Tokslut Tokslut skrev:
Teslas senaste är mycket producerat "in house" (Texas)
Beror på var du läser, men de flesta verkar överens om att minst 40% av "amerikanska" Teslor är delar från Kina...
 
S
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tycker det är så svårt att veta vilken väg man skall gå. Det som jag inte tyckte om när det gäller EQB var just baksätet där man inte satt så himla bra. Annars var bilen väldigt trevlig att åka. Jag har försökt att hitta en mer prisvärd bil men ännu inte hittat något. Jag skall åka och prova id4/5 också så klart.
Prova Ioniq 5. Jätteskön bil att långköra och baksätet är jätterymligt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vem betalade din bil när den var ny och vad har du betalat i flytande bränsle den dagen du säljer/skrotar...
Enkelt räknat 1liter milen a 18kr
10000mil=180k+15k(inköp)
20000mil= 360k...


Om din bil kostade 200k i inköp som ny och nu har 20k mil på mätaren så har den förbrukat minst 560k kronor....
Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.

En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.

24kkr netto efter ränteavdrag.

Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.

Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har kört tesla, vw e-golf samt ID4.
VW har inte en chans mot telsa när det kommer till körning. VW är som en nervsvag spökjägare, har otaliga gånger fått styra emot för att bilen vill styra ner i diket, farthållaren värdelös, på 100-väg får den plötsligt för sig att det är 30,40,60, eller 80 och börjar bromsa. Sen när man kör med farthållaren på 100 väg och vägen svänger så bromsar bilen ner för varje kurva.

Teslan kan också se spöken, men är inte nervsvag som VW.

En annan avgörande faktor är snabbladdning.
Har som mest kommit upp i ca 55 kW på VW, trots att jag laddar från ca 30%. Medans teslan som sämst är nere på ca 60kW när man närmar sig 80% laddning. 250kW laddare i båda fallen.
Övriga märken har jag ingen erfarenhet av.
 
O
P Pligg85 skrev:
Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.

En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.

24kkr netto efter ränteavdrag.

Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.

Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
Fast tittar du på att köpa en Tesla Model y så jämför du ju inte totalekonomin med en gammal fransk begagnad bil för 15 tkr! För det är ingen i hela världen som står inför det valet vid inköp av bil.

Det du får jämföra med är en annan fossildriven bil i samma prisklass typ en Volvo Xc60 eller liknande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.

En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.

24kkr netto efter ränteavdrag.

Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.

Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
Blir det billigare ränta på en fossilt driven bil menar du BMW X1 M35i, bilkonfigurationssida, grå färgval, prisinformation, mobilsidvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lite åsikter, har kört elbil sedan 2014 men har gått över till diesel nu. Men om du skall köpa en ny elbil så tänker jag såhär:
- Kolla var närmaste service finns, Fisker tex servas bara i Stockholm. Lite tråkigt om man bor i Göteborg tex :).
- Tesla är enligt mig helt överlägsna på det mesta just nu, undantaget kanske service och kvalitetskänsla.
- VW går helt bort för de är extremt efter vad gäller HMI. ID7 är bättre men de andra är ett skämt.
- Polestar 2 skulle jag köpt om jag inte skulle gått för Tesla, eller möjligtvis Volvo men Polestar är trevligare tycker jag.
- Sekr kan vara intressant att titta på, det är en Volvo med lite annat skal.
- Tycker även du skall titta på Megane, väldigt trevlig bil om inte 4wd är ett krav.
- I4 är faktiskt inte så dum heller.
- Merca är inte värda pengarna.
- Audi är samma som VW.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Helt otroligt men två snabba svar som totalt missat vad som skrevs...

150kkr = handpenning man får stoppa i en ny elbil.
Det får man en vettig begagnad för.

Ingen sa något om en fransk bil för 15kkr
Ingen sa något om en fabriksny icke-el.

Resonemanget är till de som överväger att ta steget och belåna och gå från vettig fossilbil till ny elbil och försöker räkna hem milkostnad.
 
anders07 anders07 skrev:
Beror på var du läser, men de flesta verkar överens om att minst 40% av "amerikanska" Teslor är delar från Kina...
Efter att ha lyssnat på Teslar chefer. Lars, Franz, Drew, Peter och David. + lite YT filmer så har jag fått den känslan. Och nu när jag Googla efter ditt påstående kan jag här bjuda på info från Cybertruckens monroney/infoskylt

Etikett visar fordonets delinnehåll: 65% USA/Kanada, 25% Mexiko, exkluderar montering och icke-delkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla hur bilarna presterar i kyla. Har några bekanta som har stora problem då. Men det beror säkert på modell vilket jag inte har koll på. Den här familjen höll på att frysa ihjäl i sin Tessla i svensk vinter:

[länk]
Då var nog hans bil trasig skulle jag tro, en bekant har en y och vi har som sagt haft det rejält kallt här i norr nu och nog har värmen funkat.
Dock såg karln ut o vara ett sånt där fummel så han kanske inte visste hur man vred på värmen?

Den erfarenheten jag har av våran elbil är att det kommer snabbt värme, typ köra 300 meter så blåser det varmt även i närmare minus 40. Vi har en niro ev.
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla hur bilarna presterar i kyla. Har några bekanta som har stora problem då. Men det beror säkert på modell vilket jag inte har koll på. Den här familjen höll på att frysa ihjäl i sin Tessla i svensk vinter:

[länk]
Det är bara vissa av deras modeller som håller -9 i kupen. Man kan betala bränsletillägg och få tempen över nollan om man tycker det är viktigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Då var nog hans bil trasig skulle jag tro, en bekant har en y och vi har som sagt haft det rejält kallt här i norr nu och nog har värmen funkat.
Dock såg karln ut o vara ett sånt där fummel så han kanske inte visste hur man vred på värmen?

Den erfarenheten jag har av våran elbil är att det kommer snabbt värme, typ köra 300 meter så blåser det varmt även i närmare minus 40. Vi har en niro ev.
Så kan det vara men det finns fler med dåliga erfarenheter av elbil i kyla. Något jag skulle kolla upp inför ett köp norr om skåne.
 
F
R Rejäl skrev:
Du får göra dina egna bedömningar har en kompis som jobbar som mekaniker hos Kia och det är mycket fel..

Trams är är att dom koreanska skulle vara lika bra som japsarna…
Har du nån direkt uppfattning eller åsikt om Toyota/Daihatsus fusk med krockprover på minst 84 bilmodeller i över 30 års tid?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det vara men det finns fler med dåliga erfarenheter av elbil i kyla. Något jag skulle kolla upp inför ett köp norr om skåne.
Kan kommentera det lite också:
Min bmw i3 förfrös jag tårna i när värmen la av.
Min Tesla model X la värmen av en gång också men för övrigt så är elbilarna överlägsna i att värma fort och hålla värmen. Både bmwn och Teslan lagades och fungerade sedan felfritt. Har haft värmeproblem i en BMW m5 och en Mercedes SLK också, inte baserat på det men jag tror inte det är mer problem med en elbil än andra, snarare färre.
Men väger vi in andra parametrar så är Teslans dog mode fantastiskt, håller både värme och kyler till hunden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.