58 867 läst · 970 svar
59k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 350 inlägg
Synd att du valde fel bil med slö laddning jag va nära att beställa en Enyaq men leveranstiden då fick mig på andra tankarClarken37 skrev:Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)
Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.
Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.
Anledningar;
1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.
2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.
3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…
4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.
5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.
6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!
Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;
1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.
Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Du borde kunna köra djupare cykler än att stanna vid 20% Ju lägre batteriprocent destå snabbare laddar batteriet så ner till 5% borde du kunna köra med tryggt. Fast vintertid vill man kanske ha lite mer marginal
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 350 inlägg
Åsikten är samma, det är en vardaglig del i lagerdimensionering. Men klart att det är mer slitage än en slö bil, och det ska den vara dimensionerad för. Hur ofta det faktiskt byts på X jämfört med GLS 63 har jag inte koll påP PHPersson skrev:
Tack för upplysningen . Här var det ord och inga visor.Clarken37 skrev:Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)
Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.
Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.
Anledningar;
1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.
2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.
3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…
4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.
5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.
6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!
Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;
1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.
Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 350 inlägg
Var en helhet. Enyaqen fick överlägset högst betyg av de modeller jag valde mellan. Sen vill jag som sagt ha space i bilen. Jag tycker Enyaqens lastutrymme är på gränsen till för litet.Johannes Carlsson skrev:Synd att du valde fel bil med slö laddning jag va nära att beställa en Enyaq men leveranstiden då fick mig på andra tankar
Du borde kunna köra djupare cykler än att stanna vid 20% Ju lägre batteriprocent destå snabbare laddar batteriet så ner till 5% borde du kunna köra med tryggt. Fast vintertid vill man kanske ha lite mer marginal
Att köpa tex en Hyundai Ioniq var uteslutet pga den pyttelilla storleken.
Att gå ned under 20% är väldigt nojigt om man inte är nära hemmet. Risken att snabbladdare är trasiga eller upptagna så man får vänta timmar är överhängande i Stockholm.
Även om laddningen för MIG skulle gå på 10 minuter är ju laddningsutbudet likväl total katastrof.
Zoe 1.35. Under sommaren. I princip är det då vikten och högerfoten som bestämmer siffran. Köper man största knäcka-grannen bilen och sen ska ligga och vara kung i vänsterfilen så blir livet dyrare.P PHPersson skrev:För skoj skulle så kan jag skriva några av Björn Nylands testresultat. För mig är han seriös och testar bilarna på ett realistiskt sett. Har tagit med de tester som ligger -5 till + 5. Riktigt kalla och värma tester är såklart bättre/sämre.
Model 3 2,05
BMW i4 M50 2,74
BMW IX 3,23
KIA EV6 2,91
Audi e-tron 2,91 (trots 16 grader varmt)
VW ID3 2,27
Volvo c40 2,88 (10 grader)
Audi e-tron black ed 3,58
Polestar2 3,0
EQC 400 2,7 (sommarvärme)
EQB 350 2,91
Edit: medel 2,83 (3,12 med 10% laddförluster).
Finns inte en chans att du kör en Zoe på 1,35 normal blandad körning. Vilket batteri har du?B Bombus pratorum skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 350 inlägg
Får hålla tummarna för evig sommar då.B Bombus pratorum skrev:
Min gamla V50 drog 0,3l diesel per mil i -15 grader. Körde 150 mil på en tankning med 50l
Alltså jag har haft 2 Zoe, på vintern drog de mer än ModelXen. Var aldrig nere under 1,5, kanske att man kan lyckas en sommardag där man kör optimalt konstant fart i 60 eller något. Men vanlig körning är det inte ens nära.Johannes Carlsson skrev:
Edit: På vintern kom man aldrig under 2 snarare 2,4. Helt värdelös på vintern och dessutom gick det inte att ha värme på i bilen när man laddade haha.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Men det här har du ju missuppfattat. När man ska åka långt får man självklart ladda upp till 100% och gå under 20, men för att vara snäll mot batteriet ska man inte göra det slentrianmässigt. Möjligt att du behöver åka långt ofta, men för de flesta räcker ju spannet 20-80 långt när man kör lokalt.Clarken37 skrev:5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg