P PHPersson skrev:
Håller inte alls med, beror på elbil. Väljer du en dålig elbil på förbrukning är inte 3-4kWh / mil ovanligt Laddar du då publikt blir det dyrare än en snål diesel. Allt beror på förutsättningar så man kan inte säga att en elbil alltid är billigare bränslemässigt.

Edit: reparationer undrar jag också, har du någon form av källa på det? Kan säga att Tesla är allt annat än billiga att reparera och sönder går de också.
Väljer man en bil som drar 3-4 kWh/mil fanns det nog inget ekonomiskt intresse från början hos köparen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Håller inte alls med, beror på elbil. Väljer du en dålig elbil på förbrukning är inte 3-4kWh / mil ovanligt Laddar du då publikt blir det dyrare än en snål diesel. Allt beror på förutsättningar så man kan inte säga att en elbil alltid är billigare bränslemässigt.

Edit: reparationer undrar jag också, har du någon form av källa på det? Kan säga att Tesla är allt annat än billiga att reparera och sönder går de också.
Om något går sönder så är det så klart dyrt oavsett drivlina. Men det finns ju tusen gånger fler delar som kan gå sönder i en avgasbil.
 
P PHPersson skrev:
Håller inte alls med, beror på elbil. Väljer du en dålig elbil på förbrukning är inte 3-4kWh / mil ovanligt Laddar du då publikt blir det dyrare än en snål diesel.
Du kan leta outliers bäst du vill, men pratar du om bilar som drar dubbelt så mycket som snittet och laddas relativt dyrt är du långt idfrån det snitt jag pratade om.

Att det finns dåliga alternativ på elsidan har inget att göra med det jag skrev.
P PHPersson skrev:
Allt beror på förutsättningar så man kan inte säga att en elbil alltid är billigare bränslemässigt.
Vilken tur stt jag inte sa det då.
P PHPersson skrev:
reparationer undrar jag också, har du någon form av källa på det?
Nej, tyvärr inte. Främst för att elbilsparken inte är sa gammal att det finns vettig mätdata än. Men det finns god kunskap inom industrin hur mycket billigare eldrift är än förbränningsmotorer, då de är vansinnigt mycket enklare. Reparationskostnader för drivlinor är idag en väsentlig faktor för när bilar skrotas.

Enstaka batterier kommer haverera, men i snitt kommer det inte vara någonting mot blåsta topplock, ventilsallader och rasade växellådor.
P PHPersson skrev:
Kan säga att Tesla är allt annat än billiga att reparera och sönder går de också.
Säger du det så är det säkert så.
 
W witten skrev:
Väljer man en bil som drar 3-4 kWh/mil fanns det nog inget ekonomiskt intresse från början hos köparen.
Förmodligen inte men jag hävdar fortfarande att oavsett drivlina så blir en dyrare bil dyrare att äga. Dvs elbilar är inte så billiga att man kan köpa en dubbelt så dyr bil för att det övriga är så billigt. Normal användning är värdeminskning det som är klart dyrast och den är rätt så likvärdig i %.
 
W witten skrev:
Om något går sönder så är det så klart dyrt oavsett drivlina. Men det finns ju tusen gånger fler delar som kan gå sönder i en avgasbil.
Verkligen? Absolut att förbränningsmotorn saknas, men hur ofta går den sönder? Växellåda finns inte heller på de flesta, VW gruppen har det dock på sina dyrare bilar. Men jag hävdar även här att det som generellt krånglar på bilar har sällan med vare sig motor eller växellåda att göra. Elbilar har å andra sidan oftast mer elektronik, mer andra komplexa lösningar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan leta outliers bäst du vill, men pratar du om bilar som drar dubbelt så mycket som snittet och laddas relativt dyrt är du långt idfrån det snitt jag pratade om.

Att det finns dåliga alternativ på elsidan har inget att göra med det jag skrev.

Vilken tur stt jag inte sa det då.

Nej, tyvärr inte. Främst för att elbilsparken inte är sa gammal att det finns vettig mätdata än. Men det finns god kunskap inom industrin hur mycket billigare eldrift är än förbränningsmotorer, då de är vansinnigt mycket enklare. Reparationskostnader för drivlinor är idag en väsentlig faktor för när bilar skrotas.

Enstaka batterier kommer haverera, men i snitt kommer det inte vara någonting mot blåsta topplock, ventilsallader och rasade växellådor.

Säger du det så är det säkert så.
Jag tror snittförbrukningen på en elbil är 3kW / mil. Det är min gissning. Ytterst få drar under 2.

Om några år tror jag du har rätt men skulle man kolla reparationskostnader idag är jag rätt säker på att elbilar leder. För att massa ny teknik trycks in och utvecklingen går fort vilket får många, även kända, tillverkare att släppa produkter som inte är färdiga.
 
P PHPersson skrev:
Verkligen? Absolut att förbränningsmotorn saknas, men hur ofta går den sönder? Växellåda finns inte heller på de flesta, VW gruppen har det dock på sina dyrare bilar. Men jag hävdar även här att det som generellt krånglar på bilar har sällan med vare sig motor eller växellåda att göra. Elbilar har å andra sidan oftast mer elektronik, mer andra komplexa lösningar.
Tvärtom tyvärr. Det är mer elektronik i förbränningsmotorbilar. Bilarna är ju i sig så gott som identiska förutom just drivlinan. Förbränningsmotorerna har fler elektroniska komponenter och sensorer. Hybrider är värst då dom har dubbelt upp.

Kollar du på Teslas elsystem så ser man att det faktiskt är ganska simpelt. Speciellt Cybertruck. Men det är mer "cherrypicking"

Det är trots allt inte så stor skillnad mellan elbilar och vanliga bilar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tvärtom tyvärr. Det är mer elektronik i förbränningsmotorbilar. Bilarna är ju i sig så gott som identiska förutom just drivlinan. Förbränningsmotorerna har fler elektroniska komponenter och sensorer. Hybrider är värst då dom har dubbelt upp.

Kollar du på Teslas elsystem så ser man att det faktiskt är ganska simpelt. Speciellt Cybertruck. Men det är mer "cherrypicking"

Det är trots allt inte så stor skillnad mellan elbilar och vanliga bilar.
Men nu menade jag förutom motorstyrning/växellåda. Kanske var otydlig.
 
P PHPersson skrev:
Jag tror snittförbrukningen på en elbil är 3kW / mil. Det är min gissning.
Det står dig naturligtvis fritt att gissa. Söker du på det kommer du dock att se att de flesta seriösa bedömare anger 1,8–2 kWh/mil.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror snittförbrukningen på en elbil är 3kW / mil. Det är min gissning. Ytterst få drar under 2.

Om några år tror jag du har rätt men skulle man kolla reparationskostnader idag är jag rätt säker på att elbilar leder. För att massa ny teknik trycks in och utvecklingen går fort vilket får många, även kända, tillverkare att släppa produkter som inte är färdiga.
Kolla på denna listan. Det är verklig körning som ett medel
https://ev-database.org/cheatsheet/energy-consumption-electric-car

Medelförbrukning av dessa 194wh/km (185 utan minibussarna)
Medianförbrukning av dessa 188wh/km (183 utan minibussarna)

Och dom törstigare modellerna är främst sådana som har ganska låg säljvolym.
 
P PHPersson skrev:
Men nu menade jag förutom motorstyrning/växellåda. Kanske var otydlig.
Men vi pratar väl om hela bilen i båda fallen. Börjar man bortse från komponenter för att få igenom en poäng förlorar man.

Förutom motorn och växellådan, tänk bara hela bränslesystemet och avgassystemet inkl. alla sensorer.

Det är som sagt mycket färre komponenter i en elbil, du kommer inte kunna övertala mig om motsatsen. Färre saker som kan gå sönder = generellt billigare om man inte har otur.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det står dig naturligtvis fritt att gissa. Söker du på det kommer du dock att se att de flesta seriösa bedömare anger 1,8–2 kWh/mil.
Håller inte med här heller… av de elbilar jag har haft/kört vilket är många finns det ingen som snittar 1,8-2 på ett år normal körning (undantag Model 3, BMW i3 och nästan Model Y). Tom Zoe ligger över 2. Då kör jag ”normalt” men mest långa sträckor. Dessutom av de verkliga testar jag näst är det även här ytterst få som ligger på 1,8-2 möjligtvis sommartid men nu pratar vi snitt och jag antar med Sveriges klimat.
 
W witten skrev:
Men vi pratar väl om hela bilen i båda fallen. Börjar man bortse från komponenter för att få igenom en poäng förlorar man.

Förutom motorn och växellådan, tänk bara hela bränslesystemet och avgassystemet inkl. alla sensorer.

Det är som sagt mycket färre komponenter i en elbil, du kommer inte kunna övertala mig om motsatsen. Färre saker som kan gå sönder = generellt billigare om man inte har otur.
Vi tycker verkligen olika… för jag tänker att jag hellre har en äldre bil vara lambda sensor går sönder än en äldre elbil vars elmotor går sönder. Jag jämför inte äpplen och äpplen här jag vet men generellt tror jag att fel på en elbil är dyrare än en bränslebil. Tar vi också med det faktum att elbilar generellt har högt och direkt vridmoment så kommer däck, drivaxlar mm slitas hårdare. Jag gillar elbilar av många anledningar men jag vill bara poängtera att jag tror inte det är så enkelt att en elbil är billigare.
 
P PHPersson skrev:
Vi tycker verkligen olika… för jag tänker att jag hellre har en äldre bil vara lambda sensor går sönder än en äldre elbil vars elmotor går sönder. Jag jämför inte äpplen och äpplen här jag vet men generellt tror jag att fel på en elbil är dyrare än en bränslebil. Tar vi också med det faktum att elbilar generellt har högt och direkt vridmoment så kommer däck, drivaxlar mm slitas hårdare. Jag gillar elbilar av många anledningar men jag vill bara poängtera att jag tror inte det är så enkelt att en elbil är billigare.
Det är så enkelt, elmotorer rasar sällan och dom är billigare än växellådan på en vanlig bil.

Renault Zoe har ett känt fel med underdimensionerat lager på motorn så den får man väl räkna med att byta regelbundet. annars verkar det ovanlig med fel på drivlinan. Elmotorerna går ändå mjukt så det blir inte speciellt ryckigt i drivknutar etc. Jag har inte sett något som tyder på extra slitage hos elbilar. Inte ens däck som det skrivs om (EV specifika däck har tyvärr ofta mindre mönsterdjup)
 
P PHPersson skrev:
Jag tror snittförbrukningen på en elbil är 3kW / mil. Det är min gissning. Ytterst få drar under 2.
3 kW är väl vad man har i en ordinär Eu-moped?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.