F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
Neutralt inställd 🤪
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Börjar man granska på den nivån så kanske landet Kina som Volvos ägare finns i inte riktigt framstår som helt korrekta heller. Inte ens i jämförelse med Musk.
Musk är en person, Kina är en vidrig diktatur.
Listan är låååång på allt elände de håller på med både inom landet mot tex Uriguer ord meningsmotståndare.
Men alla får ju tro på sina egna teorier...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Precis som på bilar med förbränningsmotor så är elbilar beroende av ett vanligt 12v batteri och är det dåligt/klent så kommer det vara problem med att starta.
Med det sagt så har varken sambons Peugeot e-208 eller min BMW i4 edrive 40 haft problem här uppe i Dalarna trots kallare än -20 i flera dagar.
Har haft betydligt mer problem med tidigare bilar med förbränningsmotorer vid sträng kyla. Men som jag nämnde tidigare så är det också 12v batteriet som inte orkar med när dieseln skulle dras runt.

Det stora nedköpet som jag tycker med elbil och mycket kyla är hur mycket räckvidden minskar. Under de månader där de inte är kyla kommer jag mellan 45-52mil på en laddning medans nu vid -16 så är jag nere på dryga 30.

Det innebär att om vi ska åka utomlands så har vi ca 20 mil till Arlanda och tvingas snabbladda iaf 30min på hemvägen för annars kommer vi inte fram. Det är lite motigt att lägga på restid när man bara vill hem 🙂
En fråga, hur är laddprestandan på I4 i kyla? Min erfarenhet är nämligen att BMW är väldigt dåliga på att hantera kyla generellt, precis som Volvo (dryg över 400 i Nylands test).. Medans tex Teslas räckvidd på mina iaf inte påverkades så mycket.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Musk är en person, Kina är en vidrig diktatur.
Listan är låååång på allt elände de håller på med både inom landet mot tex Uriguer ord meningsmotståndare.
Men alla får ju tro på sina egna teorier...
Kan bara hålla med och då bleknar Musks tillkortakommanden…
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Har haft elbil i ett år nu. Det jag tycker man ska tänka på är räckvidd. och hur många kilowatts hastighet bilen kan ladda. Jag har en Volvo xc40 recharge p8 på pappret tar jag mig 41mil på det. i verkligheten tog jag mig 32mil då bilen inte var tungt lastad och jag höll 90 för mestadels under toppenfint sommarväder. Så 9mil ljugs det lite om. Förmodligen kan man ta alla tillverkares mil garanti med en nypa salt. Men jag hade inte velat haft en bil som har under 150kilowatt snabbladdning. Då tar det för lång tid att ladda bilen i mitt tycke. Ha även i åtanke att nya generationen elbils batterier förmodligen är här om något år. Solidstate batterier. Då blir det troligtvis en hyfsat dumpning utav priset på bilarna som säljs idag. Hoppas du hittar något :)
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Musk är en person, Kina är en vidrig diktatur.
Listan är låååång på allt elände de håller på med både inom landet mot tex Uriguer ord meningsmotståndare.
Men alla får ju tro på sina egna teorier...
Jovisst och EU har ju nu sent vaknat och undersöker hur det egentligen ser ut.
Sen är det då främst fransk samt tysk bilindustri som ser att de inte kan konkurrera på samma villkor.
Sedan menar då vissa att det inte får blir något handelskrig mellan Kina och EU.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/ip_23_4752
 
j.f.s
P PHPersson skrev:
En fråga, hur är laddprestandan på I4 i kyla? Min erfarenhet är nämligen att BMW är väldigt dåliga på att hantera kyla generellt, precis som Volvo (dryg över 400 i Nylands test).. Medans tex Teslas räckvidd på mina iaf inte påverkades så mycket.
På snabbladdare så har jag sommartid som mest sett strax under 200kw (200 är max) hos Ionity. Vintertid med förvärmning av batteriet så har max varit 150kw men killgissar på att jag de flesta gångerna har jag legat på 110-130kw. Tyvärr kan jag inte säga hur mycket jag haft kvar i batteriet då jag helt enkelt inte kommer ihåg.
Snigelladdning vet jag inte då jag petar i sladden hemma och laddar över natten oftast.

Av någon anledning så har Teslaladdare varit de som fungerat sämst för mig. Avbruten laddning, laddning som vägrar starta och dålig fart. Lite synd tycker jag men säkert inte Teslaägare. Speciellt eftersom BMW har laddluckan på motsatt sida mot Tesla 😂
 
j.f.s j.f.s skrev:
På snabbladdare så har jag sommartid som mest sett strax under 200kw (200 är max) hos Ionity. Vintertid med förvärmning av batteriet så har max varit 150kw men killgissar på att jag de flesta gångerna har jag legat på 110-130kw. Tyvärr kan jag inte säga hur mycket jag haft kvar i batteriet då jag helt enkelt inte kommer ihåg.
Snigelladdning vet jag inte då jag petar i sladden hemma och laddar över natten oftast.

Av någon anledning så har Teslaladdare varit de som fungerat sämst för mig. Avbruten laddning, laddning som vägrar starta och dålig fart. Lite synd tycker jag men säkert inte Teslaägare. Speciellt eftersom BMW har laddluckan på motsatt sida mot Tesla 😂
Haha, jag har aldrig haft ett ända laddfel på Teslas SC under 20 000mil. Men kan man gissa att det är svårare med att få rätt kommunikation med externa märken? Minns runt 2015-2016 då krånglade laddarna mer än vad de fungerade.

Då låter det ändå som laddningen fungerar hyffsat? Mina Teslor har laddat samma på vintern som sommaren (135-140kW). Men jag jag har bara haft de äldre med max 150kW.
 
j.f.s
Ja nog tycker jag det fungerar ok. Så länge man förvärmer dvs 🙂

Jag vet inte varför Teslas laddare inte vill fungera ok för mig och jag har testat flera olika tex Strängnäs och Enköping. Vet att vissa i4 ägare haft problem med någon modul i bilen men det har resulterat i att man inte kunnat snabbladda alls.
 
L Liljewall skrev:
Har haft elbil i ett år nu. Det jag tycker man ska tänka på är räckvidd. och hur många kilowatts hastighet bilen kan ladda. Jag har en Volvo xc40 recharge p8 på pappret tar jag mig 41mil på det. i verkligheten tog jag mig 32mil då bilen inte var tungt lastad och jag höll 90 för mestadels under toppenfint sommarväder. Så 9mil ljugs det lite om. Förmodligen kan man ta alla tillverkares mil garanti med en nypa salt. Men jag hade inte velat haft en bil som har under 150kilowatt snabbladdning. Då tar det för lång tid att ladda bilen i mitt tycke. Ha även i åtanke att nya generationen elbils batterier förmodligen är här om något år. Solidstate batterier. Då blir det troligtvis en hyfsat dumpning utav priset på bilarna som säljs idag. Hoppas du hittar något :)
Det är inte per defintion ljug, räckvidden är baserad på WLTP standarden, den är inte ens en indikation på hur långt du kommer utan motsvarar körning i en vanlig småstad där bilen sällan körs över 50km/h.
Standarden är till för att kunna jämföra olika märken mellan varandra men problemet är att vid så låg fart så är skillnaden mellan olika modeller marginell. Det är när man börjar köra 90-120 som skillnaden visar sig. Ju fortare du kör desto kortare räckvidd generellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är inte per defintion ljug, räckvidden är baserad på WLTP standarden, den är inte ens en indikation på hur långt du kommer utan motsvarar körning i en vanlig småstad där bilen sällan körs över 50km/h.
Standarden är till för att kunna jämföra olika märken mellan varandra men problemet är att vid så låg fart så är skillnaden mellan olika modeller marginell. Det är när man börjar köra 90-120 som skillnaden visar sig. Ju fortare du kör desto kortare räckvidd generellt.
Kan delvis hålla med, kör man mestadels motorväg så kommer luftmotstånd att väga betydligt större och drivlinans verkningsgrad/batteriutnyttjande blir mindre viktig.

Samtidigt är snitthastigheten i wltp 46.5km/ och det är inte möjligt att hålla så hög hastighet i någon stad.
Maxhastigheten i wltp är 131.3km/h.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan delvis hålla med, kör man mestadels motorväg så kommer luftmotstånd att väga betydligt större och drivlinans verkningsgrad/batteriutnyttjande blir mindre viktig.

Samtidigt är snitthastigheten i wltp 46.5km/ och det är inte möjligt att hålla så hög hastighet i någon stad.
Maxhastigheten i wltp är 131.3km/h.
Snitthastigheten dras uppåt av dom lite kortare cyklerna av hög fart. Ca 60-70% körningen sker i farter som förekommer i stadsmiljö 50-70km/h där elbilar är som effektivast. 15-20% mindre farter som dom flesta elbilar trivs i, 15-20% i lite högre fart där luftmotstånd och bilkonstruktion påverkar i högre grad. Skulle säga att konstantsfartstester är det lämpligaste för att jämföra vad man kan förvänta sig.

Skillnaden blir generellt väldigt låg mellan olika bilar i WLTP utan det är batteri och vikt i hög grad som styr. Kör man farttester blir skillnaden betydligt större.

Linjediagram som visar hastighetsprofil för WLTC klass 3b med fyra faser: Låg, Medium, Hög, Extra Hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Efter att ha lyssnat på Teslar chefer. Lars, Franz, Drew, Peter och David. + lite YT filmer så har jag fått den känslan. Och nu när jag Googla efter ditt påstående kan jag här bjuda på info från Cybertruckens monroney/infoskylt

[bild]
Cybertruck är en väldigt avvikande produkt... Hittar du samma siffror på 3, S, Y och X så kan det vara intressant...
 
L Liljeros skrev:
Snitthastigheten dras uppåt av dom lite kortare cyklerna av hög fart. Ca 60-70% körningen sker i farter som förekommer i stadsmiljö 50-70km/h där elbilar är som effektivast. 15-20% mindre farter som dom flesta elbilar trivs i, 15-20% i lite högre fart där luftmotstånd och bilkonstruktion påverkar i högre grad. Skulle säga att konstantsfartstester är det lämpligaste för att jämföra vad man kan förvänta sig.

Skillnaden blir generellt väldigt låg mellan olika bilar i WLTP utan det är batteri och vikt i hög grad som styr. Kör man farttester blir skillnaden betydligt större.

[bild]
Vintertid är det dessutom annorlunda. När bilen inte behöver uppvärmning eller AC kommer du längre ju långsammare du kör där runt 30-45km/h verkar ge bra resultat. Vintertid får luftmotståndet balanseras ut av uppvärmningen av kupen och extra restid. 80km/h vintertid har jag sett som lägst förbrukning i någon graf nånstans. Tror det var en Model Y och -7
 
E
80 km/h är väl en generellt bra hastighet, även på.sommaren.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.