batteriservice”, han gör en insats för 10.000kr och ser till att bilen är körbar med dom delarna av batteriet som faktiskt är ok och man kan klämma ur det sista av bilen när alternativet hade varit skroten för en bil med ett värde på kanske 150-200.000kr
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.

Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.

Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.

Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.
Jag tror ditt ekonomiskt tänkande är lite väl optimistisk för elbilen. Det går i princip inte längre att tänka så, undantaget en äldre Tesla kanske, men en dyrare bil blir i princip alltid dyrare att äga.
Anledningen att jag säger så är att elen i stort kostar pengar överallt idag. En elbil behöver även den lite service även om det är lite lägre kostnad.
Säg att en snål diesel drar 0,5 dvs ca 9kr / mil. Anta att du laddar elbilen 2/3 hemma och 1/3 på distans och att den drar 2kW/mil så hamnar du på ca 4,5kr / mil. Då måste du även ha något abonnemang för några hundra i månaden. Besparingen blir kanske 300kr/månad vilket är försumbart.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bästa 10 år gamla elbilen måste ändå vara Tesla Model S. Undvik 2013 modellen bara
Kollar blocket snabbt…: billigaste teslan med trasigt batteri kostar 160k. Billigaste med helt batteri och 15000mil i ryggen, 250kkr.

Svårt med en budget på 100kkr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Kollar blocket snabbt…: billigaste teslan med trasigt batteri kostar 160k. Billigaste med helt batteri och 15000mil i ryggen, 250kkr.

Svårt med en budget på 100kkr.
Vad kostar ett batteri?
 
R Rejäl skrev:
Vad kostar ett batteri?
Kvarts miljon typ.
 
  • Wow
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Kvarts miljon typ.
Då är det en reservdelsbil den trasiga Teslan..
 
R Rejäl skrev:
Vad kostar ett batteri?
Ca 250k nytt, 100-200k beggat beroende på ålder och skick.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.