A
P PHPersson skrev:
Jag älskar drivlinan på elbilar, min Tesla har gratis laddning så därav är det trevligt. Men kan bara hålla med dig, undrar hur många skilsmässor som de teknikkåta männen skapar när de skall på semester :). Köa för att få stanna 45minuter och jag tvingas äta någon fet äcklig snabbmat för att man är tvingad att parkera vid laddaren.
Jag gillar också att kunna ladda hemma för knappt en krona per kwh. Men det är nog också det enda jag gillar med elbil.

Att det går fort att få igång värmen är iofs. I övrigt är Enyaq ivx ett skämt jämfört med min tidigare XC60.
 
Clarken37 skrev:
Jag gillar också att kunna ladda hemma för knappt en krona per kwh. Men det är nog också det enda jag gillar med elbil.

Att det går fort att få igång värmen är iofs. I övrigt är Enyaq ivx ett skämt jämfört med min tidigare XC60.
Ja jag har som sagt gått tillbaka till diesel även om jag har kvar Teslan. Men det är för krångligt / omständigt med elbil så det blir diesel. Bättre på det mesta förutom accelerationen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
När jag tex tog bilen till gymmet på kvällen och skulle värma upp den låg jag på 60 kwh i förbrukning under de 5 km jag körde.
Bilen drog alltså runt en halv MW? Det låter inte rimligt?
 
Clarken37 skrev:
Jag gillar också att kunna ladda hemma för knappt en krona per kwh. Men det är nog också det enda jag gillar med elbil.

Att det går fort att få igång värmen är iofs. I övrigt är Enyaq ivx ett skämt jämfört med min tidigare XC60.
Hur kommer du ner till 1 kr/kWh?
 
A
useless useless skrev:
Bilen drog alltså runt en halv MW? Det låter inte rimligt?
-20 grader och så värmen på max i hela bilen. Hade säkert gått ned om jag kört längre dock.

Teslas kupevärmare verkar ju kunna dö vid de temperaturerna. Elbilar är inte gjorda för kyla. Man kan ju inte ens ladda batterierna i normal takt.

Känns som att åka 50 år tillbaka i tiden att köra elbil snarare än framåt
 
A
K Kane skrev:
Hur kommer du ner till 1 kr/kWh?
Nej du har rätt. Drygt en krona blir det med laddning på natten sommarhalvåret.

Men kan inte för mitt liv förstå de som sitter i lgh med elbil utan möjlighet att ladda billigt. 2.5 kwh per mil landar med snabbladdare runt 7kr per kwh på typ 17kr per mil. Dyrare än typ alla fossilbilar som kör på bensin om de inte är gigantiska.

Sen ska man betala 600-700k för elbilen om man köper den ny.
 
A
Mycket intressant video från Tesla-expert om bilens för och nackdelar :

 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
-20 grader och så värmen på max i hela bilen. Hade säkert gått ned om jag kört längre dock.
Det är ändå helt orimligt och fysiskt omöjligt att förbruka 60 kWh på den korta tiden.
Värmen drar några kW och motorn ett par hundra kW som mest. Kör du med gasen i botten i 15 minuter så kan du i teorin förbruka så mycket, men då kommer du dels mycket längre än 5 km och dessutom har nog motoreffekten strypts för länge sen för att inte överhetta motorn eller elektroniken...
 
useless useless skrev:
Det är ändå helt orimligt och fysiskt omöjligt att förbruka 60 kWh på den korta tiden.
Värmen drar några kW och motorn ett par hundra kW som mest. Kör du med gasen i botten i 15 minuter så kan du i teorin förbruka så mycket, men då kommer du dels mycket längre än 5 km och dessutom har nog motoreffekten strypts för länge sen för att inte överhetta motorn eller elektroniken...
Men du fattar att han skrivit fel eller? Man måste inte försöka missförstå felskrivningar eller enhetsfel?
 
P PHPersson skrev:
För skoj skulle så kan jag skriva några av Björn Nylands testresultat. För mig är han seriös och testar bilarna på ett realistiskt sett. Har tagit med de tester som ligger -5 till + 5. Riktigt kalla och värma tester är såklart bättre/sämre.

Model 3 2,05
BMW i4 M50 2,74
BMW IX 3,23
KIA EV6 2,91
Audi e-tron 2,91 (trots 16 grader varmt)
VW ID3 2,27
Volvo c40 2,88 (10 grader)
Audi e-tron black ed 3,58
Polestar2 3,0
EQC 400 2,7 (sommarvärme)
EQB 350 2,91

Edit: medel 2,83 (3,12 med 10% laddförluster).
Är det resultat från 90 eller 120km/h i testet?
 
P PHPersson skrev:
Men du fattar att han skrivit fel eller? Man måste inte försöka missförstå felskrivningar eller enhetsfel?
Vad är felet? Han skrev att den drog 60 kWh på 5 km körning. Om vi antar att resan tog 10 minuter så blir det en genomsnittlig effekt på 360 kW. tog det 5 minuter blir effekten 720 kW. Jag avrundade till något där emellan och skrev en halv MW (500 kW).
 
Clarken37 skrev:
Nej du har rätt. Drygt en krona blir det med laddning på natten sommarhalvåret.

Men kan inte för mitt liv förstå de som sitter i lgh med elbil utan möjlighet att ladda billigt. 2.5 kwh per mil landar med snabbladdare runt 7kr per kwh på typ 17kr per mil. Dyrare än typ alla fossilbilar som kör på bensin om de inte är gigantiska.

Sen ska man betala 600-700k för elbilen om man köper den ny.
Folk som köper elbil idag är lurade av dels media, dels biltillverkarna och dels de som köpt en elbil för massa pengar men inte vill/vågar erkänna att de köpt en svindyr bil som är omständig att använda. Skall man köpa elbil så skall det vara för att man gillar drivlinan, prioriterar miljön. Men dessvärre tror jag många idag köpen en elbil eftersom det är ”inne” och grannen har köpt en. Han berättar hur bra det fungerar för just för att man inte kan erkänna hur dåligt det är.
 
P PHPersson skrev:
Jag misstänker att du inte äger / har ägt en elbil med lite mer effekt. Provkör en Tesla model X. Behöver inte ens vara en P modell, sätt fjädringen i normalläge. Accelerera fullt och se om du inte tycker att drivknutarna tar stryk :). Fråga några model x ägare hur många av dem som bytt delar av drivlinan. Fråga hur många model s ägare som har bytt sina infällbara handtag mm. Du kan inte vara så naiv anser jag att bara för att elmotorer är driftsäkra (ja de är dem oftast) så är allt annat på bilen samma för vad jag menade från början är att många elbilar har ny / oprövad teknik.
I mina bilar har däcken slitits ungefär dubbelt så fort, de som inte är fyrhjulsdrivna ännu mer. BMW i3 är extrem även om det också förmodligen beror på att däcken är smala.
Såg en provkörning av Zekr häromdagen kolla på den filmen med alla larm / problem som han har, för att bilen är ny förmodligen men hade det varit en Mercedes c200d misstänker jag att han hade kört den turen utan problem.
Så även som du säger att det är fakta att elmotorer är mer driftsäkra så säger jag att det är fakta att nya produkter / lösningar har mer fel / problem än en beprövad lösning.
Jag har min del av trimmade prestandabilar och sett många drivaxlar på av på strippen.
Vi har höga chocklaster under begränsad tid. Det är dessa, oftast vid hjulsläpp och "hugg" som drar av drivaxlarna. Dessa krafter är vi inte i närheten av till vardags. Det stora slitaget är vid vardaglig körning och det är inte någon större skillnad mellan en elbil och en vanlig bil.

Nya produkter = barnsjukdomar så är det alltid
 
useless useless skrev:
Vad är felet? Han skrev att den drog 60 kWh på 5 km körning. Om vi antar att resan tog 10 minuter så blir det en genomsnittlig effekt på 360 kW. tog det 5 minuter blir effekten 720 kW. Jag avrundade till något där emellan och skrev en halv MW (500 kW).
Jo men han har skrivit fel, han menar såklart 6 och inte 60. Han menar dessutom medelförbrukningen så som bilar visar. Jämför med någon som skrev att min Merca drog 15l/mil de första 5 kilometrarna. När man menade 15l/100km.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har min del av trimmade prestandabilar och sett många drivaxlar på av på strippen.
Vi har höga chocklaster under begränsad tid. Det är dessa, oftast vid hjulsläpp och "hugg" som drar av drivaxlarna. Dessa krafter är vi inte i närheten av till vardags. Det stora slitaget är vid vardaglig körning och det är inte någon större skillnad mellan en elbil och en vanlig bil.

Nya produkter = barnsjukdomar så är det alltid
Återigen så tycker jag du skall provköra en Model x och sedan komma tillbaka om du har samma åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.