60 442 läst · 970 svar
60k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Johannes Carlsson skrev:
Ok, 10 år var kanske lite pessimistiskt men tids nog kommer ändå den dagen då räckvidden är tämligen begränsad…då kan dom tjäna en gott syfte som pendlarbil. Fast vid det laget är väl kanske bilen helt slut i övrigt…W witten skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 608 inlägg
Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.B b8q skrev:
Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.
Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.
Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.B b8q skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Så är det nog, finns ju några Model 3 från 2019 som gått runt 50' mil och har då kvar över 70% av kapaciteten i batteriet och då är det runt 35 mil räckvidd kvar (i verkligheten)L Liljeros skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Bästa 10 år gamla elbilen måste ändå vara Tesla Model S. Undvik 2013 modellen baraNötegårdsgubben skrev:Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.
Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.
Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.
Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.
Även där har du ett uns fel om man kollar på statistiken Degraderingen enligt den data som finns kommer att gå så långsamt att bilen blir en rosthög innan den börjar gå ner mot 85% zonen. Du är alltså långt uppe i 30-40 tusenmilaområdet, så det är verkligen en utplaning som jag sa.L Liljeros skrev:
Bildgoogla tex "tesla model s battery degradation" så finns det en massa grafer på detta.
F'låt...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 608 inlägg
Vehicle to load, alltså som @PHPersson skrev att du kan ladda (egentligen driva) annat än bilen med batteriet.Ludde Jakobsson skrev:
Skrivs ibland som V2G, vehicle to grid och V2lite-av-varje, slutligen V2X, Vehicle to everything.
Jag garderade mig ändå med att konstatera att bilen kanske ändå kanske är slut vid det laget men vill ändå lyfta vad som stod i ursprungsinlägget. Jag pratade kanske inte primärt om dom exemplar där allt är frid och fröjd utan dom där lite fler celler än önskvärt ger upp innan bilen är slut där märkesverkstan ska ha bilens värde och lite till för ett nytt batteripack.W witten skrev:Även där har du ett uns fel om man kollar på statistiken Degraderingen enligt den data som finns kommer att gå så långsamt att bilen blir en rosthög innan den börjar gå ner mot 85% zonen. Du är alltså långt uppe i 30-40 tusenmilaområdet, så det är verkligen en utplaning som jag sa.
Bildgoogla tex "tesla model s battery degradation" så finns det en massa grafer på detta.
F'låt...
I dessa fall kommer det finnas en marknad för ”Berts Batteriservice”, han gör en insats för 10.000kr och ser till att bilen är körbar med dom delarna av batteriet som faktiskt är ok och man kan klämma ur det sista av bilen när alternativet hade varit skroten för en bil med ett värde på kanske 150-200.000kr
Jag tror ditt ekonomiskt tänkande är lite väl optimistisk för elbilen. Det går i princip inte längre att tänka så, undantaget en äldre Tesla kanske, men en dyrare bil blir i princip alltid dyrare att äga.Nötegårdsgubben skrev:Tveksamt, och tveksamt om det någonsin kommer. I alla fall om vi pratar om den senaste typen av elbilar med en WLTP-räckvidd på 30–40 mil eller mer.
Men vad bilen kostar i inköp är en sak, vad den kostar att äga en annan. Om en motsvarande avgasbil för 100 tkr idag kanske kostar 3000 kr/månaden, med (grovt räknat) en tusenlapp i avskrivning, en tusenlapp i bränsle och en tusenlapp i service och reparationer så får man kanske finna sig i att motsvarande elbil istället går på 2000+500+500, och att man då alltså får köpa en dyrare bil, men att det inte behöver betyda ett dyrare ägande.
Vi är dock inte där än. Elbilar har inte funnits så länge att dessa bilar ännu finns som 10 år gamla begagnade fordon.
Det skulle jag tro. Mest troligt kommer batterierna normalt överleva bilen snarare än tvärtom.
Anledningen att jag säger så är att elen i stort kostar pengar överallt idag. En elbil behöver även den lite service även om det är lite lägre kostnad.
Säg att en snål diesel drar 0,5 dvs ca 9kr / mil. Anta att du laddar elbilen 2/3 hemma och 1/3 på distans och att den drar 2kW/mil så hamnar du på ca 4,5kr / mil. Då måste du även ha något abonnemang för några hundra i månaden. Besparingen blir kanske 300kr/månad vilket är försumbart.