A
useless useless skrev:
Vad är felet? Han skrev att den drog 60 kWh på 5 km körning. Om vi antar att resan tog 10 minuter så blir det en genomsnittlig effekt på 360 kW. tog det 5 minuter blir effekten 720 kW. Jag avrundade till något där emellan och skrev en halv MW (500 kW).
6 per mil. 60 per 10 mil.
 
  • Gilla
Fisch
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)

Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.

Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.

Anledningar;

1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.

2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.

3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…

4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.

5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.

6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!

Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;

1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.

Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Synd att du valde fel bil med slö laddning ;) jag va nära att beställa en Enyaq men leveranstiden då fick mig på andra tankar
Du borde kunna köra djupare cykler än att stanna vid 20% Ju lägre batteriprocent destå snabbare laddar batteriet så ner till 5% borde du kunna köra med tryggt. Fast vintertid vill man kanske ha lite mer marginal
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det resultat från 90 eller 120km/h i testet?
Olika hastigheter men det är från hans tidslopp. Aldrig över 110 men snitt på ca 90.
 
P PHPersson skrev:
Återigen så tycker jag du skall provköra en Model x och sedan komma tillbaka om du har samma åsikt.
Åsikten är samma, det är en vardaglig del i lagerdimensionering. Men klart att det är mer slitage än en slö bil, och det ska den vara dimensionerad för. Hur ofta det faktiskt byts på X jämfört med GLS 63 har jag inte koll på
 
Clarken37 skrev:
Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)

Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.

Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.

Anledningar;

1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.

2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.

3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…

4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.

5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.

6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!

Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;

1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.

Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Tack för upplysningen . Här var det ord och inga visor.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Olika hastigheter men det är från hans tidslopp. Aldrig över 110 men snitt på ca 90.
Han brukar ju redovisa en för 90 km/h och en för 120km/h när han kör allt back to back i förbrukningstestet
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Synd att du valde fel bil med slö laddning ;) jag va nära att beställa en Enyaq men leveranstiden då fick mig på andra tankar
Du borde kunna köra djupare cykler än att stanna vid 20% Ju lägre batteriprocent destå snabbare laddar batteriet så ner till 5% borde du kunna köra med tryggt. Fast vintertid vill man kanske ha lite mer marginal
Var en helhet. Enyaqen fick överlägset högst betyg av de modeller jag valde mellan. Sen vill jag som sagt ha space i bilen. Jag tycker Enyaqens lastutrymme är på gränsen till för litet.

Att köpa tex en Hyundai Ioniq var uteslutet pga den pyttelilla storleken.

Att gå ned under 20% är väldigt nojigt om man inte är nära hemmet. Risken att snabbladdare är trasiga eller upptagna så man får vänta timmar är överhängande i Stockholm.

Även om laddningen för MIG skulle gå på 10 minuter är ju laddningsutbudet likväl total katastrof.
 
A
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack för upplysningen . Här var det ord och inga visor.
då var jag ändå inte alls negativt inställd till att testa elbil. Det har kommit i takt med att jag märkt hur kasst det är.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
För skoj skulle så kan jag skriva några av Björn Nylands testresultat. För mig är han seriös och testar bilarna på ett realistiskt sett. Har tagit med de tester som ligger -5 till + 5. Riktigt kalla och värma tester är såklart bättre/sämre.

Model 3 2,05
BMW i4 M50 2,74
BMW IX 3,23
KIA EV6 2,91
Audi e-tron 2,91 (trots 16 grader varmt)
VW ID3 2,27
Volvo c40 2,88 (10 grader)
Audi e-tron black ed 3,58
Polestar2 3,0
EQC 400 2,7 (sommarvärme)
EQB 350 2,91

Edit: medel 2,83 (3,12 med 10% laddförluster).
Zoe 1.35. Under sommaren. I princip är det då vikten och högerfoten som bestämmer siffran. Köper man största knäcka-grannen bilen och sen ska ligga och vara kung i vänsterfilen så blir livet dyrare.
 
B Bombus pratorum skrev:
Zoe 1.35. Under sommaren. I princip är det då vikten och högerfoten som bestämmer siffran. Köper man största knäcka-grannen bilen och sen ska ligga och vara kung i vänsterfilen så blir livet dyrare.
Finns inte en chans att du kör en Zoe på 1,35 normal blandad körning. Vilket batteri har du?
 
P PHPersson skrev:
Finns inte en chans att du kör en Zoe på 1,35 normal blandad körning. Vilket batteri har du?
Beror ju på hur fort man kör. Landsväg sommartid är det inte omöjligt
 
A
B Bombus pratorum skrev:
Zoe 1.35. Under sommaren. I princip är det då vikten och högerfoten som bestämmer siffran. Köper man största knäcka-grannen bilen och sen ska ligga och vara kung i vänsterfilen så blir livet dyrare.
Får hålla tummarna för evig sommar då.

Min gamla V50 drog 0,3l diesel per mil i -15 grader. Körde 150 mil på en tankning med 50l
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beror ju på hur fort man kör. Landsväg sommartid är det inte omöjligt
Alltså jag har haft 2 Zoe, på vintern drog de mer än ModelXen. Var aldrig nere under 1,5, kanske att man kan lyckas en sommardag där man kör optimalt konstant fart i 60 eller något. Men vanlig körning är det inte ens nära.

Edit: På vintern kom man aldrig under 2 snarare 2,4. Helt värdelös på vintern och dessutom gick det inte att ha värme på i bilen när man laddade haha.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.
Men det här har du ju missuppfattat. När man ska åka långt får man självklart ladda upp till 100% och gå under 20, men för att vara snäll mot batteriet ska man inte göra det slentrianmässigt. Möjligt att du behöver åka långt ofta, men för de flesta räcker ju spannet 20-80 långt när man kör lokalt.
 
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…
I Norrtälje finns det 12 snabbladdare. 4 st hos OKQ8 och 8 st utanför Max.

Det finns också 2 st 50 kW, men det räknas ju inte som snabbladdare.
Skärmdump av ChargeFinder-appen visar elbilsladdningsstationer med filter för 50 kW+ i Norrtälje, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.