anders07 anders07 skrev:
Vad är inte från Kina idag...?
Väldigt mycket.
Men handlar man på Biltema, Julia och andra skräpvaruhus osv så är det mycket.
Tror bara min Electrofusk micro är tillverkad i Kina.

Viktigare än någonsin att visa vad man står upp för nu när Kina skickar allt möjligt till nazistryzzarna.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Har du nån direkt uppfattning eller åsikt om Toyota/Daihatsus fusk med krockprover på minst 84 bilmodeller i över 30 års tid?
Igentligen inte, det är givetvis inte bra..
Men det var kvaliten vi diskuterade inte om manipulation om krocktester…
 
F
R Rejäl skrev:
Igentligen inte, det är givetvis inte bra..
Men det var kvaliten vi diskuterade inte om manipulation om krocktester…
Är det inte kvalite att man överlever en krock?
 
R
F fsn skrev:
Är det inte kvalite att man överlever en krock?
Vet inte varför jag ens försvarar detta..
Men ingen bil eller märke har allt eller är bäst på alla sätt..

Min ståndpunkt är och var att Toyota har bättre kvalitet än Kia och Hyundai..
 
F
R Rejäl skrev:
Vet inte varför jag ens försvarar detta..
Men ingen bil eller märke har allt eller är bäst på alla sätt..

Min ståndpunkt är och var att Toyota har bättre kvalitet än Kia och Hyundai..
Jag håller med om att Toyota håller fantastiskt bra, öven om dom bitvis är dödligt tråkiga.

statistiken säger dock att du inte har helt rätt. https://blipp.se/magazine/bilar-mest-minst-fel
 
anders07 anders07 skrev:
Volvos problem är att de är alldeles för dyra i konkurrensen... Kommer aldrig att hålla... Tyvärr, för de har fina elbilar...
Har verkligen Volvo fina elbilar eller är det att Volvo har fina bilar ? För dom enda som finns idag är ju 2 ombyggda bensinbilar som i ärlighetens namn fungerar sådär….Man har ju 2 på gång men ingen av dom har släppts ännu.

Den ena tangerar vad man kan framföra med ett B-körkort i Sverige och den andra är så snålt utrustad från start att slutpriset trots att det är en liten bil landar på samma belopp som övriga tillverkares större modeller. Att med ambitionen att vara ett premiummärke kränga en elbil i Sverige med en WLTP på dryga 350km utan värmepump?

Jag förstår inte ens hur dom lyckas så dåligt, vi har alltså Volvos minsta Suv någonsin, den lanseras först någon gång under detta år men man ligger alltså på en WLTP på dryga 440km med ett 69kWh batteri. Det får man från en betydligt större Model Y som dessutom har 10kWh mindre batteri och 3-4 år gammal modell. Hur ska man kunna hävda sig i konkurrensen med detta?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hur ska man kunna hävda sig i konkurrensen med detta?
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
 
  • Gilla
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
Vet inte om Volvo är bättre på just den punkten då Kinas inflytande i hög grad kan diskuteras… Tycker man kollektivavtal är viktigt i produkterna man köper så får man ett otroligt smalt spann att välja på. Majoriteten av den konsumtion vi gör kommer direkt eller indirekt från diktaturer med minst sagt tveksamma ageranden.
 
Redigerat:
  • Gilla
atomlab och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle passa på att provköra en 2wd nu när det är halt ute, elbilar har en mycket bättre antispinn än fossilbilar. Skulle säga att en 2 hjulsdriven elbil ligger nånstans mellan 2wd och 4wd i framkomlighet.
Tveksam. När man bara behöver fäste och ska dra i löst underlag så är nog en 2wd elbil sämre då du har en tyngre bil och fortfarande bara 2 däck som fäster.

Tänker på när man frirampar med båttrailer och backar ut till bakdäcken är blöt och sen ska upp på 100% blöt sand.

Då får man köra AWD lock och tugga sig upp.
 
P Pligg85 skrev:
Tveksam. När man bara behöver fäste och ska dra i löst underlag så är nog en 2wd elbil sämre då du har en tyngre bil och fortfarande bara 2 däck som fäster.

Tänker på när man frirampar med båttrailer och backar ut till bakdäcken är blöt och sen ska upp på 100% blöt sand.

Då får man köra AWD lock och tugga sig upp.
Jag skrev aldrig att 2WD ersätter 4WD, att frirampa i en båt i lös sand är väl kanske inget som gemene man gör särskilt ofta…
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla hur bilarna presterar i kyla. Har några bekanta som har stora problem då. Men det beror säkert på modell vilket jag inte har koll på. Den här familjen höll på att frysa ihjäl i sin Tessla i svensk vinter:

[länk]
Trasig kupefläkt drabbar väl båda lägren
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
Så länge som reglerna följs i om kollektivavtalet så är det väl frivilligt?

Knarkar i tv... Och verkar ändå prestera bättre än de flesta i "samma situation, dvs ledare för företag"
Inte många som faktiskt är med och "bygger"
Tror nästan du menar står upp för yttrandefriheten, tycka vad man vill om de.
Men vem som helst får ju skapa sig ett egen twitter.... x...

Han gav gratis internet access inkl hårdvara men efter(Tror det var 6mån) att ingen betalande o h det användes aktivt för att kriga så är det väl full förståligt att den rättigheten dras in.
Annars blir ju helt plötsligt hela satelitinternet en måltavla.

Vem mer har gett Ukraina internet?
 
  • Älska
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det vara men det finns fler med dåliga erfarenheter av elbil i kyla. Något jag skulle kolla upp inför ett köp norr om skåne.
Det var väldigt många ice-bilar som inte ville starta i kylan när dom stått på lovet i fjällen och nu skulle hem i helgen.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla hur bilarna presterar i kyla. Har några bekanta som har stora problem då. Men det beror säkert på modell vilket jag inte har koll på. Den här familjen höll på att frysa ihjäl i sin Tessla i svensk vinter:

[länk]
Precis som på bilar med förbränningsmotor så är elbilar beroende av ett vanligt 12v batteri och är det dåligt/klent så kommer det vara problem med att starta.
Med det sagt så har varken sambons Peugeot e-208 eller min BMW i4 edrive 40 haft problem här uppe i Dalarna trots kallare än -20 i flera dagar.
Har haft betydligt mer problem med tidigare bilar med förbränningsmotorer vid sträng kyla. Men som jag nämnde tidigare så är det också 12v batteriet som inte orkar med när dieseln skulle dras runt.

Det stora nedköpet som jag tycker med elbil och mycket kyla är hur mycket räckvidden minskar. Under de månader där de inte är kyla kommer jag mellan 45-52mil på en laddning medans nu vid -16 så är jag nere på dryga 30.

Det innebär att om vi ska åka utomlands så har vi ca 20 mil till Arlanda och tvingas snabbladda iaf 30min på hemvägen för annars kommer vi inte fram. Det är lite motigt att lägga på restid när man bara vill hem 🙂
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
Börjar man granska på den nivån så kanske landet Kina som Volvos ägare finns i inte riktigt framstår som helt korrekta heller. Inte ens i jämförelse med Musk.
 
  • Gilla
  • Haha
Riemann och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.